مصادیق جرم کلاهبرداری چیست؟

مصادیق جرم کلاهبرداری چیست؟

مصادیق جرم کلاهبرداری، وکیل کلاهبرداری، تقلب و فریب در کلاهبرداری و اثبات جرم کلاهبرداری در گروه وکلای ژیوار بررسی می گردد.

جرم کلاهبرداری در قانون

در قانون، کلاهبرداری یک فریب عمدی برای تامین ناعادلانه یا غیرقانونی یا محرومیت از قربانی حق در قانونی است. کلاهبرداری می تواند قانون مدنی را نقض کند. مثال؛ قربانی تقلب برای جلوگیری از کلاهبرداری یا جبران خسارت پولی می تواند مرتکب کلاهبرداری شود.

از دست دادن پول، دارایی یا حق قانونی، بخشی از اشتباه غیرقانونی مدنی یا کیفری محسوب می شود. هدف کلاهبرداری ممکن است سود پولی یا سایر مزایا باشد. مثال اخذ گذرنامه، گواهینامه رانندگی باشد. کلاهبرداری مستلزم فریب عمدی بدون قصد به دست آوردن یا آسیب دیدن مادی یا محرومیت از یک قربانی است.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

آیا کلاهبرداری جرم کیفری است؟

در حوزه های قضایی حقوق عمومی، کلاهبرداری به عنوان یک عمل مجرمانه اشکال مختلفی دارد. سرقت با بهانه کاذب مانند کلاهبرداری بانکی، کلاهبرداری در بیمه می توان اشاره کرد.

عناصر کلاهبرداری به عنوان یک جرم به طور مشابه متفاوت است. عمومی ترین شکل کلاهبرداری، شامل دزدی به بهانه های دروغین، فریب عمدی یک قربانی با وکالت یا ادعای دروغین. بر خلاف جرم سرقت که مستلزم به دست آوردن چیزی با ارزش از طریق زور یا خفا است. تقلب به استفاده از اظهار نادرست عمدی از واقعیت برای انجام امر متکی است.

تقلب عنصر کلیدی جرم کلاهبرداری است

کلاهبرداری عبارتست از: استفاده عمدی از اطلاعات غلط یا گمراه کننده.

در تلاش برای محرومیت غیرقانونی شخص یا نهاد دیگر از پول، دارایی یا حقوق قانونی. برای ایجاد تقلب، طرف مقابل اظهارات دروغین باید بداند یا معتقد باشد که این حقیقت نادرست و قصد فریب طرف مقابل را دارد.

تقلب ممکن است به عنوان یک جرم کیفری و مدنی تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. مجازات های کیفری برای کلاهبرداری می تواند شامل زندان، جریمه و بازگرداندن به قربانیان شود. در موارد اثبات شده کلاهبرداری، ممکن است فرد مرتکب شخصی که مرتکب یک عمل مضر، غیرقانونی یا غیراخلاقی شده است. مرتکب جرم یا مسئله حقوقی مدنی شده باشد.

مقالات مرتبط  آیا تخفیف مجازات کلاهبرداری برای مرتکبین جرم امکان پذیر است؟

چه دروغی از مصادیق کلاهبرداری است؟

همان طور که گفته شد، جرم کلاهبرداری مانند هر جرم دیگری دارای عناصری است که با تحقق این عناصر به وقوع می پیوندد. اگر یکی از این عناصر وجود نداشته باشد جرم کلاهبرداری محقق نشده و رفتار مورد نظر قابلیت مجازات ندارد. سه عنصر لازم برای تحقق هر جرم، عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی است. عنصر مادی به معنای رفتاری است که در قانون به عنوان رفتار مجرمانه تعریف شده است و آن رفتار باید در عالم خارج و به صورت مادی رخ دهد تا جرم ارتکاب یافته تلقی شود. در جرم کلاهبرداری رفتاری که به عنوان رفتار مجرمانه جرم انگاری شده است مانور متقلبانه می باشد.

