مجازات جرم رابطه نامشروع و حکم جرم روابط نامشروع

جرم رابطه نامشروع

جرم رابطه نامشروع یکی از جرایم علیه اخلاق و عفت عمومی است که به طور مستقیم در دادگاه مطرح می شود. وکیل رابطه نامشروع نیز وکیلی است که با تسلط بر قوانین و رویه قضایی ناظر به این جرم می تواند به شما کمک کند.

  • رابطه نامشروع مادون زنا چیست؟
  • مجازات رابطه نامشروع مادون زنا چیست

زنای غیر محصنه در اسلام و شرع نوعی زنا یا رابطه جنسی نامشروع با رضایت طرفین خارج از قواعد ازدواج شرعی است که یکی از آنها یا هر دوی آنها مجرد (فاقد همسر) باشند. نسبت به فرد مجرد احتساب خواهد بود. در واقع شرط تجرد و رضایت لازم است. یعنی جوان مجرد که همسر ندارد خواه مرد باشد یا زن، اگر با دیگری زنا کند آن را زنای غیر محصنه می‌ گویند و طبق شرع اسلام حد آن تازیانه‌ است.

گروه وکلای کیفری ژیوار بهترین وکیل جرم رابطه نامشروع را به شما معرفی خواهند نمود و در صورت نیاز به خدمات حقوقی دیگر درباره این جرم به شما کمک می کنند. در این مقاله با مجازات جرم رابطه نامشروع و نکات حقوقی دیگر درباره این جرم آشنا می شوید

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل رابطه نامشروع متخصص

روابط نامشروع مادون زنا چیست؟

رابطه نامشروع به رابطه ای مادون زنا گفته می شود که میان یک زن و مرد بدون رابطه زناشویی برقرار می شود. این جرم در ماده 637 قانون مجازات اسلامی بیان شده است: هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مصاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌ کننده تعزیر می‌ شود.

منظور از زنا رابطه جنسی میان زن و مرد بدون علقه زوجیت است که در تبصره 1 ماده 221 قانون مجازات دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن تعریف شده است. هر گونه رابطه ای که مشمول تعریف زنا نشود، می تواند رابطه نامشروع در نظر گرفته شود.

ماده 221 قانون مجازات

همانطور که در ماده 637 دیدیم، رابطه نامشروع به طور مشخص در این ماده تعریف نشده و این مسئله در محاکم قضایی موجب چالش های زیادی شده است. زیرا برخی دادگاه ها یک رفتار را رابطه نامشروع تلقی می کنند و برخی دادگاه های دیگر همان رفتار را رابطه نامشروع در نظر نمی گیرند. بنابراین در اینجا اهمیت حضور یک وکیل جرم رابطه نامشروع احساس می شود که می تواند با نحوه دفاع خود از موکل خود، قاضی پرونده را به نفع موکلش اقناع نماید.

مقالات مرتبط  مجازات برهم زدن زندگی دیگران

در قانون ایران، رابطه نامشروع به عنوان یک جرم قابل مجازات شناخته می­شود. مجازات این جرم در ماده 637 قانون مجازات اسلامی تعزیرات مصوب 1375، شلاق تا 99 ضربه تعیین شده است.

تعریف رابطه نامشروع مادون زنا چیست؟

تعریف رابطه نامشروع مادون زنا چیست؟ رابطه نامشروع در قانون ایران به رابطه جنسی بین زن و مردی اطلاق می­ شود که بین آنها علقه زوجیت نباشد. این رابطه می­تواند با رضایت طرفین یا بدون رضایت آنها صورت گیرد. این جرم نیاز به شاکی خصوصی ندارد و دادستان می­ تواند بدون شکایت شاکی، نسبت به تعقیب مجرم اقدام کند. حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین را در این لینک مطالعه کنید.

لایحه تغییر مجازات رابطه نامشروع

در سال 1400، لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که در آن پیشنهاد شده بود مجازات رابطه نامشروع از شلاق به حبس تبدیل شود. این لایحه هنوز در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است.

