شکایت از چک ثبت نشده

شکایت از چک ثبت نشده

شکایت از چک ثبت نشده در سامانه صیاد و نقض وظایف قانونی در امر صدور چک‌ ها، مسئله‌ ای مهم و پرکاربرد در حوزه حقوق تجارت می‌ باشد. وجود سامانه صیاد و تحت عنوان سند تجاری صادر می‌ شوند که دارایی‌ های مالی کلانی را در بر می‌ گیرند. با این وجود، برخی از صادرکنندگان چک‌ ها از ثبت آن‌ ها در سامانه‌ صیاد خودداری می‌ کنند، در حالی که این اقدام می‌ تواند تبعات قانونی جدی را به همراه داشته باشد. وکیل چک نقش مهمی در این زمینه دارد، زیرا به عنوان مشاور حقوقی می‌ تواند به افراد کمک کند تا حقوق و تعهدات خود را در ارتباط با چک‌ ها به‌ درستی محافظت کنند.

  • جرم ثبت نکردن چک جدید چیست؟
  • نحوه برگشت زدن چک ثبت نشده صیادی چگونه است؟
  • شکایت کیفری از چک صیادی ثبت نشده به چه صورت است؟
  • شکایت از چک ثبت نشده چقدر زمان میبرد؟
  • اعتبار چک ثبت نشده چقدر است؟
  • مراحل شکایت از چک ثبت نشده

او مسئول راهنمایی مشتریان در ارائه دادخواست‌ های مطالبه‌ وجه چک‌ ها و تعقیب کیفری در صورت عدم ثبت چک در سامانه می‌ باشد. همچنین، وی با استفاده از تجربیات حقوقی و دانش قانونی، می‌ تواند در رفع ابهامات مرتبط با مقررات خاصی که به تعقیب جرم ثبت نکردن چک جدید مربوط می‌ شوند، به کمک متقاضیان ایفای نقش کند.

اینفوگرافیک وکیل چک

آیا ثبت نکردن چک جدید جرم است؟

در قانون صدور چک جدید با آخرین اصلاحات، ماده‌ ای اختصاصی به ثبت چک و آثار آن اختصاص دارد. این ماده مبنی بر لزوم ثبت هویت دارنده، مبلغ و تاریخ چک در سامانه صیاد برای ایجاد شناسه یکتای چک توسط صادرکننده است. همچنین، تبصره 1 این ماده بیان می‌ کند که چک‌ های صادر شده بعد از 2 سال از اجرای قانون، تسویه صرفا در سامانه تسویه چک (چکاوک) و با بررسی ثبت در سامانه صیاد انجام می‌ شود.

نمونه شکایت از چک ثبت نشده:

نمونه شکایت از چک ثبت نشده

با این حال، در قانون مجازات اسلامی، مفاد خاصی درباره شکایت از چک ثبت نشده و نحوه پیگیری جرم ثبت نکردن چک جدید آمده نیست. به‌ طور کلی، در ساختار قانونی حال حاضر، جرم ثبت نکردن چک جدید به‌ صورت واضح تعریف نشده و به همین دلیل، مشمول مجازات نمی‌ شود. بنابراین، از این تحلیل می‌ توان نتیجه گرفت که در حال حاضر، ثبت نکردن چک جدید جرم نمی‌ باشد و بر اساس قوانین موجود، این عمل قابل مجازات نیست. وکیل چک نیز با بررسی دقیق قوانین مرتبط، می‌ تواند مشتریان را در این زمینه راهنمایی کند تا حقوق خود را به‌ درستی حفظ کنند.

مقالات مرتبط  معرفی بهترین وکیل چک در مشهد در سال ⚖ [1402]

در خصوص مشاوره حقوقی چک و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

شرایط شکایت از چک ثبت نشده

شرایط شکایت از چک ثبت نشده و پیگیری جرم ثبت نکردن چک جدید در دادگاه حقوقی به صورت دعوای حقوقی مطالبه وجه سند عادی مشخص می‌ شود. برای این اقدام، ابتدا چک باید یک چک صیادی باشد و بر روی آن جمله “کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است” وجود نداشته باشد. در مرحله بعد، چک نباید در سامانه صیاد ثبت شده و تایید شده باشد. اگر چک پس از نقد نشدن در بانک، به صادرکننده مراجعه کرده و صادرکننده نیز چک را در سامانه صیاد ثبت کند، پیگیری در قالب دعوای حقوقی مطالبه وجه سند عادی نمی‌ تواند انجام شود.