بنابراین در راستای پاسخ به این سوال که مصادیق جرم کلاهبرداری چیست، باید گفت صرف دروغ گفتن به دیگری کلاهبرداری نیست و برای آنکه جرم کلاهبرداری تحقق پیدا کند، باید یک رفتار عملی از سوی مرتکب صورت بگیرد که ماهیت متقلبانه داشته باشد و موجب فریب طرف مقابل بشود. برای مثال اگر یک شخص صرفا به صورت لفظی و به دروغ به دیگری بگوید در حال جمع آوری کمک به افراد نیازمند است و از این طریق مال دیگری را دریافت کند؛ کلاهبردار محسوب نمی شود زیرا عمل او متضمن یک مانور متقلبانه و رفتار عملی نیست بلکه صرفا مطلبی را خلاف واقع بیان کرده و طرف مقابل بنا به هر دلیلی به او اعتماد کرده است. اما اگر همین شخص کارت شناسایی عضویت در یک سازمان مردم نهاد را جعل کند و از این طریق دیگران را برای دریافت پول فریب دهد رفتار او مصداق کلاهبرداری خواهد بود.

اثبات جرم کلاهبرداری

در هنگام ارتکاب کلاهبرداری، مرتکبین با اظهار عمدی اظهارات دروغین به دنبال دارایی های پولی یا غیر پولی باشند. به عنوان مثال، آگاهی از دروغ گفتن در مورد سن شخص برای دریافت گواهینامه رانندگی. یک عمل کلاهبرداری نباید با فریب اشتباه گرفته شود. یک فریب عمدی یا اظهارات دروغین بدون هیچ گونه قصد سود یا آسیب مادی به شخص دیگر.

برای پیروزی در دادخواست با ادعای کلاهبرداری، قربانی باید خسارات واقعی به شخص وارد کرده باشد. عمل کلاهبرداری باید موفقیت آمیز باشد، تا جرم کلاهبرداری اتفاق بیفتد. حتی اگرعمل کلاهبرداری با شکست مواجه شود و شخص نتواند به کسی خسارت وارد کند، قابل پیگرد قانونی است.

یک عمل متقلبانه واحد ممکن است به عنوان یک جرم کیفری و مدنی تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. شخص محکوم به کلاهبرداری در دادگاه کیفری ممکن است توسط متضرردر دادگاه مدنی برعلیه وی شکایت مطرح شود.

انواع مصادیق جرم کلاهبرداری

انواع مصادیق جرم کلاهبرداری

انواع مصادیق جرم کلاهبرداری به شرح زیر است:

تقلب و فریبکاری در جرایم کلاهبرداری

تقلب از مصادیق جرم کلاهبرداری است. شخص با استفاده عمدی از اطلاعات غلط و گمراه کننده. در تلاش برای محرومیت غیر قانونی شخص یا نهاد دیگر از پول و دارایی یا حقوق قانونی است. در تقلب که نمونه ای از مصادیق جرم کلاهبرداری است طرف مقابل نباید از اظهارات دروغین اطلاع داشته باشد.

مجرم به مجازات کلاهبرداری که شامل ترکیبی از زندان، جریمه و بازگرداندن مال به قربانیان است محکوم می شود. دروغ گفتن در ارتباط با سن شخص برای دریافت گواهینامه رانندگی کلاهبرداری محسوب می شود.

 همکاری در بردن مال غیر

همکاری دو شخص به منظور بردن مال غیر نیز از مصادیق جرم کلاهبرداری است. اگر تحت شرایط کلاهبرداری دو شخص با یکدیگر همدستی کنند، سپس مال دیگری را ببرند، کلاهبرداری محسوب می شود. ممکن است دو شخص به منظور فرار از جرم به صورت ظاهری در دادسرا علیه یکدیگر شکواییه تنظیم کنند.

