انواع قرار تامین کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری

انواع قرار کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری

قرار تامین کیفری یکی از مهمترین ضمانت های اجرایی برای حضور متهم در مرجع قضایی و حفظ حقوق شخص بزه دیده می باشد. ضرورت انجام تحقیقات مقدماتی و حضور متهم در روند رسیدگی و جریان دادرسی و همچنین حفظ حقوق بزه دیده، هر دو از امور مهم و اساسی در یک پرونده کیفری محسوب می گردد. از سویی دادرسی منصفانه و اصل برائت مانعی می باشد تا محدودیتی برای افرادی که بزهکاری و مجرمیت آنها هنوز به اثبات نرسیده ایجاد نگردد. یکی از این محدودیت ها، قرارهای تامین کیفری است. وکیل کیفری ژیوار به شما در باب قرار تامین کیفری کمک می کند.

بنابراین در تدوین مقررات مربوط به قرارهای مذکور در هر قانونی من جمله قانون جدید باید تعادل و تناسب بین حفظ ضرورت انجام تحقیقات مقدماتی و حقوق بزه دیدگان، با دادرسی عادلانه واصل برائت مراعات شده و مغایرتی با اصول بنیادین حقوقی و بشری نداشته باشد. در قانون جدید نیز سعی بر این بوده است تا کارکرد و نقش این قرارها در جریان تحقیقات مقدماتی به شکل مطلوب تری نمایان شده و نواقص قوانین پیشین مرتفع گردد هر چند ایراداتی نیز در این میان مطرح است.

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل کیفری

انواع قرار کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری

براساس ماده 217 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 انواع قرار تامین کیفری به شرح ذیل می باشد:

مرجع قضایی برای دسترسی به متهم و حضور به موقع وی، جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او و تضمین حقوق بزه دیده برای جبران ضرر و زیان وی، پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم، در صورت وجود دلایل کافی، یکی از قرارهای تامین زیر را صادر می کند:

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید:

مشاوره حقوقی

بررسی انواع قرار کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری

قرارهای تأمین کیفری به شرح زیر است:

  • التزام به حضور با قول شرف
  • با تعیین وجه التزام
  • التزام به عدم خروج از حوزه قضائی با قول شرف
  • با تعیین وجه التزام
  • التزام به معرفی نوبه‏ ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضائی یا انتظامی با تعیین وجه التزام
  • و التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه التزام، با موافقت متهم و پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط.
  • التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات.
  • اخذ کفیل با تعیین وجه الکفاله
  • اخذ وثیقه اعم از وجه نقد، ضمانت‏ نامه بانکی، مال منقول یا غیر منقول
  • بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر قانونی
مقالات مرتبط  وکیل دادسرای ارشاد

برای مطالعه قانون آیین دادرسی کیفری به آدرس لینک ذیل مراجعه نمائید:

قوانین

شدیدترین قرار تامین کیفری چیست؟

شدیدترین قرار تامین کیفری، قرار بازداشت موقت است. این قرار، در صورتی صادر می­ شود که متهم، مرتکب جرمی شده باشد که مجازات آن، حبس یا اعدام باشد یا خطر فرار یا مخفی شدن او، شدید باشد.

در قرار بازداشت موقت، متهم، به مدت مشخصی، در زندان بازداشت می­شود. این مدت، می­تواند تا پایان مراحل دادرسی یا اجرای حکم، ادامه داشته باشد. قرار بازداشت موقت، شدیدترین قرار تامین کیفری است، زیرا موجب سلب آزادی متهم می­شود. بنابراین، صدور این قرار، باید با احتیاط زیادی صورت گیرد و تنها در صورتی که خطر فرار یا مخفی شدن متهم، شدید باشد، صادر شود.

در قانون جدید آیین دادرسی کیفری، شرایط صدور قرار بازداشت موقت، به طور مفصل، تعیین شده است. این شرایط، عبارتند از:

  • مرتکب شدن متهم به جرمی که مجازات آن، حبس یا اعدام باشد.
  • وجود خطر فرار یا مخفی شدن متهم.
  • وجود دلایلی که نشان دهد متهم، در صورت آزادی، به ادای توضیحات یا ارائه دلیل، اقدام نخواهد کرد.

