جرم کلاهبرداری اینترنتی چه مجازاتی دارد؟

جرم کلاهبرداری اینترنتی

در دنیای امروز، با گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی دامنه ارتکاب جرایم نیز به این حوزه تسری پیدا کرده و این امر منجر به بهره گیری از اینترنت توسط افراد مجرم، به عنوان بستری برای اعمال مجرمانه شده است. به همین دلیل، قانون گذار مسئله ارتکاب جرم در اینترنت را مورد توجه قرار داده و با تصویب یک قانون ویژه مربوط به این جرایم، برای آن ها مجازات های خاصی در نظر گرفته است.

  • بهترین وکیل کلاهبرداری اینترنتی چیست؟
  • جرم کلاهبرداری اینترنتی چه مجازاتی دارد؟
  • آیا کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت است؟
  • آیا کلاهبرداری رایانه ای قابل گذشت است؟
  • مجازات کلاهبرداری اینترنتی در سال 1402 چیست؟
  • رضایت شاکی در کلاهبرداری اینترنتی در چه ص،رت امکان پذیر است؟
  • مجازات کلاهبرداری اینترنتی در قانون جدید چیست؟

برای آشنایی کامل با انواع این جرایم و مجازات آن ها باید از یک مشاور حقوقی یا وکیل جرایم رایانه ای کلاهبرداری که بر موضوع جرایم رایانه ای تسلط دارد استفاده کنید. گروه وکلای کیفری ژیوار متشکل از مشاوران و وکلای خبره و متخصص در کلیه امور کیفری از جمله جرایم رایانه ای و جرم کلاهبرداری اینترنتی هستند که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. مقاله زیر نکاتی را در رابطه با جرم جرم کلاهبرداری اینترنتی به شما ارائه می دهد.

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل کلاهبرداری اینترنتی متخصص

جرم کلاهبرداری اینترنتی به چه معناست و چه مجازاتی دارد؟

جرم کلاهبرداری اینترنتی یا به عبارت دقیق تر، کلاهبرداری رایانه ای یکی از انواع جرایم رایانه ای است که در قانون جرایم رایانه ای مصوب سال 1388 جرم انگاری شده است. (در واقع جرم جرم کلاهبرداری اینترنتی نوعی کلاهبرداری رایانه ای است، زیرا کلاهبرداری رایانه ای لزوما از طریق اینترنت صورت نمی گیرد). قانون کلاهبرداری اینترنتی به عنوان بخشی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی یعنی کتاب تعزیرات، به این قانون ملحق شده است. ماده 741 تعزیرات درباره جرم جرم کلاهبرداری اینترنتی می گوید:

ماده قانونی کلاهبرداری اینترنتی: هركس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتكاب اعمالی از قبیل وارد كردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف كردن داده ها یا مختل كردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل كند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یك تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یكصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

بنابراین مطابق ماده کلاهبرداری اینترنتی هر گونه تحصیل وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری که از طریق رایانه انجام شود کلاهبرداری رایانه ای و اگر مشخصا به واسطه اینترنت صورت بگیرد، جرم جرم کلاهبرداری اینترنتی نامیده می شود و مجازات آن نیز علاوه بر رد مال به دست آمده، حبس یا جزای نقدی یا هر دوی آن هاست.

مقالات مرتبط  بهترین وکیل کلاهبرداری اینترنتی در مشهد در سال ⚖ [1402]

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

تفاوت کلاهبرداری سنتی با جرم جرم کلاهبرداری اینترنتی

جرم کلاهبرداری اینترنتی با کلاهبرداری سنتی که در خارج از فضای مجازی و رایانه صورت می گیرد، تفاوت هایی دارد. در تعریف کلاهبرداری سنتی گفته می شود: کلاهبرداری یعنی انجام مانور متقلبانه برای فریب دادن دیگری و بردن مال او در نتیجه این فریب. در حالی که در جرم کلاهبرداری اینترنتی یا کلاهبرداری رایانه ای، اساسا عملکرد صاحب مال یعنی فریب خوردن یا نخوردن او موضوعیت ندارد و شخص کلاهبردار با استفاده از تغییرات فنی در داده یا سامانه، مال یا منفعت و امتیاز مالی شخص بزهدیده را به دست می آورد. بنابراین صرف اثبات تحصیل مال دیگری از طریق رایانه برای اثبات جرم کافی است و نیازی به اثبات وضعیت روانی بزهدیده یعنی فریب خوردن او وجود ندارد. تفاوت جعل رایانه ای با جعل سنتی را در این لینک بخوانید.