ورود شخص ثالث به دعوا در جرایم کلاهبرداری

ورود شخص ثالث به دعوا به منظور بردن مال غیرمصداق جرم کلاهبرداری است. اگر شخص دیگری به دعوا ورود پیدا کند و از شخص غیر مالک دفاع کند، کلاهبردار محسوب می شود. زیرا در راستای پایمال شدن حق مالک اصلی اقدام کرده است.

واگذاری مال شخص دیگر بدون اجازه

واگذاری مال شخص دیگر بدون اجازه از صاحب مال مصداق جرم کلاهبرداری است. اگرشخصی مال خود را به صورت امانت به دیگری واگذار کند. و آن شخص بدون اجازه ازصاحب مال، مال را به دیگری احاله کند، کلاهبرداری تلقی می شود. مال به امانت سپرده شده میتواند مال منقول یا غیر منقول باشد. اموال منقول (وسایل نقلیه موتوری و ماشینی، اسباب و اثاثیه ی منزل و غیره) می باشد. مال غیر منقول (مغازه، زمین، خانه، ویلا و غیره) می باشد.

آگاهی شخص دریافت کننده مال در خصوص عدم مالکیت انتقال دهنده

آگاهی شخص دریافت کننده مال در خصوص عدم مالکیت انتقال دهنده مصداق کلاهبرداری است. اگر در این حالت که مال برای شخص نیست و به امانت در نزد او است به شخص دیگری احاله کند. وآن شخص دریافت کننده نیز به آن آگاه باشد، کلاهبردار محسوب می شود هر دو طرف به جرم کلاهبرداری محکوم می شوند.

معرفی نمودن مال غیر به عنوان مال خود مصداق جرم کلاهبرداری است. در صورتی که شخص مال دیگری را به عنوان مال خود معرفی کند کلاهبردار محسوب می شود.

  • خیانت در مال امانی: خیانت در مال امانی مصداق جرم کلاهبرداری است. اگر شخص اقدام به انتقال مال غیر به نام خود کند که به عنوان امانت در نزد او باشد، کلاهبردار محسوب می شود.
  • ورثه و انتقال مال متوفی: زمانی که فردی به شورای حل اختلاف مراجعه کند و خود را به عنوان تنها فرزند متوفی معرفی کند. در حالیکه متوفی به غیر از او فرزندان دیگری نیز دارد، کلاهبرداری محسوب می شود.
  • .باز نگرداندن مال دیگری: هنگامی که شخص به آن آگاه است و از استرداد حق دیگری خودداری کند

ثبت ملک غیر به نام خود از مصادیق جرم کلاهبرداری

ثبت ملک غیر به نام خود از مصادیق جرم کلاهبرداری

درخواست شخص به منظور ثبت ملک غیر به نام خودنیز مصداق جرم کلاهبرداری است. اگر شخص مالک نباشد یا مالک بوده و ملک را در گذشته به دیگری انتقال داده است. نمی تواند درخواست ثبت ملک را از دفتر اسناد رسمی داشته باشد. در صورت وقوع این امر کلاهبردار محسوب می شود.

تأسیس مؤسسه بدون مجوز قانونی به شرح زیر است:

  • تأسیس مؤسسه بدون مجوز قانونی مصداق جرم کلاهبرداری است.
  • شخصی که بدون مجوزقانونی اقدام به تأسیس آموزشگاه کند، کلاهبردار محسوب می شود.
  • در صورت شکایت به مجازات جرم کلاهبرداری محکوم میشود.

