نحوه محاسبه حبس خیانت در امانت چگونه است؟

محاسبه حبس خیانت در امانت

نحوه محاسبه حبس خیانت در امانت چگونه است؟ میزان حبس در جرم خیانت در امانت با توجه به بخش تعزیری قانون مجازات اسلامی تعیین می شود. قانونگذار در تعیین میزان حبس برای جرم خیانت در امانت باید توجه داشته باشد که از حبس حدی بیشتر نباشد. بنابراین تعیین میزان جرم توسط قانون گذار به عواملی بستگی دارد. در مقاله به بررسی عوامل موثر در تعیین میزان حبس در جرم خیانت در امانت پرداخته شده است.

  • میزان حبس در جرم خیانت در امانت به چه عواملی بستگی دارد؟
  • روش تعیین مجازات در جرم خیانت در امانت به چه طریق است؟

حبس تعزیزی

یکی از انواع حبس در قانون مجازات اسلامی حبس تعزیری است. حبس تعزیری با حبس حدی متفاوت است. میزان حبس تعزیری در جرم خیانت در امانت توسط قانون گذار اعمال می شود. قانونگذار باید به هنگام تعیین مجازات جرم خیانت در امانت به اصل فردی در مجازات توجه کند که شامل موارد ذیل است:

  • انگیزه مرتکب در ارتکاب جرم خیانت در امانت.
  • اوضاع ذهنی و روانی او در زمان ارتکاب جرم.
  • شیوه ی ارتکاب جرم خیانت در امانت و چگونگی ارتکاب جرم.
  • رفتار مرتکب پس از ارتکاب جرم خیانت در امانت.
  • سابقه کیفری مرتکب جرم خیانت در امانت، وضعیت خانوادگی و اجتماعی او.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

جرم خیانت در امانت در قانون

استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نمودن تؤام با بد اندیشی، مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی سپرده شده است. مالک مال را با هدف باز پس گیری یا به جهت صرف در امور خاصی به امانت دار سپرده باشد.

موضوع جرم خیانت در امانت: عین مال یا وسیله تحصیل مال (سفته، چک، قبض و نظایر آن) است.

مجازات جرم خیانت در امانت

در ماده 674 قانون مجازات اسلامی میزان حبس جرم مشخص شده است به:

  • محکومیت حبس 6 ماه تا 2 سال.
  • جزای نقدی از یک میلیون ریال تا 10 میلیون ریال.
  • جبران خسارت وارده به بزه دیده.

تشدید مجازات خیانت در امانت

در ماده 596 قانون مجازات اسلامی درمورد تشدید مجازات خیانت در امانت شرح داده شده است: اگر مرتکب جرم، ولایت یا وصایت یا قیومت بر قربانی داشته باشد باید جبران خسارت نماید. علاوه بر جبران خسارت در تشدید مجازات خیانت در امانت مجرم به سه تا هفت سال حبس محکوم می شود.

مقالات مرتبط  تخفیف مجازات خیانت در امانت

محاسبه حبس خیانت در امانت و تشدید مجازات

تعیین میزان مجازات خیانت در امانت

در تعیین مجازات جرم خیانت در امانت فرقی نمی کند که مال امانی توسط امانت دار:

استعمال: مصرف کردن، مورد استفاده قرار دادن مال امانی. استعمال ناروا یا نامتعارف همراه با بد اندیشی. صرف نظر از اینکه در نتیجه استفاده خود مال بقا داشته باشد یا نداشته باشد.

تصاحب: برخورد مالکانه با مال امانی. خودداری از استرداد مال امانی. تملک، فروش یا گرو مال امانی

اتلاف: تلف و نابود کردن و از بین بردن مال امانی به هر وسیله ممکن. اتلاف اعم از مباشرت یا به تسبیب قابل وقوع است.

  • اتلاف اعم از، از بین بردن کل یا جزء مال امانی.
  • و اتلاف اعم از، از بین بردن با فعل یا ترک فعل.

مفقود کردن: غیر ممکن ساختن دستیابی به مال امانی برای مالک بدون تلف کردن آن؛ گم شدن مال امانی در اثر مسامحه؛ مالی که به عنوان امانت به شخص دیگری واگذار شده است، فرقی نمی کند منقول باشد یا غیر منقول، چک باشد یا سفته. زمانی که مال به امانت سپرده شده تحت یکی از شرایط فوق از صاحب مال ساقط گردد، مجازات در مال 6 ماه تا 3 سال حبس خواهد بود.

