خرید شلاق شرب خمر: 74 ضربه شلاق + پرداخت 5 برابر ارزش عرفی

خرید شلاق شرب خمر

خرید شلاق شرب خمر در قانون مجازات ­اسلامی جرم محسوب شده و قانونگذار طبق مواد قانونی که در این مقاله به آنها پرداخته شده، برای مجرم مجازات­ حدی تعیین کرده است. وکیل شرب خمر متخصص در گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما در همین باب می باشد.

آیا خرید شلاق شرب خمر جرم است؟

در قانون مجازات اسلامی ایران، شرب خمر جرم محسوب می‌ شود و برای آن مجازات حدی تعیین شده است. مجازات حدی، مجازاتی است که در شرع مقدس اسلام تعیین شده است و قابل تغییر یا تخفیف نیست.

ماده 256 قانون مجازات اسلامی در ویکی حقوق، مجازات شرب خمر را 80 ضربه شلاق تعیین کرده است. این مجازات، در صورتی اجرا می‌ شود که متهم، بالغ، عاقل و حر باشد.

خرید شلاق شرب خمر نیز جرم محسوب می‌ شود و برای آن مجازات تعزیری تعیین شده است. ماده 702 قانون مجازات اسلامی، خرید و فروش شلاق شرب خمر را، جرم­انگاری کرده است و برای آن، مجازات حبس تعزیری از 6 ماه تا یک سال و یا مجازات جزای نقدی از 10.000.000 تا 30.000.000 ریال تعیین کرده است.

ماده 702 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) ویکی حقوق: هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به 6 ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار (74) ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یادشده محکوم می شود.

در صورتی که خرید شلاق شرب خمر، با قصد ارتکاب جرم شرب خمر انجام شود، مجازات آن، تشدید می‌ شود. ماده 266 قانون مجازات اسلامی، مقرر می‌ دارد:

ماده 266 قانون مجازات اسلامی ویکی حقوق: غیرمسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر، محکوم به حد می‌ شود. 

بنابراین، در صورتی که فردی، شلاق شرب خمر را برای استفاده شخصی خود خریداری کند، به مجازات خرید و فروش شلاق شرب خمر، محکوم می‌ شود. اما اگر فردی، شلاق شرب خمر را برای دیگری خریداری کند و آن شخص، از این شلاق برای شرب خمر استفاده کند، فرد خریدار، به مجازات شرب خمر، محکوم می‌ شود.

مقالات مرتبط  اثر انکار در جرم شرب خمر: ماده 168 *تبرئه از شرب خمر*

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل شرب خمر متخصص

آیا دادگاه می‌ تواند علاوه بر مجازات خرید و فروش شلاق شرب خمر، مجازات تبعی نیز برای فرد محکوم تعیین کند؟

در مواردی که خرید شلاق شرب خمر با قصد ارتکاب جرم شرب خمر انجام شود، دادگاه می‌ تواند علاوه بر مجازات مقرر در ماده 702 قانون مجازات اسلامی، مجازات تبعی نیز برای فرد خریدار تعیین کند. ماده 25 قانون مجازات اسلامی، مقرر می‌ دارد:

ماده 25 قانون مجازات اسلامی ویکی حقوق: محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌ کند:

الف ـ 7 سال در محکومیت به مجازات‌ های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

ب ـ 3 سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

پ ـ 2 سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

تبصره 1 ـ در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط منعکس نمی‌گردد مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات

تبصره 2 ـ در مورد جرایم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات موقوف شود اثر تبعی آن نیز رفع می‌شود.

تبصره 3 ـ در عفو و آزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدت‌ های فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می‌شود. محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم می‌ گردد.

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار عبارتست از:

مقالات مرتبط  معرفی بهترین وکیل شرب خمر در سمنان در سال ⚖ [1402]

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

شرب خمی یکی از جرایمی است که در قانون مجازات اسلامی جرم­انگاری شده و مجازات­ هایی برای فرد مرتکب در نظر گرفته شده است. یکی از این مجازات­ ها، شلاق است. برخی اوقات متهمین اقدام به خرید شلاق شرب خمر می­ کنند که این خود جرمی دیگر است و موضوع بحث مقاله حاضر هم همین است. گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما می باشد.

سوالات کیفری متداول در باب خرید شلاق شرب خمر

در ادامه به بررسی پاسخ سوالات کیفری متداول در باب خرید شلاق شرب خمر می پردازیم:

  • آیا خرید شلاق شرب خمر جرم است؟ بله، این کار در قانون مجازات اسلامی ایران، جرم محسوب می‌ شود.
  • آیا خرید شلاق شرب خمر در همه کشورها جرم است؟ خیر، این کار در همه کشورها جرم نیست. در برخی کشورها، خرید شلاق شرب خمر مجاز است و هیچ مجازاتی برای آن تعیین نشده است.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.