مجازات جعل مدرک تحصیلی در قانون و حکم استفاده از مدرک جعلی

مجازات جعل مدرک در قانون مجازات اسلامی

مجازات جعل مدرک در قانون مجازات اسلامی را در این محتوا توسط گروه وکلای کیفری ژیوار بررسی می کنیم. وکیل کیفری ژیوار می تواند امور کیفری مربوط به مجازات جعل را به بهترین نحو احسنت انجام دهد.

در این مطلب میخوانید پنهان

انواع جعل مدرک

جعل بنا بر نوع آن دارای میزان مجازات گوناگونی است. مانند جعل مدارک تحصیلی که خود دارای انواع گوناگونی است یا جعل اسناد که خود بنا بر شخص جعل کننده و نوع سند دارای میزان مجازات مختلفی است. هر گاه جعل از ناحیه فردی صورت گرفت مقام قضایی بنا بر نوع جعل صورت گرفته برای مرتکب به تشخیص خود مجازات تعیین می کند.

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل جعل سند

جعل مدارک و عناصر مادی، معنوی، و قانونی این جرم

جعل معنوی به ایجاد یا حذف عبارات مفادی در متن سند اشاره دارد، اما در فیزیکی تغییرات ایجاد نمی‌ شود. جاعل در زمان نگارش سند، مفاد را تحریف کرده و مواردی را به سند اضافه می‌ کند. این عمل اغلب در اسناد رسمی و توسط نویسندگان اسناد انجام می‌ شود. عنصر مادی به دو شکل تغییر متن، افزودن یا حذف، بیان می‌ شود که توسط کارشناسان و کارآگاهان تشخیص دادگستری تشخیص داده می‌ شود.

عنصر معنوی نیازمند نیت مجرمانه است تا حقایقی را پنهان کند و در اثبات جرم، ورود ضرر نیز باید مدرک داشته باشد. مصادیق و مجازات جعل در ماده‌ های 523 تا 542 قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. 

مجازات جعل مدرک در اسناد و نوشته های غیر رسمی

ماده 536 قانون مجازات اسلامی: هر کس در اسناد یا نوشته های غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد. علاوه بر جبران خسارت وارده به مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال یا پرداخت جزای نقدی از 3 تا 12 میلیون ریال محکوم می شود.

در خصوص مشاوره حقوقی جعل و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

مجازات جعل مدرک در اسناد و نوشته های رسمی

جعل مادی در اسناد رسمی توسط کارمندان دولتی مطابق ماده 523 قانون مجازات اسلامی: هر یک از کارمندان و مسئولان دولتی که در اجرای وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته ها، اسناد، سجلات و دفاتر و غیر آنها از نوشته ها و اوراق رسمی تزویر کند. اعم از اینکه امضاء یا مهری را ساخته یا امضاء یا مهر یا خطوط را تحریف کرده باشد یا کلمه ای الحاق کند یا اسامی اشخاص را تغییر دهد. علاوه بر مجازات های اداری و جبران خسارت وارده به مجازات حبس از یک تا 5 سال یا پرداخت جزای نقدی 6 تا 30 میلیون ریال محکوم می شود.

مجازات جعل مدرک در اسناد رسمی توسط افراد عادی

ماده 533 قانون مجازات اسلامی: اشخاصی که کارمند یا مسئول دولتی نیستند. هر گاه مرتکب یکی از جرایم مذکور در ماده 532 قانون مجازات اسلامی شوند. علاوه بر جبران خسارت وارد شده به زیان دیده به مجازات حبس از 6 ماه تا 3 سال یا به پرداخت جزای نقدی 3 تا 18 میلیون ریال محکوم می شوند.

مقالات مرتبط  وکیل در خیابان فرشته تهران

انواع جعل مدرک در اسناد رسمی

انواع جعل مدرک در اسناد رسمی عبارتست از:

جعل توسط کارمندان دولت

جعل توسط کارمندان دولت در اجرای وظایف خود انجام شود به مجازات حبس از یک تا 5 سال یا پرداخت جزای نقدی از 6 تا 30 میلیون ریال محکوم می شوند. عنصر قانونی این جرم ماده 532 قانون مجازات اسلامی است.

