شرح وظایف اجرای احکام کیفری | وکیل اجرای احکام کیفری

شرح وظایف و تکالیف اجرای احکام کیفری

اجرای احکام کیفری، وظایف مدیر اجرای احکام مدنی، جرم کیفری، شکایت کیفری، دادگاه کیفری، وکیل و مشاوره حقوقی در گروه وکلای کیفری ژیوار صورت می گیرد.

قانون اجرای احکام کیفری

مرحله اجرای احکام کیفری آخرین مرحله از فرآیند دادرسی کیفری در نظام حقوقی ایران است. احکام صادره از دادگاه‌ ها در امور کیفری توسط واحد اجرای احکام کیفری به اجرا در می‌آید و برخلاف احکام مدنی، نیازی به درخواست و تقاضای شاکی ندارد و لذا با قطعی شدن حکم اجرا می شود.

عملیات اجرای حکم پس از صدور دستور مقام قضایی که در رأس دایره اجرای احکام قرار دارد، آغاز و به هیچ‌ وجه متوقف نمی‌ شود، مگر در مواردی که دادگاه صادر کننده حکم در حدود مقررات دستور توقف اجرای حکم را صادر کند. این احکام شامل شلاق، حبس، جزای نقدی، دیه، منع از اشتغال، منع از رانندگی و تصدی وسیله نقلیه موتوری، منع از اصدار چک، منع از حمل اسلحه، منع از خروج اتباع ایران از کشور، اخراج موقت یا دائم بیگانگان از کشور یا مجازات شرعی (قصاص نفس ، قصاص عضو، اعدام یا تبعید) می‌ شود.

وظایف و اختیارات قاضی اجرای احکام کیفری

اجرای احکام یکی از مراحل مهم دادرسی است که دارای قواعد و مقررات ویژه ای است. قاضی اجرای احکام به قاضی ای گفته می شود بر فرایند اجرای احکام کیفری نظارت می کند تا بر اساس قوانین و مقررات مربوط به آن انجام شود. قاضی اجرای احکام همچنین تلاش می کند علاوه بر رعایت قوانین، با تلاش روانشناسان و مددکاران اجتماعی احکام کیفری مطابق با شرایط و مشخصات هر یک از مجرمان اجرا شود و در واقع مجازات ها به سوی فردی شدن یعنی انطباق با شرایط و ویژگی های شخصیتی هر مجرم پیش بروند.

وظایف قاضی اجرای احکام در ماده 489 قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است که شامل موارد زیر است:

  • الف) صدور دستور اجرای احکام لازم الاجرای کیفری و نظارت بر شیوه اجرای آن ها
  • ب) نظارت بر زندان‏ ها در امور راجع به زندانیان
  • پ) اعلام‏ نظر درباره زندانیان واجد شرایط عفو و آزادی مشروط مطابق قوانین و مقررات
  • ت) اعطای مرخصی به محکومان براساس قوانین و مقررات
  • ث) اتخاذ تصمیم درباره محکومان سالمند، مبتلایان به بیماری های روانی و بیماری های جسمی صعب العلاج و سایر افراد محکوم نیازمند به مراقبت و توجه ویژه، از قبیل صدور اجازه بستری برای آن ها در مراکز درمانی بر اساس ضوابط و مقررات
  • ج) اجرای سایر وظایفی که به موجب قوانین و مقررات برای اجرای مجازات ها وضع شده یا بر عهده قاضی اجرای احکام کیفری یا ناظر زندان قرار گرفته است.
مقالات مرتبط  آزادی مشروط

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

شرایط اجرای احکام کیفری

یکی از شرایط لازم در مرحله اجرای احکام کیفری این است که مهلت تجدید نظر خواهی آنها تمام شده یا اینکه تجدید نظر خواهی به‌ عمل آمده و حکم قطعی شده باشد. به ‌عبارت دیگر حکم لازم‌ الاجراء شده باشد که شامل: حکم قطعی، حکم دادگاه در مهلت مقرر قانونی که نسبت به آن اعتراض یا درخواست تجدید نظر نشده باشد یا اعتراض یا درخواست تجدید نظر نسبت به آن رد شده باشد، حکمی که مورد تایید مرجع تجدید نظر قرار گرفته باشد یا حکمی که دادگاه تجدید نظر پس از نقض، رأی مقتضی صادر کرده است.

