جرم جعل سند

جرم جعل سند

جرم جعل سند در جامعه امروز و به خصوص در زمینه املاک و اراضی رواج بسیار زیادی دارد. جرم جعل سند معمولا برای انجام جرم دیگری مانند کلاهبرداری یا اختلاس و سایر انجام می شود که در این صورت باید بر اساس قواعد تعدد جرم در قانون مجازات اسلامی مورد مجازات قرار بگیرد. اختلاس برداشت غیرقانونی اموال دولتی یا وابسته به دولت یا نهادهای حاکمیتی که توسط کارمندان و کارکنان دولت یا وابسته به دولت انجام می‌ گیرد، گفته می‌ شود. اختلاس گونه‌ ای از خیانت در امانت محسوب می‌ شود که بیشتر به صورت برنامه‌ ریزی شده، منظم و پنهان و بدون رضایت و آگاهی دیگران انجام می‌ پذیرد.

  • وکیل جعل سند چطور می تواند به شما در خصوص پرونده جرم جعل سند کمک کند؟
  • وظایف وکیل جرم جعل سند چیست؟

در این مقاله درباره تعریف جرم جعل سند، شرایط آن و مجازاتی که برای آن در قانون مجازات اسلامی تعیین شده است توضیحاتی به شما عزیزان ارائه می دهیم. برای کسب اطلاعات دقیق تر و بیشتر می توانید با وکلا و کارشناسان حقوقی ما در گروه وکلای کیفری ژیوار تماس بگیرید.

 

جرم جعل سند چیست؟

جرم جعل سند همان طور که از نامش مشخص است، به جعلی گفته می شود که موضوع آن یک سند است. در ابتدا باید بدانیم منظور از جعل در حقوق ایران چیست. در حقوق ایران جعل به صورت کلی و مفهومی در نظریات حقوق دانان که اصطلاحا به آن دکترین می گویند تعریف شده و در قانون به جای آن که یک تعریف کلی و مشخص از آن ارائه شود، مصادیق آن مورد بیان قرار گرفته است.

در میان حقوق دانان جعل به معنای قلب حقیقت به زیان دیگری تعریف شده است. یعنی آن که کسی یک نوشته یا هر چیز دیگری که در قانون موضوع جعل شناخته می شود را به طور متقلبانه بسازد یا تغییر دهد تا بتواند از آن به سود خود یا دیگری استفاده کند. اما در قانون مجازات اسلامی که حاوی مواد قانونی مربوط به جعل است، همان طور که گفتیم تعریف مشخص و مفهومی از جعل داده نشده و تنها مصادیق آن ذکر شده است. ماده 523 قانون مجازات اسلامی می گوید:

مقالات مرتبط  اجاره سند در قرچک

جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب.

همان طور که در ماده بالا اشاره شد، سند یکی از رایج ترین موضوعات جعل است که جعل آن می تواند به افراد زیان های مادی و معنوی بسیاری وارد کند. حال سوالی که ایجاد می شود این است که سند چیست و چه انواعی دارد. در قسمت بعد به این سوال پاسخ می دهیم.

در خصوص مشاوره جعل سند و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

سند چیست و چه انواعی دارد؟

سند بر اساس ماده 1284 قانون مدنی عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع، قابل استناد باشد. بنابراین سند حتما باید به شکل کتبی و نوشته شده باشد و همچنین قابلیت استناد در مقام دعوی یا دفاع را داشته باشد. سند به دو نوع عادی و رسمی تقسیم می شود که هر کدام دارای تعریف و ارزش خاص خود است. بر اساس قانون مدنی اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی، در حدود صلاحیت آن ها و بر طبق مقررات‌ قانونی تنظیم شده باشند، رسمی است و سایر اسناد یعنی اسنادی که رسمی محسوب نمی شوند سند عادی تلقی می شوند.

ارزش اثباتی سند رسمی از سند عادی بسیار بیشتر است و به همین دلیل نسبت به این اسناد در محضر دادگاه تنها می توان ادعای جعل مطرح کرد که نیاز به اثبات دارد. به دلیل ارزش متفاوت این اسناد مجازات جرم جعل سند نسبت به هر کدام از این اسناد نیز متفاوت است که در ادامه ذکر خواهد شد.