مجازات جعل مدرک توسط افراد عادی

مجازات حبس از 6 ماه تا 3 سال یا پرداخت جزای نقدی از 3 تا 18 میلیون ریال.عنصر قانونی این جرم ماده 533 قانون مجازات اسلامی است.

مجازات جعل مدرک توسط کارمندان دولت در اسناد راجع به وظایفشان

مجازات حبس از یک تا 5 سال یا پرداخت جزای نقدی از 6 تا 30 میلیون ریال، عنصر قانونی این جرم ماده 534 قانون مجازات اسلامی است.

مجازات جعل مدرک توسط کارمندان دولت در اسناد راجع به وظایفشان

مجازات جعل مدرک  معنوی در اسناد مرتبط با وظایف کارمندان دولتی

ماده 534 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375: هر یک از کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضایی و مأمورین به خدمات عمومی که در تحریر نوشته ها و قراردادهای راجع به وظایفشان مرتکب جعل و تزویر شوند. اعم از اینکه موضوع یا مضمون آن را تغییر دهند یا گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی، مهر یا تقریرات یکی از طرفین را تحریف کنند یا امر باطلی را صحیح یا صحیحی را باطل یا چیزی را که بدان اقرار نشده است اقرار شده جلوه دهند. علاوه بر مجازات های اداری و جبران خسارت وارده به مجازات حبس از یک تا 5 سال یا به پرداخت جزای نقدی 6 تا 30 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.

مجازات جعل مدرک و عکسبرداری از اوراق مدارک

ماده 537 قانون مجازات اسلامی: عکسبرداری از کارت شناسایی، اوراق هویت شخصی و مدارک دولتی و عمومی و سایر مدارک مشابه در صورتی که موجب اشتباه با اصل شود باید ممهور به مهر یا علامتی باشد که نشان دهد آن مدارک رونوشت یا عکس است. در غیر این صورت عمل فوق جعل محسوب می شود و تهیه کنندگان این گونه مدارک و استفاده کنندگان از آنها بجای اصلی عالماً عامدا ًعلاوه بر جبران خسارت به مجازات حبس از شش ماه تا دو سال یا به پرداخت جزای نقدی به 3 تا 12 میلیون ریال محکوم می شود.

مجازات جعل مدرک تحصیلی

ماده 527 قانون مجازات اسلامی: هر کس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی یا تأییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقات داخل یا خارج از کشور یا ارزشنامه های تحصیلات خارجی را جعل کند یا با علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد.

ماده 527 قانون مجازات اسلامی: علاوه بر جبران خسارت، به مجازات حبس از یک تا 3 سال محکوم می شود. در صورتی که مرتکب یکی از کارکنان وزارتخانه ها یا سازمان ها و موسسات وابسته به دولت یا شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی باشد یا به نحوی از انحاء در امر جعل یا وابسته به دولت یا شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی باشد یا به نحوی از انحاء در امر جعل یا استفاده از مدارک و اوراق جعلی شرکت داشته باشد به حداکثر مجازات محکوم می شود.

تشدید مجازات در جرم جعل

مرتکب از کارکنان وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات وابسته به دولت یا شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی باشد به نحوی از انحاء در امر جعل یا استفاده از مدارک و اوراق جعلی شرکت داشته باشد به حداکثر مجازات محکوم می شود صرف نظر از اینکه از سمت خود سوء استفاده کرده باشد یا استفاده نکرده باشد.

مقالات مرتبط  شکایت جعل در تهران

تشدید مجازات در جرم جعل

جعل گواهی پزشکی

مجازات جعل مدرک پزشکی در ماده 538 قانون مجازات اسلامی: هر کس شخصاً یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی پزشکی به اسم طبیب جعل کند به مجازات حبس از شش ماه تا یکسال یا به پرداخت جزای نقدی 3 تا 6 میلیون ریال محکوم می شود.