  • رأی وحدت رویه
  • شماره رأی: 2798
  • تاریخ رأی: 28/12/1317

خلاصه رای

تصاحب و استعمال مال سپرده شده خیانت در امانت است. در جایی هم که امین آن را با اجازه مالک فروخته و بهایش را به مصرف شخصی رسانده باشد خیانت در امانت محسوب می شود. مجازات در نظر گرفته شده برای جرم فوق مجازات جرم خیانت در امانت است.

نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه

  • شماره نظریه: 1164/92/7
  • تاریخ نظریه: 1392/06/18

حکم خیانت در امانت در چک

یکی از موارد ارتکاب به جرم خیانت در امانت، حالتی است که صادرکننده یا همان صاحب چک آن را برای امانت به دیگری می دهد اما شخص امین به ضرر صادرکننده چک، وجه آن را دریافت می کند یا با دریافت گواهی عدم پرداخت و تقدیم دادخواست یا شکایت درجهت وصول وجه چک بر می آید. به این چک که به منظور امانت به شخص دیگری سپرده می شود چک امانی کفته می شود. حکم خیانت در امانت در چک همان مجازات خیانت در امانت است که در بالا ذکر شد.

در رابطه با خیانت در امانت در چک یک نظریه مشورتی از اداره حقوقی قوه قضاییه وجود دارد که در ادامه بیان می شود. نظریه مشورتی 6438/7-5/8/1382: درصورتی که دارنده چک به جهتی چک خود را نزد فردی به عنوان امانت بگذارد و بنا بر این بوده که متعاقباً آن را مسترد بدارد اما امین چک امانی را به ضرر دارنده با مراجعه به بانک و اخذ گواهی عدم پرداخت بانک محال علیه و شکایت از صادرکننده و حتی با تقدیم دادخواست ضرر و زیان در مقام وصول وجه چک برآید در این صورت بزه خیانت در امانت محقق شده، امین کلیه اقدامات و اعمالی که برای وصول چک امانی مقدور بوده به عمل آورده هرچند وجه مندرج در متن چک به حیطه وصول در نیامده باشد.

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار عبارتست از:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

مرور زمان در جرم خیانت در امانت

منظور از مرور زمان آن است که پس از گذشت مدتی از وقوع جرم و اطلاع بزهدیده از وقوع آن، امکان شکایت از آن جرم دیگر وجود ندارد. بر اساس ماده 105 قانون مجازات اسلامی مبدا مرور زمان این گونه تعیین شده است: مرور زمان، در صورتی تعقیب جرائم موجب تعزیر را موقوف می کند که از تاریخ وقوع جرم تا انقضای مواعد زیر تعقیب نشده یا از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی تا انقضای این مواعد به صدور حکم قطعی منتهی نگردیده باشد. در ادامه ماده نیز بر اساس درجه هر مجازات میزان مدت زمانی که باعث گذشت مرور زمان می شود ذکر شده است. با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری که در سال 1399 به تصویب رسید حداقل و حداکثر مجازات جرم خیانت در امانت به نصف تقلیل پیدا می کند و بنابراین مجازات آن 3 ماه تا یک سال ئ نیم است که بر اساس ماده 19 قانون مجازات، مجازات درجه 6 محسوب می شود و بر اساس بند ت ماده 105 دارای 5 سال مرور زمان است. یعنی پس از 5 سال دیگر قابلیت شکایت در دادگاه را ندارد.

جرم خیانت در امانت از جرائم احصاء شده در مواد صد و نه و جرائم موضوع تبصره مربوط به ماده 36 قانون مجازات اسلامی نمی باشد و تعزیر منصوص شرعی نیز نبوده در نتیجه مشمول مرور زمان می شود. گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما در باب استخدام وکیل خیانت در امانت برای شما است.

سوالات متداول در باب محاسبه حبس خیانت در امانت

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب محاسبه حبس خیانت در امانت می باشیم:

  • نحوه محاسبه حبس خیانت در امانت چگونه است؟ میزان حبس در جرم خیانت در امانت با توجه به بخش تعزیری قانون مجازات اسلامی تعیین می شود. قانونگذار در تعیین میزان حبس برای جرم خیانت در امانت باید توجه داشته باشد که از حبس حدی بیشتر نباشد. بنابراین تعیین میزان جرم توسط قانون گذار به عواملی بستگی دارد.
  • جرم خیانت در امانت در قانون چیست؟ استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نمودن تؤام با بد اندیشی، مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی سپرده شده است. مالک مال را با هدف باز پس گیری یا به جهت صرف در امور خاصی به امانت دار سپرده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.