دلایل مجازات سنگین رابطه نامشروع یا مجازات مادون زنا

مجازات سنگین رابطه نامشروع یا مجازات مادون زنا در قانون ایران دلایل مختلفی دارد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ ارزش های اخلاقی و دینی در جامعه
  • جلوگیری از گسترش روابط نامشروع و پیامدهای منفی آن
  • حفظ حقوق خانواده و کودکان
  • اقدامات برای کاهش مجازات رابطه نامشروع

با توجه به اینکه مجازات سنگین رابطه نامشروع در قانون ایران با انتقاداتی مواجه شده است، برخی از کارشناسان پیشنهاد داده ­اند که این مجازات کاهش یابد. از جمله این اقدامات می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر مجازات رابطه نامشروع از شلاق به حبس
  • تعیین مجازات متناسب با شرایط و وضعیت مجرم
  • توجه به عواملی که منجر به وقوع رابطه نامشروع می ­شوند

مزیت مشاوره تلفنی و حضوری در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

مجازات جرم رابطه نامشروع چیست؟

در ماده 637 قانون مجازات ذکر شده است که مجازات جرم رابطه نامشروع، شلاق تعزیری تا 99 ضربه است. در صورتی که رابطه نامشروع از روی اجبار باشد، یعنی یکی از طرفین طرف دیگر را به برقراری رابطه نامشروع مجبور کرده باشد، مجازات جرم رابطه نامشروع فقط نسبت به کسی که دیگری را مجبور به این رابطه کرده است اعمال می شود. تحقق این اجبار از سوی مدعی آن باید اثبات شود.

مقالات مرتبط  رضایت شاکی در پرونده رابطه نامشروع

مجازات رابطه نامشروع دون زنا به اجبار

ماده 637 کتاب پنجم تعزیرات مدنی تعریفی دقیق از اکراه در رابطه به اجبار ارائه داده است. به عبارت دقیق تر، اکراه به اعمالی حاصل  که در برابر هر شخص با شعوری انجام شود و او را نسبت به جان، مال، یا آبروی خود تهدید کند به نحوی که عادتاً قابل تحمل نباشد. در موارد اعمال اکراه‌ آمیز، ویژگی‌ های سن، شخصیت، اخلاق، و جنسیت فرد را باید در نظر گرفت. بنابراین، ماده 637 اجازه مجازات فردی را فراهم می‌ کند که دیگری را به انجام رابطه نامشروع به اجبار می‌ برد. این مجازات مختص فرد اکراه‌ کننده است و فردی که مجبور به انجام این عمل شده، مجازات نمی‌ پذیرد. از این رو، اگر یک فرد به اجبار و تحت اکراه، دیگری را به انجام رابطه نامشروع وادار کند، مجازات فقط نسبت به فرد اکراه‌ کننده اعمال می‌ شود. به عبارت دقیق‌ تر، مجازات جرم رابطه نامشروع تنها بر فرد اکراه‌ کننده انطباق دارد. این امر برای حفظ عدالت و تطابق با قوانین تعزیرات مدنی ضروری است.

حکم  تبعید رابطه نامشروع چیست؟

به عنوان مجازات جرم رابطه نامشروع، تبعید نیز ممکن است به عنوان جزء مجازات‌ های تکمیلی برای مجرم در نظر گرفته شود. این نهاد به عنوان نوآوری قانونی در سال 1392 معرفی شده است. با توجه به خصوصیات مجرم و جنس جرم، دادگاه می‌ تواند به عنوان مکمل به مجازات اصلی، تبعید را برای او در نظر بگیرد. تبعید می‌ تواند به دو صورت منع اقامت در مکان معین یا مکانهای معین اجباری در نظر گرفته شود. این حکم با رعایت شرایط و احتیاط مرتبط با مجرم صادر می‌ شود.

مجازات تکمیلی در مجازات جرم رابطه نامشروع

مجازات جرم رابطه نامشروع علاوه بر مجازات اصلی می تواند مجازات تکمیلی نیز باشد. در ماده 23 قانون مجازات، قاضی دادگاه مخیر شده است که تا در صورت نیاز از بین مجازات های تکمیلی مذکور در این ماده یک یا چند مورد از آن ها را در کنار مجازات اصلی برای شخص محکوم در نظر بگیرد. بنابراین مجازات جرم رابطه نامشروع می تواند از نوع مجازات تکمیلی نیز باشد.

