میانجیگری و حل اختلافات در دعاوی کیفری

میانجیگری و حل و فصل اختلافات در پرونده های کیفری از اهمیت بسزایی برخوردار است. چنانچه می دانید پروسه طرح شکایت و دفاع در پرونده های کیفری طولانی خواهد بود. علت تراکم پرونده های ورودی به دادسرا است. پس قبل از طرح شکایت کیفری و یا دفاع از اتهام انتسابی بهتر است از میانجیگری وکلای متخصص در امور کیفری بهره مند گردید.

فراموش نکنید که امروزه سیستم قضایی به غیر از اتهامات مطروحه از جانب دادستان (مدعی العموم)، در دعاوی مبتنی بر شکایت شاکی خصوصی تمایلی برای تشکیل پرونده و تعقیب شهروندان ندارد.

خدمات این بخش عبارتست از:

  • داوری و حکمیت
  • میانجی گری بین طرفین دعوا
  • میانجی گری بین طرفین دعوا
  • مذاکره و تعامل بین طرفین
  • حل و فصل اختلافات و تنازعات
  • تنظیم سازشنامه و گزارش اصلاحی

صلح و سازش در هر تنازعی علی الخصوص مناقشات و دعاوی کیفری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
نباید فرموش کرد که شکایت را به قاضی سپردن یعنی قضاوت را به شخص جاهل از موضوع سپردن.
به نظر اگر طرفین دعوا به وجدان خود بازگردند، بر اساس انصاف و عدالت به اختلاف خویش بنگرند و غرایز و مطامع نفسانی را کنار بگذارند بتوان مسائل پیش آمده را به سهولت حل نمود و حتی برای چالشهای پیش رو نیز از قبل تدارک رفتاری مناسب نمود.

اینفوگرافیک وظایف وکیل

در چنین شرایطی اگر اختلاف طرفین از طریق مذاکره فی ما بین مرتفع نشد مراجعه به میانجیگری در دعاوی کیفری و داور در دعاوی حقوقی راهگشا خواهد بود. میانجیگری در دعاوی جزایی نیاز به تجربه و سابقه قضایی، پتانسیل مدیریت مذاکره، پیگیری و سعه صدر، برگزاری جلسات پی در پی مابین طرفین، مذاکره با شاکی، شکات و متهمین و مجرمین و بستگان آنان و ذی نفعان طرفین دعوا دارد.

بدیهی است، در چنین اموری در صورتی که کار به گروه وکلا و کارشناسان واگذار گردد به مراتب بهتر است از اینکه به شخص حقیقی سپرده شود. از فواید میانجیگری بدست آمدن نتیجه مطلوب و از روی رضایت برای طرفین می‌باشد. از دیگر مزایای میانجیگری تسریع در وصول نتیجه و ارزان بودن نسبت به پروسه طرح شکایت کیفری در دادسرا و تحمل برخوردهای خشک و دستوری دادیار، بازپرسی و دادگاه می‌باشد.

حائز اهمیت اینکه بسیار مشاهده شده با توجه به حجم پرونده های ورودی در دادسرا در نتیجه کاهش دقت در رسیدگی حقوق طرفین تضییع شده است.

Rate this page