استعلام چک در سامانه صیاد به آدرس: https://www.cbi.ir/simplelist/19689.aspx

استعلام چک در سامانه صیاد به آدرس

اضافه بر شرایط اختصاصی، برای طرح دعوی حقوقی مطالبه وجه سند عادی، شرایط عمومی دعوا نیز باید موجود باشد، از جمله اهلیت خواهان و انتخاب دادگاه صالح. وکیل چک می‌تواند در این فرآیند به مشتریان کمک کند و نصیحت‌های حقوقی مناسب را ارائه دهد.در نتیجه، برای شکایت از چک ثبت نشده و نحوه پیگیری جرم ثبت نکردن چک جدید، مراجعه به دادگاه حقوقی و طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه سند عادی، روش صحیح و مناسب است.

برای مشاوره حقوقی و تلفنی شکایت از چک ثبت نشده این ویدئو را مشاهده کنید:

چک ثبت نشده چگونه چکی است؟

طبق تغییرات ماده 6 قانون صدور چک اصلاحی 1397، چک‌ های ثبت‌ شده یا صیادی به تعبیر چک‌ هایی اشاره دارد که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست شده، با تایید شعب بانکی و انجام استعلام از سامانه یکپارچه الکترونیکی دسته چک بانک مرکزی صادر می‌ شوند و در آن سامانه ثبت می‌ شوند. این نوع چک‌ ها دارای امکاناتی از قبیل شناسه یکتا و مدت اعتبار حداکثر 3 سال از دریافت دسته چک دارند. چک‌ های بدون  ذکر شده و عدم تایید در سامانه صیاد، در قانون جدید چک به عنوان “چک ثبت نشده” تلقی می‌ شوند.

آیا امکان طرح شکایت از صادر کننده چک ثبت نشده وجود دارد؟

در قانون جدید صدور چک، هم صادر کننده و هم دارنده چک صیادی تعهدات خود را دارند. صادر کننده باید چک را در سامانه صیاد ثبت کند و طرف مقابل قبل از تحویل چک، باید آن را تأیید کند. در صورت عدم ثبت چک در سامانه، ذینفع نباید آن را تحویل بگیرد و دارنده نیز قبل از دریافت باید در سامانه استعلام کند. اگر مشخصات چک در سامانه ثبت شده باشد، مشکلی در تحویل نخواهد بود. اما اگر انتقال در سامانه ثبت نشود، انتقال انجام نشده و دارنده تنها به عنوان سند معمولی مطالبه خواهد کرد. شکایت از چک ثبت نشده زمان‌ بر و متغیر است و تابع مرجع رسیدگی و دلایل ارائه شده است. از این رو، زمان مشخصی تعیین نمی‌ شود و ممکن است بسته به مرجع و دلایل متفاوت باشد. این موضوع باعث کاستی از مزایای شکایت کیفری یا اجرای احکام نیز می‌ شود.

مقالات مرتبط  معرفی بهترین وکیل چک در کرج در سال ⚖ [1402]

مراحل و نحوه پیگیری و شکایت از چک ثبت نشده

ابتدا، شاکی باید احراز هویت خود را در سامانه ثنا انجام دهد. این کار از طریق وب‌ سایت https://sana.adliran.ir/Sana/Index#/Main یا دفاتر خدمات قضایی الکترونیک امکان‌ پذیر است. سپس، دادخواست مطالبه وجه سند عادی تهیه کرده و با مدارک مرتبط، به دفتر خدمات قضایی الکترونیک مراجعه می‌ کند. دادخواست به شورای حل اختلاف (برای مبالغ تا 20 میلیون تومان) یا دادگاه حقوقی (برای مبالغ بیش از 20 میلیون تومان) صالح ارسال می‌ شود. پس از انتقال دادخواست به شعبه مربوطه، زمان جلسه رسیدگی تعیین می‌ شود و طرفین به حضور در جلسه دعوت می‌ شوند. پس از بررسی اسناد و مدارک، در صورت تأیید صحت آن‌ ها، حکمی برای پرداخت وجه چک ثبت نشده صادر می‌ شود. این حکم پس از قطعیت، از طریق واحد اجرای احکام دادگاه اجرا می‌ شود.

شکایت از چک ثبت نشده

در چک‌ های جدید با رنگ بنفش، تغییرات قابل توجهی به وجود آمده که فرآیند تبادل و اعتبارسنجی آن‌ ها را با چک‌ های قدیمی متفاوت کرده است. در این نوع چک‌ ها، عبارت “کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است” باید درج شود. این اصطلاح تاکید می‌ کند که چک فقط با ثبت در سامانه صیاد قابل صرفه‌ نویسی و انتقال است. در زیر تغییرات اصلی این نوع چک‌ ها و اهمیت آنها را بررسی خواهیم کرد.