موارد مشمول ماده 536 قانون مجازات اسلامی

  • کسی که شخصاً برای معافیت خود یا دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا تقدیم به دادگاه گواهی پزشک به اسم طبیب جعل کند.
  • کسی که توسط دیگری برای معافیت خود یا دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا تقدیم به دادگاه گواهی پزشک به اسم طبیب جعل کند.

ظاهر ماده مشتمل است بر مجازات مباشر مادی جرم و آمر (مباشر معنوی). جرم استفاده کننده از این سند مجعول براساس ماده 536 قانون مجازات اسلامی (استفاده از اسناد مجعول عادی) قابل مجازات است.

مجازات پزشک مرتکب جعل گواهینامه خلاف واقع

ماده 539 قانون مجازات اسلامی: هر گاه طبیب تصدیق نامه برخلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع قضایی بدهد. به مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال یا به پرداخت 3 تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود. هر گاه تصدیق نامه مزبور به واسطه اخذ مال یا وجهی انجام گرفته علاوه بر استرداد و ضبط آن به عنوان جریمه به مجازات مقرر برای رشوه گیرنده محکوم می شود.

صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک و مجازات جعل مدرک پزشکی

عنصر مادی جرم

  • معافیت از خدمت نظام وظیفه
  • معافیت از خدمت در ادارات رسمی
  • تقدیم به مراجع قضایی

عنصر قانونی جرم

جعل بدون دریافت مال یا وجه:

  • مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال.
  • پرداخت جزای نقدی از 3 تا 12 میلیون ریال.

جعل با دریافت مال یا وجه:

  • مجازات ارتشا ء(ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری).
  • استرداد و ضبط مال یا وجه به عنوان جریمه

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار به شرح زیر است:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

نحوه شکایت از جعل مدرک

برای شکایت از جرم جعل مدرک از جمله جعل مدرک عادی، مدرک رسمی، مدرک تحصیلی، گواهی پزشکی جعلی و یا جرم استفاده از مدرک جعلی باید در ابتدا با استفاده از یک وکیل جعل مدرک متخصص شکواییه جعل مدرک تنظیم و به دادسرا ارسال کنید. دادسرا پس از بررسی شکایت شما از جهت جرم بودن رفتار متهم اگر آن را جرم بداند، قرار جلب به دادرسی صادر کرده و پرونده را به دادگاه صالح ارسال می کند. در دادگاه وکیل جعل مدرک در مقام دفاع از شاکی ادله و مدارکی که برای اثبات جرم ارائه کرده در محضر قاضی دادگاه مطرح کرده و سعی در اقناع دادگاه برای تحقق جرم و کسب خسارت و ضرر و زیان ناشی از جرم می کند.

نمونه شکواییه جعل مدرک

در این بخش یک نمونه شکواییه برای شکایت از جرم جعل مدرک آورده شده تا با نحوه شکایت از جعل مدرک آشنایی بیشتری پیدا کنید.

 

بسمه‌ تعالی

 

شاکی/ شاکیه /شکات …فرزند/ فرزندان … به آدرس …

 

مشتکی‌عنه/ متشاکی/ مشتکی‌عنهم … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

موضوع: جعل مدارک فارغ‌التحصیلی و استفاده از آن

 

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

 

با سلام

 احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ مشتکی‌عنه که خود را دارای لیسانس حقوق و فارغ‌التحصیل از دانشکده حقوق فردوسی مشهد معرفی و با ارائه مدرک خود قصد داشت در شرکت … استخدام شود اما بعد از اخذ مدرک صدرالاشعار ضمن پیگیری و استعلام از دانشگاهی که مدرک فارغ‌التحصیلی آن به شرکت ارائه گردیده مشخص شد که چنین فردی اصلاً در رشته حقوق تحصیل ننموده و دارای چنین مدرکی نمی‌باشد و مدرک ارائه شده از سوی نامبرده جعلی می‌باشد. بناء علی‌هذا با عنایت به مطالب معنونه و با استناد به ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

