جرم خیانت در امانت و نحوه اثبات و دفاع

جرم خیانت در امانت و علل اصلی در وقوع آن

لینک مقاله را به اشتراک بگذارید:

www.jivarlaw.com/khianat_dar_amanat 

_

جرم خیانت در امانت و علل اصلی در وقوع آن

  • خیانت درامانت چیست؟
  • امین به چه کسی گویند؟
  • مال امانی در چه صورتی امانت محسوب میشود؟
  • آیا جرم خیانت درامانت، جرم کیفری است؟
  • مجازات خیانت درامانت به چه میزان است؟
  • شرایط اثبات جرم خیانت درامانت چیست؟

همه به طور نسبی با معنا و مفهوم “امانت” آشنا هستیم. مسئولیت امین از زمان سپردن مال به وی آغاز می‌شود. گاهی بعضی اعمال، در مورد مال امانی انجام می شود که ممکن است، نه‌تنها امین را مسئول جبران مال و خسارات ناشی از عدم حفظ مناسب مال کند. بلکه بنا به شرایطی منجر به مجرم شناخته شدن امین و مجازات وی شود. اینجاست که از جرم خیانت درامانت چنانچه که قانون مقرر می‌دارد، صحبت به میان خواهد آمد. خیانت درامانت در قانون مجازات اسلامی جرم است. برای مرتکبان آن مجازات تعیین شده خسارت زیان‌دیده نیز باید جبران شود.

 حکم خیانت درامانت

اما مواردی یافت می‌شود که به اعمالی، جرایم در حکم خیانت در امانت اطلاق شده است. جرایم در حکم خیانت در امانت عبارت است از «اعمال مجرمانه‌ای که قانونگذار ارتکاب آنها را به موجب قوانین متفرقه (غیر از قانون مجازات اسلامی) از نظر مجازات مشمول کیفر خیانت در امانت قرار داده است.

جرم خیانت درامانت

خیانت به معنای عهد‌شکنی و نقض پیمان امانتداری است. با توجه به این مواد، خیانت در امانت عبارت است از استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود کردن توام با سوءنیت مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی سپرده شده و بنا بر استرداد یا به مصرف معین رسانیدن آن بوده است.

خیانت درامانت در قانون مجازات اسلامی

خیانت درامانت به‌طور صریح در قانون تعریف نشده است. اما حقوقدانان با توجه به مصادیق مذکور در مواد ۶۷۳ و ۶۷۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ جرم خیانت در امانت را به عملی عمدی و بر خلاف امانت امین به ضرر صاحب مال تعریف کرده‌اند. بر اساس ماده ۶۷۳ این قانون، «هر کس از سفیدمهر یا سفیدامضایی که به او سپرده شده یا به هر طریق به دست آورده است ، سوءاستفاده کند، به یک تا سه‌ سال حبس محکوم خواهد شد. همچنین طبق ماده ۶۷۴ این قانون «هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌هایی از قبیل ‌سفته، چک، قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیای مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی‌ برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده، آنها را به ضرر مالکان یا متصرفان آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند، به حبس ‌از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

مقالات مرتبط  مصادیق جرم خیانت در امانت
خیانت درامانت اموال منقول و غیر منقول
اموال منقول

اموال منقول یعنی اموالی که قابل جابجایی و حمل و نقل هستند. مانند اتومبیل و اشیائی از این قبیل.

اموال غیر منقول

اموال غیر منقول یعنی اموالی که قابل جا بجایی و حمل و نقل نیستند. مانند منزل مسکونی و یا آیینه کاری و تابلو کاری که در ساختمان به نحوی کار شده باشند که جا بجایی آن امکان تخریب برای دیوار یا ملک را داشته باشد . مثلا کولر و یا هر وسیله ی سرمازا یا گرمازایی که در یک ساختمان نصب شده است. جز اموال آن ساختمان است و اگر آن ها برداشته شوند و در قسمتی از ساختمان ایجاد خسارت کنند. این اموال پس از استفاده در ساختمان به عنوان اموال غیر منقول هستند .