در چک‌ های جدید با رنگ بنفش، تغییرات قابل توجهی به وجود آمده است. این تغییرات به فرآیند تبادل چک‌ ها تأثیرگذار بوده و اهمیت ثبت اطلاعات در سامانه صیاد را تأکید می‌ کنند. صادر کنندگان چک‌ های جدید مکلفند تاریخ، مبلغ، علت صدور، هویت دریافت‌ کننده و هویت خود را در سامانه صیاد ثبت کنند. بدون ثبت چک در این سامانه، گیرندگان نمی‌ توانند چک‌ ها را نقد کنند. این تدابیر امنیتی به جلوگیری از جعل چک‌ ها و پیشگیری از پولشویی کمک می‌ کنند. چک‌ های صیاد ثبت نشده در قانون جدید بی‌ اعتبار هستند و به عنوان سند مدنی تأثیری نخواهند داشت.

برای شکایت از چک‌ های ثبت نشده یا مفقود، باید به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید. از آنجایی که برای مبالغ کمتر از 20 میلیون تومان به شورای حل اختلاف و برای مبالغ بیشتر به دادگاه عمومی مراجعه می‌ شود، انتخاب مرحله مناسب برای رسیدگی به امورتان اهمیت دارد. در همه این مراحل، وکیل چک متخصص می‌ تواند شما را در ترتیب و رسیدگی به امور حقوقی مرتبط با چک‌ ها کمک کند.

مقالات مرتبط  معرفی بهترین وکیل چک در اصفهان در سال ⚖ [1402]

هزینه شکایت از چک ثبت نشده

هزینه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شامل هزینه ثبت دادخواست است که تقریباً 40 هزار تومان می‌ باشد. همچنین هزینه‌ های دیگر شامل هزینه تایپ دادخواست و هزینه ثبت نام در سامانه ثنا نیز می‌ شود. علاوه بر این، هزینه دادرسی نیز باید مد نظر قرار گیرد که به میزان 2.5% از مبلغ مندرج در چک برای چک‌ های تا 20 میلیون تومان و 3.5% از مبلغ مندرج در چک برای چک‌ های بیش از 20 میلیون تومان محاسبه می‌ شود. از این‌ رو، شکایت از چک ثبت نشده به همراه هزینه‌ های مذکور می‌ تواند موضوع دعوای حقوقی مطالبه وجه سند عادی باشد که دارنده چک با کمک وکیل چک می‌ تواند این مراحل را طی کند.

نقش وکیل چک در شکایت از چک ثبت نشده

نقش وکیل چک در شکایت از چک ثبت نشده

وکیل چک در شکایت از چک ثبت نشده نقش حیاتی دارد. او به عنوان مشاور حقوقی دارنده چک، در انجام مراحل شکایت از چک ثبت نشده کمک می‌ کند. وکیل چک مسئول تهیه و تنظیم دادخواست مطالبه وجه سند عادی است و از کامل بودن مدارک اطمینان حاصل می‌ کند. او با اطلاعات لازم از مراحل ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا، به شاکی راهنمایی می‌ کند. وکیل چک نیز نقش مهمی در تعیین هزینه‌ های مرتبط با دعوا دارد و اطلاعات لازم درباره هزینه‌ های دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و هزینه دادرسی را در اختیار شاکی قرار می‌ دهد.

به کمک وکیل چک، دارنده چک می‌ تواند به درستی و با رعایت مقررات نحوه پیگیری جرم ثبت نکردن چک، اقدامات مورد نیاز را انجام دهد و به صورت حرفه‌ ای از حقوق خود استفاده کند. وکیل چک در تدوین دادخواست و نقدهای حقوقی، دارنده چک را در اجرای موفقیت‌ آمیز شکایت از چک ثبت نشده همراهی می‌ کند. گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما در همین باب می باشد. اجاره سند برای زندانیان که جرم آنها چک می باشد از دیگر خدمات می باشد.

سوالات متداول در باب شکایت از چک ثبت نشده

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب شکایت از چک ثبت نشده

  • چگونه از چک ثبت نشده شکایت کنم؟ برای شکایت از چک ثبت نشده، به یک وکیل چک مشاوره کنید و دادخواست مطالبه وجه سند عادی را ثبت کنید.
  • نقش وکیل چک در شکایت از چک ثبت نشده چیست؟ وکیل چک نقش مشاوره حقوقی دارنده چک است و به تهیه دادخواست و ارائه نقدهای حقوقی در مراحل شکایت از چک ثبت نشده کمک می‌ کند.
Rate this post

1 دیدگاه

  • همیشه قانون این کشور لنگ می‌زده این دیگه چه قانون مزخرفیه همیشه کلاهبرداری صورت میگیره و به نفع افراد شیاد و ب ضرر افراد ساده ختم میشه باید حتما حتما قانون مجازات درنظر بگیره که دیگه از این کارها نکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.