تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری

تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری

در مورد تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری در قانون مجازات اسلامی باید بدانید که، مجازات تعزیری به هفت درجه تقسیم شده است. این تقسیم بندی بر اساس میزان سختی مجازات و آثار آن انجام شده است. گروه وکلای کیفری ژیوار می­ توانند بهترین راهنمای شما در باب حبس تعزیری باشد.

درجات مجازات تعزیری

درجه این مجازات عبارتند از:

  • درجه هفت: مجازات شلاق تا 39 ضربه، جزای نقدی تا (1.000.000 ریال) یک میلیون ریال یا تا دو برابر ارزش مال مورد خلاف، یا یکی از این دو مجازات.
  • درجه شش: مجازات شلاق از 31 تا 70 ضربه، جزای نقدی از (1.000.000 ریال) یک میلیون ریال تا (10.000.000 ریال) ده میلیون ریال یا تا دو برابر ارزش مال مورد خلاف، یا یکی از این دو مجازات.
  • درجه پنج: مجازات شلاق از 71 تا 89 ضربه، جزای نقدی از ده میلیون ریال (10.000.000 ریال) تا بیست میلیون ریال (20.000.000 ریال) یا تا سه برابر ارزش مال مورد خلاف، یا یکی از این دو مجازات.
  • درجه چهار: مجازات شلاق از 90 تا 180 ضربه، جزای نقدی از بیست میلیون ریال (20.000.000 ریال) تا سی میلیون ریال (30.000.000 ریال) یا تا چهار برابر ارزش مال مورد خلاف، یا یکی از این دو مجازات.
  • درجه سوم: مجازات شلاق از 190 تا 239 ضربه، جزای نقدی از سی میلیون ریال (30.000.000 ریال) تا چهل میلیون ریال (40.000.000 ریال) یا تا پنج برابر ارزش مال مورد خلاف، یا یکی از این دو مجازات.
  • درجه دوم: مجازات شلاق از 231 تا 360 ضربه، جزای نقدی از چهل میلیون ریال (40.000.000 ریال) تا شصت میلیون ریال (60.000.000 ریال) یا تا شش برابر ارزش مال مورد خلاف، یا یکی از این دو مجازات.
  • درجه اول: مجازات شلاق از 361 تا 720 ضربه، جزای نقدی از شصت میلیون ریال (60.000.000 ریال) تا هشتاد میلیون ریال (80.000.000 ریال) یا تا هفت برابر ارزش مال مورد خلاف، یا یکی از این دو مجازات.
مقالات مرتبط  قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

مزیت تنظیم لایجه و شکواییه در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

نحوه تعیین درجه مجازات تعزیری

درجه مجازات تعزیری بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود، از جمله:

هرچه جرم شدیدتر باشد، مجازات آن نیز سنگین تر خواهد بود. شدت جرم
هرچه جرم در مراتب بالاتری قرار داشته باشد، مجازات آن نیز شدیدتر خواهد بود. مراتب جرم
عواملی مانند انگیزه مرتکب، وضعیت روحی و روانی مرتکب، و نتایج حاصل از ارتکاب جرم در تعیین درجه مجازات تعزیری موثر است. اوضاع و احوال ارتکاب جرم

آثار تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری

تقسیم­ بندی درجات مجازات تعزیری آثار مختلفی دارد، از جمله:

  • تعیین میزان مجازات: میزان مجازات تعزیری بر اساس درجه آن تعیین می شود.
  • تخفیف و تشدید مجازات: در برخی موارد، امکان تخفیف یا تشدید مجازات تعزیری وجود دارد. میزان تخفیف یا تشدید مجازات نیز بر اساس درجه مجازات تعیین می­شود.
  • تجدیدنظر در حکم: در صورت اعتراض به حکم صادره در خصوص مجازات تعزیری، دادگاه تجدیدنظر می تواند درجه مجازات را تغییر دهد.
مقالات مرتبط  اعتراض به حبس تعزیری

جدول درجه بندی حبس تعزیری:

جدول درجه بندی حبس تعزیری در زیر آورده شده است:

نمونه هایی از مجازات های تعزیری

در قانون مجازات اسلامی، مجازات های تعزیری مختلفی پیش بینی شده است، از جمله:

  • شلاق: شلاق یکی از رایج ترین مجازات­ های تعزیری است. میزان شلاق بر اساس درجه مجازات تعیین می شود.
  • جزای نقدی: جزای نقدی یکی دیگر از مجازات­های تعزیری است. میزان جزای نقدی بر اساس درجه مجازات تعیین می شود.
  • حبس: حبس نیز یکی از مجازات­ های تعزیری است. میزان حبس بر اساس درجه مجازات تعیین می شود.
  • اخراج از خدمات دولتی: اخراج از خدمات دولتی یکی از مجازات های تعزیری است که در برخی موارد برای مقامات دولتی پیش بینی شده است.
  • ممنوعیت از اشتغال در برخی مشاغل یا حرف: ممنوعیت از اشتغال در برخی مشاغل یا حرف نیز یکی از مجازات های تعزیری است که در برخی موارد برای مجرمان پیش بینی شده است.
  • تعلیق از حقوق اجتماعی: تعلیق از حقوق اجتماعی نیز یکی از مجازات های تعزیری است که در برخی موارد برای مجرمان پیش بینی شده است.
مقالات مرتبط  تبدیل حبس تعزیری به جزای نقدی

قیمت شلاق تعزیری

در حال حاضر، هر 3 ضربه شلاق تعزیری با قیمت 400.000 ریال (40.000 تومان) ارائه می‌ شود و این مجازات، در دو مرحله صدور حکم و اجرای آن، تحت شرایط خاص، قابل تبدیل به جزای نقدی است. مجازات‌ هایی که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده، به چهار گروه اصلی حد، دیه، قصاص و تعزیر تقسیم می‌ شوند.

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار عبارتست از:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری یکی از مهمترین مباحث قانون مجازات اسلامی است. این تقسیم بندی بر اساس عوامل مختلفی انجام می شود و آثار مختلفی دارد. درک صحیح از این تقسیم بندی برای فهم قانون مجازات اسلامی و اعمال آن ضروری است. چنانچه در خصوص مسائل مربوط به درجات مجازات تعزیری سوالی دارید می­ توانید با مراجعه به گروه وکلای کیفری ژیوار جزییات کامل را را دریافت کنید.

سوالات متداول در باب تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری

در این بخش مفتخر به پاسخگویی تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری می باشیم:

  • نحوه تعیین درجه مجازات تعزیری به چه صورت است؟ شدت جرم، مراتب جرم و اوضاع و احوال ارتکاب جرم
  • نمونه هایی از مجازات های تعزیری کدام اند؟ شلاق، جزای نقدی، حبس، اخراج از خدمات دولتی، ممنوعیت از اشتغال در برخی مشاغل یا حرف و تعلیق از حقوق اجتماعی
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.