اثبات آدم ربایی در دادگاه و دادسرا چگونه است؟

اثبات آدم ربایی در دادگاه و دادسرا چگونه است

اثبات آدم ربایی از منظر قانون: توجه داشته باشید به هنگام وقوع جرم آدم ربایی ابتدا لازم است اثبات جرم آدم ربایی صورت گیرد. زیرا بدون اثبات آن شما نمی توانید خواستار مجازات بزه کار بنا بر قانون مجازات اسلامی شوید. امّا لازم است شما درباره دلایل اثبات جرم آدم ربایی اطلاعات لازم را داشته باشید.

  • نحوه اثبات جرم آدم ربایی
  • دلایل اثبات جرم آدم ربایی

آیا می دانید دلایل اثبات جرم آدم ربایی چه می باشد؟

دلایل اثبات جرم عبارت است از:

  • اقرار متهم به انجام جرم آدم ربایی
  • شهادت از سوی شهود به وقوع جرم آدم ربایی
  • استناد به علم قاضی که ممکن است به طرق گوناگون حاصل آید، هم مانند؛ تحقیقات محلی و سایر.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

حکم آدم ربایی

برای درک بهتر حکم آدم ربایی بهتر است به ماده 621 قانون مجازات اسلامی رجوع نماییم. با استناد بدین ماده: هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصاً یا توسط دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از 5 سال تا 15 سال محکوم خواهد شد. در برخی اوقات بنا بر نوع جرم صورت گرفته از سوی بزه کار، میزان مجازات اتخاذی برای او افزایش مییابد. برای مثال؛ ربودن قربانی با استفاده از وسایل نقلیه (موتوری و غیر موتوری).

مقالات مرتبط  وکیل امور گمرکی

مدارک لازم برای اثبات آدم ربایی

برای اثبات آدم ربایی باید ابتدا یک شکواییه دقیق و مستند با کمک وکیل آدم ربایی که یک وکیل پایه یک کیفری با تخصص ویژه در جرم آدم ربایی است تهیه کنید که در آن تمامی ادله و مدارکی که نشان دهنده وقوع جرم توسط متهم هستند آورده شده باشند. مهم ترین این ادله و مدارک شهادت نامه شهود است که حاوی شهادت افرادی است که از نزدیک آدم ربایی را مشاهده کرده اند. افرادی که به عنوان شاهد وقوع جرم معرفی می شوند باید دارای عقل، بلوغ، عدالت، ایمان و کلیه شرایطی باشند که در قانون برای شهود آورده شده.

گر هیچ شاهدی برای وقوع جرم آدم ربایی وجود نداشته باشد یا افرادی که شاهد بوده اند شرایط لازم برای ادای شهادت در دادگاه را نداشته باشند، می توان از هر گونه عکس، فیلم یا صدای ضبط شده استفاده کرد که بیان گر ارتکاب جرم توسط متهم هستند. این مدارک دلیل اثباتی به معنای خاص آن محسوب نمی شوند اما به عنوان اماره قضایی می توانند باعث ایجاد علم در قاضی شوند که یکی از ادله اثبات کیفری است که در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری به رسمیت شناخته شده است.

مقالات مرتبط  جرم سیاسی در قانون و مجازات آن

شکواییه باید شامل مشخصات شاکی و متهم تا حد امکان و دلایل و مدارک حاکی از وقوع جرم باشد که در بالا ذکر شد. این شکواییه می تواند به صورت مکتوب یا شفاهی عرضه شود که البته توصیه می شود آن را به صورت مکتوب و با استفاده از یک وکیل آدم ربایی متخصص و باتجربه به دادسرا ارائه دهید.

حکم اقدام به جرم آدم ربایی

زمانی که یک فردی اقدام به جرم آدم ربایی نماید، یعنی اراده جهت ارتکاب جرم نموده ولیکن، بنا به دلایلی جرم واقع نشده است، بنا بر ماده 122 قانون مجازات اسلامی به عنوان شروع به جرم مجازات خواهد شد. بنا بر تبصره  ماده 621 قانون مجازات اسلامی قسم تعزیرات، حکم اقدام به جرم آدم ربایی 3 تا 5 سال حبس می باشد.

حکم اقدام به جرم آدم ربایی

حکم آدم ربایی با رضایت شاکی

جرم آدم ربایی از جمله جرایم غیر قابل گذشت است، از این جهت در صورت رضایت شاکی نیز جنبه عمومی جرم از بین نخواهد رفت. حکم آدم ربایی با رضایت شاکی، تنها می تواند منجر به تخفیف در میزان مجازات های اتخاذی برای بزه کار (بنا بر نوع جرم آدم ربایی) شود. مشاوره حقوقی آدم ربایی گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما در این باب می باشد.

مقالات مرتبط  وکیل پولی و بانکی با تجربه و سابقه قضایی

سوالات متداول در باب اثبات آدم ربایی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب اثبات آدم ربایی می باشیم:

  • آیا می دانید دلایل اثبات جرم آدم ربایی چه می باشد؟ اقرار متهم به انجام جرم آدم ربایی، شهادت از سوی شهود به وقوع جرم آدم ربایی و استناد به علم قاضی که ممکن است به طرق گوناگون حاصل آید، هم مانند؛ تحقیقات محلی و سایر.
  • حکم اقدام به جرم آدم ربایی چیست؟ زمانی که یک فردی اقدام به جرم آدم ربایی نماید، یعنی اراده جهت ارتکاب جرم نموده ولیکن، بنا به دلایلی جرم واقع نشده است، بنا بر ماده 122 قانون مجازات اسلامی به عنوان شروع به جرم مجازات خواهد شد. بنا بر تبصره  ماده 621 قانون مجازات اسلامی قسم تعزیرات، حکم اقدام به جرم آدم ربایی 3 تا 5 سال حبس می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.