مزیت تنظیم لایجه و شکواییه در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

جرم کلاهبرداری اینترنتی جرمی قابل گذشت است

کلاهبرداری و کلیه جرایمی که در حکم کلاهبرداری هستند، بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال 1399، در صورتی که موضوع آن ها کمتر از 100.000.000 تومان باشد قابل گذشت محسوب می شوند. منظور از جرم قابل گذشت جرمی است که فرایند تعقیب، رسیدگی و صدور رای در آن ها منوط به درخواست شاکی است. بدون طرح شکایت شاکی در مراجع قضایی، امکان تعقیب و رسیدگی به این جرایم وجود ندارد و در صورت گذشت شاکی در فرایند دادرسی نیز رسیدگی قضایی به این جرایم متوقف می شود.

مرجع رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی و نحوه شکایت از آن

مرجع رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی و نحوه شکایت از آن

مرجع رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی به لحاظ صلاحیت محلی مانند سایر جرایم، دادسرا و دادگاه محل وقوع جرم است. در جرایم رایانه ای از جمله جرم کلاهبرداری اینترنتی تشخیص محل وقوع جرم ممکن است امری پیچیده به نظر برسد. طبق رای وحدت رویه شماره 729 که از دیوان عالی کشور صادر شده است، در این موارد دادسرا و دادگاه محلی که افتتاح حساب بزهدیده در آن محل صورت گرفته است، صلاحیت رسیدگی به جرم را دارد. به لحاظ صلاحیت ذاتی نیز طرح شکایت ابتدا در دادسرای جرایم رایانه ای صورت می گیرد.

رای وحدت رویه در سایت قوانین: https://qavanin.ir/Law/PrintText/234206

دادسرای جرایم رایانه ای یا دادسرای ناحیه 31، یک شعبه تخصصی از دادسرای عمومی است که به طور ویژه جرایم رایانه ای را بررسی می کند. پس از طرح شکایت در این دادسرا و در صورت جرم تشخیص دادن عملی که از سوی شاکی مورد شکایت قرار گرفته است، پرونده به دادگاه صالح ارسال می شود. دادگاه صالح با توجه به نوع و میزان مجازات هر یک از این جرایم تعیین می شود که بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه کیفری دو در هر حوزه قضایی است.

مقالات مرتبط  معرفی بهترین وکیل کلاهبرداری اینترنتی در یزد در سال ⚖ [1402]

 

 

نقش وکیل جرم کلاهبرداری اینترنتی

وکیل جرم کلاهبرداری اینترنتی که در واقع یک وکیل کیفری با تخصص ویژه در جرایم رایانه ای است، با توجه به نو ظهور بودن جرایم رایانه ای نقش مهمی در اثبات این جرایم یا دفاع از متهم به این جرایم ایفا می کند. تسلط بر کلیه مقررات قانون جرایم رایانه ای و همچنین قواعد عمومی کیفری مانند قواعد تعدد، تکرار، تخفیف، تعلیق و سایر از مشخصات وکیل جرم کلاهبرداری اینترنتی است. جرایم رایانه ای از جمله جرایمی هستند که نظر کارشناسان فنی در اثبات وقوع آن ها اهمیت بسیار دارد.

کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت است؟

کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت است. ماده 11 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در خصوص قابل گذشت بودن کلاهبرداری مقرر می ­دارد:

«جرائم زیر قابل گذشت است:کلاهبرداری و کلیه جرایم در حكم آن، مشروط بر اینکه مال مسروقه یا مورد اخاذی یا کلاهبرداری، مسترد شده یا از حیث جزایی رفع ضرر از بزه دیده شده باشد.» بنابراین، در صورتی که شاکی، رضایت خود را از متهم اعلام کند، دادگاه می­تواند متهم را تبرئه کند.

کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت است؟

شرایط قابل گذشت بودن کلاهبرداری اینترنتی

برای اینکه کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت باشد، باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • مال مسروقه یا مورد اخاذی یا کلاهبرداری، مسترد شده یا از حیث جزایی رفع ضرر از بزه دیده شده باشد.

به عنوان مثال، اگر فردی از طریق اینترنت، از حساب بانکی دیگری برداشت غیرقانونی انجام دهد و سپس، مبلغ برداشت شده را به حساب شاکی برگرداند، کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت خواهد بود.

شاکی، رضایت خود را از متهم اعلام کند. رضایت شاکی، می تواند به صورت کتبی یا شفاهی اعلام شود.

کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت است؟

در پاسخ کوتاه  به این سوال باید گفت که کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت است.­ در پاسخ طولانی ­تر، باید گفت که کلاهبرداری اینترنتی از جمله جرایم قابل گذشت محسوب می­شود. این بدان معناست که شاکی خصوصی می تواند با اعلام رضایت خود، پرونده را مختومه کند.