مجازات تکمیلی در مجازات جرم رابطه نامشروع

تبدیل شلاق به جزای نقدی

مجازات جرم رابطه نامشروع در صورت وجود جهات تخفیف در ماده 38 قانون مجازات اسلامی می تواند تخفیف یابد یا تبدیل به مجازات دیگری مثل جزای نقدی بشود. در ماده 38 این جهات تخفیف ذکر شده اند که شامل موارد زیر هستند:

  • الف) گذشت شاکی یا مدعی خصوصی
  • ب) همکاری موثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از جرم یا به کار رفته برای ارتکاب آن
  • پ) اوضاع و احوال خاص موثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم
  • ت) اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار موثر وی در حین تحقیق و رسیدگی
  • ث) ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری
  • ج) کوشش متهم به منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن
  • چ) خفیف بودن زیان وارده به بزه دیده یا نتایج زیانبار جرم
  • ح) مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم
مقالات مرتبط  شرایط اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع

بنابراین در صورت وجود یک یا چند مورد از این جهات تخفیف، قاضی دادگاه می تواند مجازات جرم رابطه نامشروع را که تا 99 ضربه شلاق است، به جزای نقدی تبدیل کند. این تبدیل مجازات از یک ضابطه مشخص پیروی می کند. به این صورت که بر اساس ماده 27 قانون مجازات اسلامی، هر روز بازداشت، معادل 3 ضربه شلاق یا یک میلیون ریال است. 

همانطور که گفتیم، در تبدیل شلاق به جزای نقدی، اثبات وجود جهات تخفیف اهمیت بسیار زیادی دارد که بدون حضور یک وکیل پایه کیفری با تسلط بر مجازات جرم رابطه نامشروع که وکیل جرم رابطه نامشروع نامیده می شود امکان پذیر نیست. گروه وکلای کیفری ژیوار می توانند بهترین وکیل جرم رابطه نامشروع در هر شهر را به شما معرفی کنند. شما می توانید برای اثبات جرم رابطه نامشروع به عنوان شاکی و یا تبرئه از این جرم به عنوان متهم از انواع خدمات حقوقی گروه وکلای کیفری ژیوار استفاده کنید. متخصصان ما در کمترین زمان و با کمترین هزینه ممکن پاسخگوی سوالات گوناگون شما خواهند بود. اجاره سند برای مجازات جرم رابطه نامشروع

سوالات متداول در باب مجازات جرم رابطه نامشروع

در این بخش به سوالات متداول شما درباره مجازات جرم رابطه نامشروع پاسخ می دهیم:

  • رابطه نامشروع چیست؟ رابطه نامشروع هر رابطه مادون زنایی است که میان یک زن و مرد بدون علقه زوجیت برقرار می شود.
  • مجازات جرم رابطه نامشروع چیست؟ مجازات این جرم تا 99 ضربه شلاق تعزیری است که در صورت وجود جهات تخفیف می تواند به جزای نقدی تبدیل شود.
Rate this post

2 دیدگاه ها

    • بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی ایران، مجازات رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه، شلاق تا نود و نه ضربه است.
      در صورتی که رابطه نامشروع با عنف و اکراه انجام شود، فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.
      مجازات رابطه نامشروع، یک مجازات تعزیری است. مجازات تعزیری، مجازاتی است که میزان و نوع آن توسط قانونگذار تعیین نشده است و به تشخیص قاضی تعیین می‌شود.
      در تعیین میزان مجازات رابطه نامشروع، عوامل مختلفی مانند نوع رابطه، شدت رابطه، سابقه مرتکب و سایر شرایط، مورد توجه قرار می‌گیرند.
      در صورتی که رابطه نامشروع منجر به عواقبی مانند بیماری‌های مقاربتی یا بارداری ناخواسته شود، ممکن است مجازات سنگین‌تری برای متهم در نظر گرفته شود.
      علاوه بر مجازات کیفری، رابطه نامشروع ممکن است تبعات دیگری نیز برای متهم داشته باشد. از جمله این تبعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
      – شکایت شاکی خصوصی: در صورتی که شاکی خصوصی وجود داشته باشد، می‌تواند از متهم شکایت کند.
      – خسارت‌های مالی: شاکی خصوصی می‌تواند از متهم درخواست غرامت کند.
      – تأثیر بر زندگی اجتماعی: رابطه نامشروع ممکن است بر زندگی اجتماعی متهم تأثیر منفی بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.