مقالات مرتبط  اجاره سند در پاکدشت

مزیت اعزام وکیل به سراسر ایران و جهان:

 

جرم جعل سند رسمی

همان طور که گفته شد سند رسمی از ارزش قانونی بیشتری برخوردار است و به همین دلیل مجازات جرم جعل سند نسبت به آن بیشتر است زیرا اعتبار و اصالت سند رسمی از سوی دولت تضمین شده و ارتکاب جرم جعل سند رسمی باعث ایراد خدشه و آسیب به اعتبار سند رسمی می شود. در ماده 532 مجازات جرم جعل سند رسمی توسط ماموران و کارکنان دولتی گفته شده که به این شرح است: هر یک از کارمندان و مسوولان دولتی که در اجرای وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته ‌ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آنها از ‌نوشته ‌ها و اوراق رسمی تزویر کند اعم از این که امضاء یا مهری را ساخته یا امضاء یا مهر یا خطوط را تحریف کرده یا کلمه ‌ای الحاق کند یا اسامی اشخاص ‌را تغییر دهد علاوه بر مجازات‌ های اداری و جبران خسارت وارده به حبس از یک تا 5 سال یا به پرداخت 50 میلیون تا 250 میلیون ریال جزای نقدی‌ محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده 524 همین قانون نیز در صورتی که افراد عادی اقدام به جرم جعل سند رسمی کنند محکوم به این مجازات ها خواهند شد: اشخاصی که کارمند یا مسئول دولتی نیستند هر گاه مرتکب یکی از جرایم مذکور در ماده قبل شوند علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا 50 میلیون تا 250 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

جرم جعل سند عادی

جرم جعل سند عادی

جرم جعل سند عادی با توجه به اینکه سند عادی از ارزش قانونی و اثباتی کمتری برخوردار است از جرم جعل سند رسمی مجازات کمتری دارد. مجازات جرم جعل سند عادی در ماده 536 قانون مجازات تعیین شده است: هر کس در اسناد یا نوشته‌ های غیررسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از 3 ماه تا یک سال یا به 25 میلیون تا 100صد میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. در خصوص اجاره سند برای زندانی می توانید با گروه وکلای کیفری ژیوار ارتباط بگیرید.

مقالات مرتبط  وثیقه برای مرخصی زندانی

جرم جعل سند و استفاده از سند مجعول

یکی از سوالات رایج و مهمی که در ارتباط با جرم جعل سند وجود دارد این است که آیا اگر کسی که اقدام به جرم جعل سند می کند پس از اتمام جعل سند از آن سند مجعول استفاده کند مرتکب یک جرم شده و یا دو جرم؟ پاسخ این است که استفاده از سند مجعول یک جرم مجزا از جرم جعل سند است و به همین دلیل حتی اگر مرتکب این دو جرم شخص واحدی باشد مجازات هر جرم برای او جداگانه حساب می شود و مشمول قواعد تعدد جرم خواهد شد. مجازات استفاده از سند مجعول طبق ماده 535 قانون مجازات به این ترتیب است: هر کس اوراق مجعول مذکور در مواد (۵۳۲532)، (533) و (534) را با علم به جعل و تزویر مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت‌ وارده به حبس از 6 ماه تا 3 سال یا به 50 میلیون تا 250 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

شکایت از جرم جعل سند با استفاده از گروه وکلای کیفری ژیوار

شکایت از جرم جعل سند با توجه به ظرایف و پیچیدگی های حقوقی و فنی خاص خود، مستلزم استفاده از یک وکیل جعل سند متخصص و حرفه ای است که دارای تجربه در طرح شکایت از جرم جعل سند و یا دفاع از متهم به این جرم باشد. گروه وکلای کیفری ژیوار با در اختیار داشتن چندین و چند وکیل پایه یک کیفری که هر یک دارای تخصص ویژه در طرح دعاوی خاصی از جمله شکایت از جرم جعل سند هستند می تواند پاسخگوی نیاز شما به بهترین وکیل جعل در کلیه شهرهای کشور باشد. برای استفاده از خدمات حقوقی گروه وکلای کیفری ژیوار با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول در باب جرم جعل سند

در این قسمت به سوالات متداول شما درباره جرم جعل سند پاسخ می دهیم:

  • جرم جعل چیست؟ جرم جعل طبق تعریف رایج حقوق دانان به معنای تغییر حقیقت به زیان دیگری است.
  • مجازات جرم جعل سند چیست؟ مجازات جرم سند بسته به اینکه آن سند از نوع سند رسمی یا سند عادی باشد متفاوت است که در مقاله بالا به تفصیل بیان شد.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.