مقالات مرتبط  وکیل قلهک در تهران

 

با تجدید احترام

 

امضاء شاکی

مراحل رسیدگی و مدارک مورد نیاز جرم جعل مدرک

برای مشاوره حقوقی در مورد جرم جعل مدارک، مراحل رسیدگی به شکایت به این صورت است: ابتدا شاکی خصوصی یا مدعی العموم می‌ توانند در دادسرا شکایت کنند. سپس تحقیقات توسط کارشناس دادگستری یا اداره آگاهی انجام می‌ شود. اگر جعلی بودن اسناد و ورود ضرر ثابت شود، متهم به دادسرا احضار می‌ شود. در قسمت دیگر، با توجه به مقررات قانونی، کیفرخواست مطابق جرم ارسال می‌ شود.

دادگاه کیفری پرونده را بررسی کرده و تصمیم می‌ گیرد. در صورت تایید دادگاه، پرونده به دادیار ارسال می‌ شود و با تصویب دادیار، پرونده با کیفرخواست دادستان به دادگاه کیفری دو ارسال می‌ شود. رای دادگاه کیفری در مدت 20 روز قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان است. مدارک مورد نیاز شامل اسناد جعلی یا رونوشت‌ ها، مدارک ورود ضرر، دلایل انتساب جرم به متهم، ثبت نام در سیستم ثنا، و کارت شناسایی معتبر می‌ شود. در این مراحل، مجازات جعل مدرک معین و با توجه به قوانین اعمال می‌ شود. 

مجازات جعل مدرک

ماهیت ماده ناظر بر آزمون مراکز آموزش رسمی دولتی و غیر دولتی می باشد. دبستان ها از شمول ماده خارج اند. نفس شرکت در آزمون ملاک است. مشروط بر اینکه آزمون عملاً برگزار شود. به نحوی که مرتکب حداقل در بخشی از آن حضور بهم رسانده باشد.

هم شرکت کننده هم داوطلب اصلی به مجازات مقرر در ماده محکوم می شوند. جعل در زمینه های مختلف ممکن است توسط شخص جاعل صورت پذیرد. با توجه به نوع جعل صورت گرفته از ناحیه جاعل مقام قضایی برای وی مجازات اعمال می کند. تمام جعل های صورت گرفته در ارتباط با انواع اسناد و مدارک دارای میزان مجازات یکسان است. گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما می باشد.

سوالات متداول در باب مجازات جعل مدرک در قانون مجازات اسلامی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما می باشیم:

  • جعل گواهی پزشکی؟ مجازات جعل مدرک پزشکی در ماده 538 قانون مجازات اسلامی: هر کس شخصاً یا توسط دیگری برای معافیت خود یا شخص دیگری از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه گواهی پزشکی به اسم طبیب جعل کند به مجازات حبس از شش ماه تا یکسال یا به پرداخت جزای نقدی 3 تا 6 میلیون ریال محکوم می شود.
  • نحوه شکایت از جعل مدرک چیست؟ برای شکایت از جرم جعل مدرک از جمله جعل مدرک عادی، مدرک رسمی، مدرک تحصیلی، گواهی پزشکی جعلی و یا جرم استفاده از مدرک جعلی باید در ابتدا با استفاده از یک وکیل جعل مدرک متخصص شکواییه جعل مدرک تنظیم و به دادسرا ارسال کنید. دادسرا پس از بررسی شکایت شما از جهت جرم بودن رفتار متهم اگر آن را جرم بداند، قرار جلب به دادرسی صادر کرده و پرونده را به دادگاه صالح ارسال می کند. در دادگاه وکیل جعل مدرک در مقام دفاع از شاکی ادله و مدارکی که برای اثبات جرم ارائه کرده در محضر قاضی دادگاه مطرح کرده و سعی در اقناع دادگاه برای تحقق جرم و کسب خسارت و ضرر و زیان ناشی از جرم می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.