در صورتی که یکی از شرایط فوق وجود داشته باشد، بازپرس یا دادیار، می تواند قرار بازداشت موقت صادر کند. این قرار، باید ظرف مدت ۲۴ ساعت، به تایید دادستان برسد.

قرار بازداشت موقت، یک قرار موقتی است و می­تواند در طول مراحل دادرسی، توسط مقام قضایی، لغو شود.

مهمترین قرارهای تامین کیفری

یکی از نوآوری های قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 افزایش قرارهای تامین کیفری از 5 مورد به 10 مورد است. در ماده 212 قانون مذکور قرار تامین صادره را به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن وی و تضمین حقوق بزه دیده برای جبران ضرر و زیان وی معرفی نموده است. بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم، در صورت وجود دلایل کافی، یکی از انواع قرارهای پیش بینی شده در قانون مذک

ور را صادر مینماید.

مزیت اعزام وکیل به سراسر ایران و جهان در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

قرارهای تامین کیفری در قانون

مهمترین قرارهای تامین کیفری (انواع قرار) شامل موارد ذیل است:

  • وثیقه
  • کفالت
  • بازداشت موقت

انواع قرار نوین کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری

قرارهای جدید تامین کیفری شامل موارد ذیل است:

  • التزام به عدم خروج از حوزه قضایی با قول شرف
  • با تعیین وجه التزام
  • التزام به معرفی نوبه ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضایی یا انتظامی با تعیین وجه التزام
  • نیز التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروی مسلح به حضور با تعیین وجه التزام با موافقت متهم و پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوط.
  • التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه
  • و التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون تجهیزات
مقالات مرتبط  انواع جرایم کیفری در قانون مجازات اسلامی

انواع قرار نوین کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری

نهاد قرار نظارت قضایی

قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 با مدنظر قراردادن دستاوردهای نوین حاکم بر آیین دادرسی کیفری در دنیا و انطباق هر چه بیشتر موضوعات با موازین حقوق بشری، به پیروی از اصول حاکم بر دادرسی عادلانه و عدالت ترمیمی تلاش نموده است. تا در جهت رفع کردن هر چه بیشتر رسیدگی ها و زدودن و در برخی موارد، کمرنگ نمودن آن دسته از قواعد نظام دادرسی تفتیشی که مغایر اصول پذیرفته شده جهانی است گام بردارد.

همگام با توسعه جوامع، پیشرفت تکنولوژی و تغییرات و پیچیدگی های ایجاد شده در مناسبات اجتماعی، نهادهای کنترل کننده نیز بایستی متحول و متنوع گردد. از این رو این قانون در زمینه قرارهای تامین از متهمان، با توسل به مطالعات تطبیقی، به افزایش دو برابری قرارهای تامین و ایجاد نهادی تحت عنوان قرار نظارت قضایی اقدام نمود.

قرار نظارت قضایی

در کنار قرارهای ده گانه تامین می تواند از یک سو با ایجاد اختیارات گسترده برای بازپرس، موارد صدور قرار بازداشت موقت را محدودتر نموده و بالتبع از بروز پیامدهای بسیار ناگوار آن جلوگیری نماید و از سوی دیگر، منجر به مراعات بیشتر اصل تناسب تامین و فردی سازی آن گردد.

  • فراهم شدن مقدمات یک دادرسی منصفانه مستلزم این است که یک سری ابزار و تمهیداتی وجود داشته باشد که از طریق آنها بتوان در موارد لزوم به متهم دسترسی داشت.
  • و اختلالی در روند دادرسی ایجاد نگردد. این تمهیدات همان قرارهای تامین کیفری می باشند.

امروزه در بسیاری از کشورهای مترقی جهان توجه قانونگذاران به این معطوف گردیده، که علاوه بر در نظرگرفتن حقوق و منافع متهم، زندانها را از وجود متهمینی که منتظرفرارسیدن محاکمه هستند، حتی المقدور خالی کنند. بدین جهت سیاست تقیینی آنها در راستای حذف موارداجباری بازداشت موقت سوق یافته است.

قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1290 که بطور مستقیم از قانون آیین دادرسی کیفری فرانسه اقتباس شده بود و بسیاری از نقطه نظرهای موجود در اعلامیه ها و میثاق های بین المللی را تامین می نمود، برای اعمال قرار بازداشت موقت، دقت و احتیاط خاصی نشان داده بود، بطوری که با تاکید براختیاری بودن بازداشت و تحدید موارد اجباری آن و پیش بینی مقررات دقیق مربوط به این نهاد و سایر موارد استناد مقامات قضایی به این قرار را تا حدود زیادی محدود می نمود.

لذا سیاست متخذه ازسوی قانونگذار سابق با سیستم کنونی حاکم بر بعضی کشورهای جهان نزدیک تراست و انطباق و سازگاری بیشتری با آن دارد. ولی متاسفانه سیاست متخذه ازسوی قانونگذار جدید در زمینه بازداشت موقت طوری است که خلاف رویه مذکور عمل نموده است این امر به ویژه ناشی از دیدگاه فقهی تدوین کنندگان قانون و سعی آنها در تطبیق موارد قانونی با مقررات دادگاه های عمومی و انقلاب می باشد.

هدف از صدور قرار تامین کیفری چیست؟

انواع قرارهای تامین کیفری برای تحقق اهداف معینی پیش بینی شده اند که در قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شده است. این اهداف شامل مواردی است که در ادامه بیان می شوند:

  • دسترسی به متهم و حضور به موقع وی
  • جلوگیری از فرار یا مخفی شدن او
  • تضمین حقوق بزه دیده برای جبران ضرر و زیان وی
مقالات مرتبط  اعتراض به رای در آیین دادرسی

انواع قرار بازداشت موقت چیست و در چه صورتی صادر می شود؟

بازداشت موقت یا قراری است که در ابتدا و به طور مستقل توسط بازپرس صادر می شود و یا بازپرس در نتیجه عدم تودیع وثیقه یا معرفی کفیل دستور آن را صادر کرده و تا هنگام تودیع وثیقه یا معرفی وکیل هم ادامه پیدا می کند.

در حالتی که قرار بازداشت موقت در ابتدا و  به صورت یک قرار مستقل صادر می شود معمولا مربوط به جرایم خاصی است که در قانون به آن ها اشاره شده وعلاوه بر این باید شرایط مندرج در قانون نیز وجود داشته باشد. صدور قرار بازداشت موقت فقط در این جرایم امکان پذیر است:

  • الف) جرائمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات، حبس ابد یا قطع عضو و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آنها ثلث دیه کامل یا بیش از آن است.
  • ب) جرائم تعزیری که درجه چهار و بالاتر است.
  • پ) جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور که مجازات قانونی آنها درجه پنج و بالاتر است.
  • ت) ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت بانوان و اطفال و تظاهر، قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت برای اشخاص که به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه انجام شود.
  • ث) سرقت، کلاهبرداری، ارتشاء، اختلاس، خیانت در امانت، جعل یا استفاده از سند مجعول در صورتی که مشمول بند (ب) این ماده نباشد و متهم دارای یک فقره سابقه محکومیت قطعی به علت ارتکاب هر یک از جرائم مذکور باشد.

وکیل کیفری گروه وکلای ژیوار

یکی از خدمات مهم گروه وکلای کیفری ژیوار ارائه مشاوره رایگان به صورت تلفنی و آنلاین توسط وکیل پایه یک دادگستری می باشد. سوالات و مشکلات حقوقی خود در تمام زمینه های انواع قرار، قرار کیفری و امور کیفری مانند:

را با مشاور حقوقی آنلاین در تمام ساعات شبانه روز حتی ایام تعطیل به صورت تلفنی و یا در واتساپ مطرح نمائید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشد.

سوالات متداول در باب قرار تامین کیفری

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب قرار تامین کیفری می باشیم:

  • مهمترین قرارهای تامین کیفری چیست؟ وثیقه، کفالت و بازداشت موقت
  • مهمترین قرارهای تامین کیفری کدام اند؟ یکی از نوآوری های قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 افزایش قرارهای تامین کیفری از 5 مورد به 10 مورد است. در ماده 212 قانون مذکور قرار تامین صادره را به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن وی و تضمین حقوق بزه دیده برای جبران ضرر و زیان وی معرفی نموده است. بازپرس پس از تفهیم اتهام و تحقیق لازم، در صورت وجود دلایل کافی، یکی از انواع قرارهای پیش بینی شده در قانون مذکور را صادر مینماید.

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.