خیانت در امانت اموال منقول  و غیر منقول

پس از تعریف اموال منقول وغیرمنقول قانونگذار از سفته وچک و نظایر آن ها نام برده است. با این شرط که به عنوان اجاره باشند که در اموال منقول وغیرمنقول معمول و رایج است. مانند اتومبیل یا منزلی که به اجاره داده می شود. یعنی ملک یا اتومبیل اجاره داده شده امانت محسوب می شود. که اگر افراط یا تفریطی در آن امانت انجام دهد، خائن محسوب می شود و مستوجب تعقیب کیفری است.

خیانت درامانت چک و سفته

امین، حق واگذاری چک مورد امانت را به دیگری ندارد. در صورت واگذاری آن مرتکب جرم خیانت در امانت می شود. مثلا چک یا سفته ای که توسط کارمندان به کارفرما بابت حسن انجام کار سپرده می شود. تا در صورت تخلفات و وارد شدن ضرر بتواند آنرا وصول کند. اگر بدون هیچ دلیلی و در صورتیکه کارگر تمام وظایف خود را به درستی انجام داده. کارفرما چک ضمانت را به فرد دیگری منتقل کند. یا قصد وصول آنرا داشته باشد. مرتکب خیانت در امانت شده است.

خیانت درامانت انباردار

کسی که نسبت به ملکی امین باشد، نسبت به عواید و منافع آن نیز امین محسوب شده. درصورتی که حیف و میل کرده باشد، جرم خیانت در امانت مرتکب شده است. نیازی به سپردن اموال به‌طور مستقیم نیست. مثلا اگر فرد کلید انباری را به امین بسپارد، به‌تبع آن تمامی اموال داخل انبار نیز سپرده‌‌شده است. همین‌طورمسافری که کلید اتاق خود را به هتلدار می‌سپارد، رفتار خائنانه از سوی دریافت‌کننده کلید موجب تحقق جرم خیانت در امانت خواهد شد.

خیانت درامانت وسیله نقلیه

در صورت سپردن هر نوع مال منقولی از جمله اتومبیل به عنوان امانت به امین و عدم استرداد آن به هر دلیلی (تصاحب، استعمال، مفقودی، اتلاف در صورت مطالبه) بحث خیانت در امانت اتومبیل مطرح می شود. بعنوان مثال در صورتی که اتومبیلی برای نگهداری به شخصی داده شود ولی شخص امین به جای نگهداری با آن تردد یا کار کند، مرتکب جرم خیانت در امانت شده است. شرط ارتکاب خیانت درامانت این است که اتومبیل ازطرف مالک به امین سپرده شود و با وجود مطالبه، استرداد نشود. همچنین ضرر به مالک الزامی است. هر چند که مرتکب منفعتی نداشته باشد. (استفاده از اتومبیل و استهلاک آن نیز ضرر محسوب می گردد.)

جرم خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت

وکیل خیانت در امانت

وکیل جرم خیانت در امانت با تخصص و مهارت کافی با توجه به شرایط موضوعی خاص در هر پرونده بهترین تصمیمات و اقدامات قضایی لازم را جهت رسیدن به نتیجه مطلوب أخذ و اعمال می نماید. بسیاری از شکایات مطروحه با عنوان خیانت در امانت نظر به شرایط قانونی وقوع جرم خیانت در امانت اساسا کذب می باشند. متأسفانه عده قابل توجهی از مراجعین به دادگستری پس از شکست در پرونده های حقوقی فی مابین با طرف مورد اختلاف خود در راستای اخذ نتیجه، مبادرت به طرح شکایت خیانت در امانت می نمایند . گروه وکلای ژیوار با توانایی و دانش حقوقی پس از بررسی پرونده می تواند با دانش و بینش خود از حقوق شما دفاع شایسته نماید. شما می توانید قبل از طرح شکایت یا در مراحل دادرسی چه در دادسرا و چه در دادگاه از مشاوره وکیل متخصص در پرونده خیانت در امانت استفاده نمایید.

مقالات مرتبط  نحوه محاسبه حبس خیانت در امانت چگونه است؟
  • مشاور حقوقی:
  • 09020038664
  • کانال تلگرام:
  • https://t.me/asaklaw
  • جهت مشاوره و اعطای وکالت روی لینک زیر کلیک کنید:
  • https://www.jivarlaw.com/free-consultation/

free-consultation

 

[formidable id=1]

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.