وکیل اجرای احکام کیفری

وکیل برای اجرای احکام کیفری با وکیلی که برای اجرای احکام حقوقی فعالیت می نماید، متفاوت است. وکیل در اجرای احکام کیفری وظایفی دارد از جمله پرداخت جریمه، محاسبه دقیق ایام حبس، نحوه استفاده از آزادی مشروط، چگونگی أخذ انواع مرخصی، برخورداری از حبس با پابند، گذراندن دوران تبعید و مجازات های جایگزین و سایر.
بهرحال، وکیل اجرای احکام کیفری قبل از هر چیز باید بداند که موکلش اعم از اینکه محکوم علیه باشد یا شاکی زیان دیده است. وکیل اجرای احکام کیفری نباید نسبت پیگیری پرونده کوتاهی نماید. در اجرای احکام کیفری پیگیری و تعقیب هر روز پرونده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در غیر اینصورت، به ازای هر روز تاخیر موکل در زندان خسارت خواهد دید و آثار زیانبار آن اولا به چشم خانواده جامعه خواهد رفت.

مشاوره حقوقی اجرای احکام کیفری

مشاوره حقوقی در هر موضوعی به مراتب از وکالت در آن موضوع مهمتر و سخت تر است؛ چراکه یک مشاوره به ظاهر ساده می تواند مسیر چندین ساله را به اشتباه تعریف نماید. مشاوره حقوقی برای اجرای احکام کیفری را از موسسه ای درخواست نمایید که به دعاوی کیفری اشراف کامل دارد و پروسه اجرای احکام کیفری را خوب بداند. اساسا مشاوره حقوقی اجرای احکام کیفری در گروه وکلای کیفری ژیوار تحت نظارت قاضی بازنشسته کیفری است. از اینرو، بهترین مشاوره های کیفری را دریافت خواهید نمود.

مقالات مرتبط  وکیل بورس

نحوه اجرای احکام کیفری

مجریان احکام کیفری، مأموران و سازمان‌ های دولتی هستند که به موجب قانون، اجرای حکم باید توسط آن‌ ها اجرا شود. در این باره دادگاه ضمن ارسال رونوشت حکم و صدور دستور اجرا، آموزش لازم، نظارت کامل بر چگونگی اجرای حکم را به‌عمل می‌آ ورد. مثال:

  • اجرای احکام اعدام
  •  قصاص ‌نفس
  • رجم
  • صلب

توام با تشریفات است و باید رئیس دادگاه یا نماینده وی، رئیس نیروی انتظامی یا نماینده وی، رئیس زندان، پزشک قانونی، و منشی دادگاه حاضر باشند. بر خلاف اجرای احکام حقوقی که پرونده با رضایت محکوم له بسته و مختومه می گردد. ولی در مرحله اجرای احکام کیفری اگر جرمی اتفاق افتد دو فرض وجود دارد:

نحوه اجرای احکام کیفری

فرض اول اجرای حکم

جرم قابل گذشت: جرم ارتکابی از جرائم قابل گذشت مانند فحاشی، تهمت و افترا، ورود به عنف به منزل دیگری، تصرف عدوانی، تخریب باغ میوه، سوزاندن اسناد تجاری دیگری، آتش زدن اموال منقول دیگری،تهدید، افشاء اسرار، ترک انفاق باشد که در این صورت اجرای مجازات موقوف می شود.