در قانون جرایم رایانه­ ای، کلاهبرداری اینترنتی در ماده 741 جرم ­انگاری شده است. این ماده مقرر می دارد:

«هرکس با استفاده از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، وجه یا مال یا منفعت یا امتیاز مالی غیر مشروع را تحصیل کند و مرتکب اعمالی از قبیل ایجاد اختلال عمدی در سامانه­های رایانه­ای یا مخابراتی، جعل یا تغییر داده­ها یا رمز و یا ایجاد داده یا رمز غیرواقعی، برداشت غیرمجاز از حساب، سوء استفاده از کارت­ها یا اطلاعات کارتی، جعل کارت یا اطلاعات کارتی یا استفاده از کارت یا اطلاعات کارتی متعلق به دیگری، کندن یا محو یا تغییر تاریخ یا مبلغ یا سایر موارد مندرج در این ماده شود، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی معادل مال به دست آمده محکوم خواهد شد.»

مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی کلاهبرداری اینترنتی: تخصصی با شماره 09101923725

این ماده از قانون جرایم رایانه ای، کلاهبرداری اینترنتی را به عنوان یکی از جرایم رایانه ای تعریف کرده است. همچنین، این ماده مجازات کلاهبرداری اینترنتی را حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی معادل مال به دست آمده تعیین کرده است.

کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت است؟

طبق نظریه مشورتی شماره 7/99/450 مورخ 1399/4/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه، کلاهبرداری اینترنتی قابل گذشت است. در این نظریه، اداره کل حقوقی قوه قضاییه، با استناد به ماده 104 قانون مجازات اسلامی، کلاهبرداری اینترنتی را از جمله جرایم قابل گذشت دانسته است.

ماده 104 قانون مجازات اسلامی در سایت ویکی حقوق

بنابراین، اگر شاکی پرونده کلاهبرداری اینترنتی، رضایت خود را از مجرم اعلام کند، دادگاه می‌ تواند پرونده را مختومه اعلام کند.

البته، لازم به ذکر است که در صورتی که کلاهبرداری اینترنتی، منجر به آسیب‌ های جسمی یا روحی برای قربانی شود، یا موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور شود، قابل گذشت نیست. در این موارد، حتی اگر شاکی رضایت خود را از مجرم اعلام کند، دادگاه می‌ تواند مجرم را به مجازات‌ های مقرر در قانون محکوم کند.

در ادامه، به برخی از نکات مهم در خصوص قابل گذشت بودن کلاهبرداری اینترنتی اشاره می‌ کنیم:

  • رضایت شاکی باید صریح و بدون قید و شرط باشد.
  • رضایت شاکی باید قبل از صدور حکم قطعی، اعلام شود.
  • رضایت شاکی باید به صورت کتبی و در حضور مقام قضایی، اعلام شود.

با توجه به موارد فوق، می‌ توان گفت که کلاهبرداری اینترنتی، در شرایط عادی، قابل گذشت است.

ماده 104 قانون مجازات اسلامی در سایت ویکی حقوق

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار عبارتست از:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار وکیل جرم کلاهبرداری اینترنتی می تواند با درخواست ارجاع امر به کارشناسی و استناد به نظر کارشناس رسمی به اثبات وقوع جرم در مقام وکیل شاکی و یا عدم وقوع آن در مقام وکیل متهم کمک زیادی نماید. برای برخورداری از وکیل جرم کلاهبرداری اینترنتی و استفاده از سایر خدمات حقوقی مورد نیاز درباره جرایم رایانه ای می توانید با گروه وکلای کیفری ژیوار تماس بگیرید. اجاره سند برای زندانی محکوم به کلاهبرداری اینترنتی از دیگر خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار می باشد.

سوالات متداول در باب جرم کلاهبرداری اینترنتی

در این بخش به سوالات متداول شما درباره جرم کلاهبرداری اینترنتی پاسخ می دهیم:

  • مجازات جرم کلاهبرداری اینترنتی چیست؟ مجازات جرم کلاهبرداری اینترنتی در ماده 741 کتاب تعزیرات بیان شده و شامل رد مال، حبس یا جزای نقدی و یا هر دوی آن ها می شود.
  • آیا موضوع جرم کلاهبرداری اینترنتی فقط وجه یا مال است؟ موضوع جرم کلاهبرداری اینترنتی بر خلاف کلاهبرداری سنتی می تواند علاوه بر وجه و مال، منفعت یا امتیاز مالی نیز باشد.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.