مصادیق جرم کلاهبرداری در جرایم ارزی

ارز و کلاهبرداری ناشی از آن مصداق جرم کلاهبرداری است. مصادیق جرم کلاهبرداری در زمینه ارز شامل موارد ذیل است:

  • اختصاص ارز دولتی به اموری غیر از خرید کالا
  • به فروش رساندن ارز دولتی در بازار آزاد
  • هر گونه استفاده نامتعارف از ارز دولتی
  • صورت حساب برای خدمات ارائه نشده

دادن اطلاعات غلط در مورد مدارک معتبر همچون مدارک دانشگاهی، گذرنامه، گواهی نامه نیز مصداق جرم کلاهبرداری است. بنابراین هرگونه عمل فریب کاری به منظور منافع ناعادلانه، ناخواسته و یا غیر قانونی انجام می شود. در نتیجه شخصی که هر گونه تصرفی را انجام میدهد کلاهبردار محسوب می شود. مصداق جرم کلاهبرداری می تواند نادیده گرفتن حقایق یا عدم موفقیت در بیان تمام واقعیت باشد.

 

 

مجازات مصادیق جرم کلاهبرداری

چنانچه که گفته شده مصادیق کلاهبرداری مجازات جرم کلاهبرداری را به همراه دارد. مجازات مصادیق جرم کلاهبرداری شامل زندان، جریمه نقدی و رد مال به صاحب مال است. مصادیق جرم کلاهبرداری نمونه ای از جرم کلاهبرداری است.در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است.

رأی وحدت رویه در مورد کلاهبرداری

رأی وحدت رویه در مورد کلاهبرداری به شرح زیر است:

  • شماره رأی: 594
  • تاریخ رأی: 1/9/1373
  • خلاصه رای وحدت رویه: نظر به این که ماده یک قانون مجازات اسلامی راجع به انتقال مال غیر مصوب سال 1308 انتقال دهندگان مال غیر را کلاهبردار محسوب کرده است. لذا جرائمی که به موجب قانون کلاهبرداری محسوب می شود. از حیث کیفر و مجازات مشمول قانون مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال 1367 می باشد.

نظریه مشورتی در مورد جرم کلاهبرداری

  • شماره نظریه: 7/93/2830
  • تاریخ نظریه: 14/11/1393
  • خلاصه نظریه مشورتی: مانور متقلبانه یا به کار بردن وسایل متقلبانه از مصادیق جرم کلاهبرداری است. تشخیص مصداق جرم بر عهده مرجع قضایی رسیدگی کننده به جرم است.

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار به شرح زیر است:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

وکیل کلاهبرداری گروه وکلای ژیوار

ممکن است فرد با انواع جرم کلاهبرداری و همچنین میزان مجازات آن به خوبی آشنا نباشند. از این جهت توصیه می شود در صورت وقوع جرم کلاهبرداری با یک وکیل با تجربه تماس حاصل فرمایید. فرقی ندارد شما متهم یا قربانی باشید. آنچه مهم است اطلاع از جزئیات کلاهبرداری و بیان صحیح خواسته است.

گروه وکلای کیفری ژیوار با همکاری بهترین وکلاء و مشاورین حقوقی می تواند راهنمای شما در انواع دعاوی کیفری باشد. اجاره سند برای جرم کلاهبرداری از دیگر خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار می باشد.

سوالات متداول در باب مصادیق جرم کلاهبرداری

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب مصادیق جرم کلاهبرداری می باشیم

  • جرم کلاهبرداری در قانون چیست؟ در قانون، کلاهبرداری یک فریب عمدی برای تامین ناعادلانه یا غیرقانونی یا محرومیت از قربانی حق در قانونی است. کلاهبرداری می تواند قانون مدنی را نقض کند. مثال؛ قربانی تقلب برای جلوگیری از کلاهبرداری یا جبران خسارت پولی می تواند مرتکب کلاهبرداری شود.
  • انواع مصادیق جرم کلاهبرداری کدام اند؟ تقلب و فریبکاری، همکاری در بردن مال غیر، ورود شخص ثالث به دعوا در جرایم کلاهبرداری، واگذاری مال شخص دیگر بدون اجازه، آگاهی شخص دریافت کننده مال در خصوص عدم مالکیت انتقال دهنده، ثبت ملک غیر به نام خود، تاسیس مؤسسه بدون مجوز قانونی و جرم کلاهبرداری در جرایم ارزی

Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.