فرض دوم اجرای حکم

جرم غیر قابل گذشت: جرم غیر قابل گذشت باشد. یعنی جرایمی که گذشت یا اعلام شکایت شاکی در تکلیف مقام قضایی برای تعقیب آنها تأثیری ندارد. برای مثال در جرم سرقت یا خیانت در امانت که به لحاظ برهم زدن امنیت روانی و اقتصادی جامعه به عنوان جرم غیر قابل گذشت تلقی می شوند، اعم از اینکه کسی که مال وی از دست رفته شکایت کند یا نکند و حتی بعد از اعلام آن از شکایت خود صرف نطر کند، متهم تعقیب و مجازات می شود. لیکن هرگاه شاکی خصوصی از شکایت خود صرف نظر کند محکوم علیه می تواند با استناد به استرداد شکایت، از دادگاه صادر کننده حکم قطعی درخواست کند تا در میزان مجازات او تجدیدنظر نماید، در این مورد دادگاه به درخواست محکوم علیه در وقت فوق العاده رسیدگی نموده و مجازات را در صورت اقتضا در حدود قانون تخفیف خواهد داد.

مقالات مرتبط  تامین خواسته کیفری در قانون جدید ایران

برای مطالعه قانون آیین دادرسی کیفری با آخرین اصلاحات به آدرس لینک ذیل مراجعه نمائید:

قوانین

نمونه درخواست اعمال تخفیف مجازات

ریاست محترم دادگاه …………………

با سلام، اینجانب …………… فرزند ………………… محکوم علیه پرونده ……………… موضوع دادنامه قطعی شماره …………… بعد از قطعیت دادنامه موفق به أخذ رضایت از شاکی پرونده شده‎ام. خواهشمند است به موجب اعلام رضایت شاکیه که اصل آن پیوست درخواست می باشد نسبت به اعمال ماده 277 قانون آیین دادرسی دادگاه ‎های عمومی و انقلاب در امور کیفری و بازنگری در مجازات اینجانب اقدام لازم را به عمل آورید قبلاً از مساعدت شما سپاسگزارم.

 

امضاء

مشاوره حقوقی گروه وکلای کیفری ژیوار

یکی از خدمات مهم گروه وکلای کیفری ژیوار ارائه مشاوره رایگان حقوقی به صورت تلفنی و آنلاین می باشد. سوالات و مشکلات حقوقی خود در تمام زمینه های امور کیفری مانند کلاهبرداری، خیانت در امانت، جعل سند را با مشاور حقوقی آنلاین در تمام ساعات شبانه روز حتی ایام تعطیل به صورت تلفنی و یا در واتساپ مطرح نمائید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشد.

سوالات متداول در باب اجرای احکام کیفری

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب اجرای احکام کیفری می باشیم:

  • قانون اجرای احکام کیفری چیست؟ مرحله اجرای احکام کیفری آخرین مرحله از فرآیند دادرسی کیفری در نظام حقوقی ایران است. احکام صادره از دادگاه‌ ها در امور کیفری توسط واحد اجرای احکام کیفری به اجرا در می‌ آید و برخلاف احکام مدنی، نیازی به درخواست و تقاضای شاکی ندارد و لذا با قطعی شدن حکم اجرا می شود.
  • شرایط اجرای احکام کیفری چیست؟ یکی از شرایط لازم در مرحله اجرای احکام کیفری این است که مهلت تجدید نظر خواهی آنها تمام شده یا اینکه تجدید نظر خواهی به‌ عمل آمده و حکم قطعی شده باشد. به ‌عبارت دیگر حکم لازم‌ الاجراء شده باشد که شامل: حکم قطعی، حکم دادگاه در مهلت مقرر قانونی که نسبت به آن اعتراض یا درخواست تجدید نظر نشده باشد یا اعتراض یا درخواست تجدید نظر نسبت به آن رد شده باشد، حکمی که مورد تایید مرجع تجدید نظر قرار گرفته باشد یا حکمی که دادگاه تجدید نظر پس از نقض، رأی مقتضی صادر کرده است.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.