مجازات رانندگی در حالت مستی: راننده مست پشت فرمون [ماده 718]

مجازات رانندگی در حالت مستی

مجازات رانندگی در حالت مستی به میزان 400 هزار تومان جریمه نقدی و 6 ماه ضبط گواهینامه راننده مست می باشد که راننده در این مدت حق رانندگی را ندارد. مجازات رانندگی در حالت مستی یکی از انواع مجازات­ هایی است که در قانون مجازات اسلامی ایران جرم ­انگاری شده است. مواد و تبصره ­های قانونی زیادی در این مورد وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره شده است. وکیل شرب خمر در گروه وکلای کیفری ژیوار در این مورد دارای تجربه لازم هستند و در صورت نیاز به مشاوره می ­توانید با آنها صحبت کنید.

مواد قانونی در مورد مجازات رانندگی در حالت مستی کدام اند؟

مواد قانونی در مورد مجازات رانندگی در حالت مستی در قانون مجازات اسلامی ایران، به شرح زیر است:

ماده 718 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) در سایت ویکی حقوق: در مورد مواد فوق هرگاه راننده یا متصدی وسایل موتوری در موقع وقوع جرم مست بوده یا پروانه نداشته یا زیادتر از سرعت مقرر‌ حرکت می ‌کرده است یا آن که دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی مؤثر در تصادف به کارانداخته یا در محل‌ هایی که برای عبور پیاده رو‌ علامت مخصوص گذارده شده است، مراعات لازم ننماید و یا از محل‌ هایی که عبور از آن ممنوع گردیده است رانندگی نموده به بیش از دو سوم حداکثر‌ مجازات مذکور در مواد فوق محکوم خواهد شد. دادگاه می ‌تواند علاوه بر مجازات فوق مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی‌ وسایل موتوری محروم نماید.

ماده 719 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) ویکی حقوق: هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از‌ این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در‌مواد (714) و (715) و (716) محکوم خواهد شد. دادگاه نمی ‌تواند در مورد این ماده اعمال کیفیت مخففه نماید.

تبصره 1 – راننده در صورتی می ‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به‌ مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.

تبصره 2 – در تمام موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به‌ هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند دادگاه مقررات تخفیف را درباره او رعایت خواهد نمود.

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل شرب خمر متخصص

شرایط اعمال مجازات حدی رانندگی در حالت مستی چیست؟

برای اعمال مجازات حدی رانندگی در حالت مستی، باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • راننده باید مست باشد.
  • میزان مستی را باید با آزمایش پزشکی ثابت کرد.
  • راننده باید مرتکب رانندگی در حالت مستی در معابر یا اماکن عمومی شود.
مقالات مرتبط  حمل و نگهداری مشروبات الکلی چه مجازاتی دارد؟ ماشین یا خانه

مزیت مشاوره تلفنی و حضوری در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

روش تشخیص مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی

روش‌ های مختلفی برای تشخیص استعمال مشروبات الکلی در حین رانندگی وجود دارد. برخی از رایج‌ ترین روش‌ ها عبارتند از:

  • تست تنفس: در این روش، راننده از طریق دهان یا بینی نفس می‌ کشد و دستگاه، میزان الکل موجود در تنفس او را اندازه‌ گیری می‌ کند. این روش، سریع و آسان است و می‌ تواند در محل انجام شود.
  • تست خون: در این روش، نمونه خون راننده گرفته می‌ شود و میزان الکل موجود در خون او اندازه‌ گیری می‌ شود. این روش، دقیق‌ تر از تست تنفس است، اما زمان‌ بر و گران‌ تر است.
  • تست ادرار: در این روش، نمونه ادرار راننده گرفته می‌ شود و میزان الکل موجود در ادرار او اندازه‌ گیری می‌ شود. این روش، شبیه به تست خون است، اما دقت کمتری دارد.
مقالات مرتبط  معرفی 10 تا از بهترین وکیل شرب خمر در مشهد ⚖ [1402]

در این بخش در باب مجازات مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی و روش تشخیص آن صحبت شده است.

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار عبارتست از:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

جرم نگاری مجازات مستی در حالت رانندگی

خوردن مشروبات الکلی یکی از مورادی است که در قانون جرم­ نگاری شده است و در برای کسانی که مرتکب این جرم می ­شوند در قانون مجازات­ هایی تعیین شده است. از جمله مجازات رانندگی در حالت مستی یکی از این موارد است که در مقاله حاضر به صورت کامل به مواد قانونی مجازات آن پرداخته شد. برای انجام امور وکیل شرب خمر در پرونده­ های مجازات شرب خمر، درست­ آن است که با یک وکیل همراه شوید. گروه وکلای کیفری ژیوار می­ توانند در این خصوص به بهترین نحو ممکن شما را همراهی کنند. در این مقاله در باب مجازات مصرف مشروبات الکلی در حین رانندگی صحبت شده است.

مقالات مرتبط  دفاع از اتهام انتسابی شرب خمر

سوالات کیفری رایج در باب مجازات رانندگی در حالت مستی

در ادامه به بررسی پاسخ سوالاتی می­پردازیم که در دسته سوالات کیفری پر تکرار در باب مجازات رانندگی در حالت مستی قرار دارند.

  • میزان مجاز الکل خون در ایران چقدر است؟ میزان مجاز الکل خون در ایران، 200 میلی‌ گرم در هر لیتر خون است. به این معنی که اگر میزان الکل خون فرد، بیش از 200 میلی‌ گرم در هر لیتر خون باشد، وی مشمول مجازات رانندگی در حالت مستی خواهد شد.
  • آیا راننده می‌ تواند از انجام تست مستی امتناع کند؟ خیر، راننده موظف است به درخواست پلیس، برای انجام تست مستی، تن دهد. در صورتی که راننده از انجام تست مستی امتناع کند، این امر می‌ تواند به عنوان مدرکی علیه او در نظر گرفته شود و مجازات او را تشدید کند.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.