مجازات قاچاق کالا و ارز در دادگاه ویژه انقلاب اسلامی

مجازات قاچاق کالا

قاچاق کالا در تمام نظام های حقوقی به عنوان یک عمل مجرمانه که مستوجب مجازات هایی سنگین است در نظر گرفته شده است. قاچاق کالا باعث ایجاد اختلال و نا به سامانی در نظام اقتصادی کشور و یا ورود و خروج کالاهایی می شود که در راستای منفعت اقتصادی یا اجتماعی کشور نیست. به همین دلیل دولت ها در جهت اعمال حق حاکمیت خود بر مرزها اقدام به جرم انگاری واردات و صادرات غیر مجاز یا همان قاچاق کالا نموده اند.

در این مقاله مجازات قاچاق کالا در حقوق ایران برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با جرم قاچاق کالا توضیح داده می شود. اگر نیازمند اطلاعات بیشتر دریاره مجازات قاچاق کالا و یا استفاده از یک وکیل پایه یک کیفری با تخصص در جرم قاچاق کالا هستید که اصطلاحا وکیل قاچاق کالا نامیده می شود، می توانید با مشاوران و متخصصان ما در گروه وکلای کیفری ژیوار که دارای چندین سال تجربه و سابقه موفق در طرح دعاوی کیفری و دفاع از موکلین پرونده های کیفری هستند تماس بگیرید.

اینفوگرافیک وظایف وکیل

قاچاق کالا چیست؟

قاچاق کالا در تعریفی ساده به جا به جایی غیر مجاز و غیر قانونی یک یا چند کالا از نقطه ای به نقطه دیگر گفته می شود. بر اساس ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا ارز که در سال 1392 مورد تصویب قرار گرفته است، قاچاق کالا به این صورت تعریف شده است: هر فعل یا ترک فعلی است که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد و بر اساس این قانون و یا سایر قوانین، قاچاق محسوب و برای آن مجازات تعیین شده باشد، در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی کشف شود.

مقالات مرتبط  وکیل تعزیرات در اصفهان

در خصوص مشاوره حقوقی قاچاق و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

انواع کالا در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انواع کالاهایی که می توانند موضوع قاچاق کالا قرار بگیرند تعریف شده اند که در ادامه آورده می شوند.

  • کالای ممنوع: کالایی که صدور یا ورود آن به موجب قانون ممنوع است.
  • کالای مجاز مشروط: کالایی که صدور یا ورود آن علاوه بر انجام تشریفات گمرکی حسب قانون نیازمند به کسب مجوز قبلی از یک یا چند مرجع ذی ربط قانونی است.
  • کالای مجاز: کالایی است که صدور یا ورود آن با رعایت تشریفات گمرکی و بانکی، نیاز به کسب مجوز ندارد.

چگونه می توان کالای قاچاق را تشخیص داد؟

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تفکیک کالای مجاز و کالای قاچاق در بازار راه هایی را پیش بینی کرده که باعث می شود افراد فروشنده بتوانند کالای مجاز را از کالای قاچاق تشخیص دهند. بر اساس این قانون کالای مجاز دارای شناسه کالا و شناسه رهگیری است که بر روی آن درج شده و نشان دهنده آن است که آن کالا به طور مجاز وارد کشور شده است و بنابراین کالای قاچاق محسوب نمی شود. در ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شناسه کالا و شناسه رهگیری تعریف شده است.

  • شناسه کالا: شناسه ای چند رقمی که مبتنی بر یک نظام جامع طبقه بندی کالا است و مشخصات ماهوی هر قلم کالا احصاء و در یک سامانه ثبت می ‌شود و به صورت رمزینه (بارکد) و یا نظایر آن بر روی کالا نصب یا درج می‌ گردد.
  • شناسه رهگیری: شناسه ای چند رقمی مبتنی بر شناسه کالا است و به منظور منحصر به فرد نمودن هر واحد کالا به کلیه کالاهای دارای بسته بندی با ابعاد مشخص اختصاص می یابد. ماهیت، مالکیت و موقعیت کالا در هر نقطه از زنجیره تأمین مبتنی بر این شناسه قابل استعلام و رهگیری است و در قالب یک رمزینه بر روی کالاهای مزبور نصب یا درج می ‌شود.
مقالات مرتبط  جرم عمدی و مجازات آن در قانون

مزیت اعزام وکیل به سراسر ایران و جهان در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

مجازات قاچاق کالا

مجازات قاچاق کالا موضوع مواد 18 الی 21 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. مجازات قاجاق کالا بر اساس این قانون، ضبط کالا و جریمه نقدی به تناسب میزان و نوع کالای قاچاق است. ماده 18 میزان جریمه نقدی مجازات قاچاق کالا را به این صورت مشخص کرده است:

  • الف) کالای مجاز: جریمه نقدی یک تا دو برابر ارزش کالا
  • ب) کالای مجاز مشروط: جریمه نقدی معادل یک تا 3 برابر ارزش کالا
  • پ) کالای یارانه ای: جریمه نقدی معادل 2 تا 4 برابر ارزش کالا

در ماده 18 مکرر این قانون نیز نگهداری، عرضه یا فروش این کالاها توسط واحدهای صنفی یا صرافی ها جرم انگاری شده و مجازات آن به این ترتیب بیان شده است:

  • مرتبه اول: جریمه نقدی معادل 2 برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق
  • مرتبه دوم: جریمه نقدی معادل 4 برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق
  • مرتبه سوم: جریمه نقدی معادل 6 برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق و نصب پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی و تعطیل محل کسب به مدت 6 ماه

مجازات عرضه و خرید و فروش کالای قاچاق چیست؟

مجازات عرضه و خرید و فروش کالای قاچاق چیست؟

علاوه بر اینکه خود قاچاق کالا در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد جرم انگاری قرار گرفته و در قسمت قبل هم مجازات قاچاق کالا عنوان شد، در مواردی عرضه و فروش و حتی خرید و نگهداری کالای قاچاق هم به عنوان جرم مورد مجازات قرار گرفته است. بر اساس تبصره 1 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز عرضه یا فروش کالای قاچاق موضوع این ماده ممنوع و مرتکب علاوه بر ضبط کالا به حداقل مجازات های مقرر در این ماده محکوم می ‌شود. چنانچه عرضه یا فروش کالای قاچاق از طریق رسانه ها یا فضای مجازی از قبیل شبکه اجتماعی، تارنما یا پیامک و یا تلفن صورت پذیرد، مرتکب علاوه بر ضبط کالا به دو برابر ارزش کالای قاچاق محکوم می ‌شود.

مقالات مرتبط  اعتراض به قرار نهایی دادسرا

علاوه بر این، در تبصره 4 همین ماده نیز خرید و نگهداری کالای قاچاق هم تحت شرایطی قابل مجازات است. این تبصره می گوید: خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می گیرند به صورت تجاری مانند فرآورده های نفتی و دارویی خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر در این ماده محکوم می ‌شود.

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار به شرح زیر است:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوارمرجع رسیدگی به قاچاق کالا و تعیین مجازات قاچاق کالا کجاست؟

بر اساس ماده 44 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرجع صالح برای رسیدگی به جرم قاچاق کالا و تعیین مجازات قاچاق کالا در صورتی که دارای شرایط خاصی باشد در صلاحیت دادگاه انقلاب و در غیر این صورت در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است. این شرایط در ماده 44 به این صورت است:

رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز سازمان یافته و حرفه ه‏ای، قاچاق کالاهای ممنوع و قاچاق کالا و ارز مستلزم حبس و یا انفصال از خدمات دولتی در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است. سایر پرونده‏‌های قاچاق کالا و ارز، تخلف محسوب و رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.

سوالات متداول در باب مجازات قاچاق کالا

در این بخش به سوالات رایج شما درباره مجازات قاچاق کالا پاسخ می دهیم:

  • مجازات قاچاق کالا چیست؟ مجازات قاچاق کالا طبق ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر ضبط کالای قاجاق شده، جریمه نقدی به تناسب نوع کالا و میزان آن است.
  • مرجع صالح برای رسیدگی به جرم قاچاق کالا کجاست؟ مرجع صالح برای رسیدگی به جرم قاچاق کالا می تواند دادسرا و دادگاه انقلاب یا سازمان تعزیرات حکومتی باشد که در مقاله بالا بیان شد.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.