مجازات جرم پولشویی


مجازات جرم پولشویی و نحوه دفاع در دادگاه بایستی توسط وکیل متخصص و خبره در این حوزه بررسی شود. پولشویی یکی از جرایم مالی و اقتصادی است که برای جلوگیری از اخلال در نظم اقتصادی جامعه جرم انگاری شده است. این جرم در تمام نظام های حقوقی دنیا وجود دارد و حتی در سطح بین المللی نیز دارای مجازات های خاصی است.

  • بهترین وکیل پولشویی کیست؟
  • شرایط پرونده های مجازات پولشویی در قانون ایران به چه صورت است؟

در این مقاله شما را با تعریف جرم پولشوبی در حقوق ایران و مجازات جرم پولشویی آشنا خواهیم کرد. در صورت نیاز به مشاوره در زمینه جرم پولشویی می توانید با وکلا و متخصصان با تجربه ما در گروه وکلای کیفری ژیوار تماس بگیرید.

اینفوگرافیک وظایف وکیل

پولشویی چیست؟

پولشویی همانطور که از نامش پیداست، به معنای آن است که افراد فاسد و خلافکار، اموالی که از طرق نامشروع و غیرقانونی مانند سرقت، کلاهبرداری، اختلاس و سایر کسب کرده اند، به صورت اموالی که مشروع و قانونی به نظر می آیند جا بزنند. در کشورهای مختلف جهان تعاریف گوناگونی درباره پولشویی ارائه شده است و مجازات های مختلفی برای آن در نظر گرفته اند. در ادامه به تعریف پولشویی در قوانین ایران می پردازیم. جرم پولشویی در اسناد بین المللی را در لینک مذکور مطالعه کنید.

تعریف پولشویی در حقوق ایران

در حقوق ایران مقررات مربوط به پولشویی در قانونی به نام قانون مبارزه با پولشویی آورده شده است که در سال 1386 به تصویب رسیده و در سال 1397 مورد اصلاح واقع شده است. بر اساس این قانون، طی پولشویی فرد مجرم، به نحوی به اموال به دست آمده از جرم اولیه که جرم منشا نامیده می شود مشرعیت می بخشد یا منشا مجرمانه آن اموال را پنهان می کند. در قانون مبارزه با پولشویی، این جرم به این صورت تعریف شده است:

  • تحصیل، تملک، نگهداری، استفاده از عواید حاصل از جرم در صورتی که شخص علم به منشاء مجرمانه بودن آن داشته باشد.
  • تبدیل و یا مبادله و یا انتقال عوایدی که از طریق جرم منشاء به دست می آید برای پنهان یا کتمان کردن صورت مسئله جرم.
  • در همین حین پنهان کردن و یا کتمان کردن منشاء مجرمانه، عواید حاصل از جرم به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم انتقال یابد.
مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی جرایم پزشکی

بنابراین هر یک از موارد بالا با علم به منشا مجرمانه اموال حاصل از جرم صورت بگیرد پولشویی محقق شده است و شخص مجرم قابل تعقیب است. برای اثبات وقوع جرم پولشویی و یا اثبات عدم تحقق آن در دفاع از شخص متهم، استفاده از دانش و مهارت یک وکیل پولشویی ضرورتی انکارنشدنی دارد.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

معاملات و عملیات مشکوک چه هستند؟

بر اساس ماده 7 قانون مبارزه با پولشویی، سازمان ها و نهادهای مشمول این قانون از جمله بانک مرکزی، گمرک، سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت و سایر موظفند در صورت اطلاع از وقوع معاملات و عملیات مشکوک که احتمال انجام پولشویی را دارند، مراتب را به مراجع مربوطه گزارش بدهند. بر اساس تبصره این ماده معاملات و عملیات مشکوک شامل موارد زیر است:

معاملات و عمليات مشكوك شامل هر نوع معامله، دريافت يا پرداخت مال اعم از فيزيكي يا الكترونيكي يا شروع به آنها است كه بر اساس اوضاع و احوالي مانند ارزش، موضوع يا طرفين آن براي انسان به طور متعارف ظن وقوع جرم را ايجاد كند؛ نظير:

  1. معاملات و عمليات مالي مربوط به ارباب رجوع كه به نحو فاحش بيش از سطح فعاليت مورد انتظار وي باشد.
  2. كشف جعل، اظهار كذب يا گزارش خلاف واقع از سوي مراجعان قبل يا بعد از آنكه معامله يا عمليات مالي صورت گيرد و نيز در زمان اخذ خدمات پايه.
  3. معاملات يا عمليات مالي كه به هر ترتيب مشخص شود صوري يا ظاهري بوده و مالك شخص ديگري است.
  4. معاملات يا عمليات مالي كه اقامتگاه قانوني هر يک از طرفين در مناطق پرخطر (از نظر پولشويي) واقع شده است. فهرست اين مناطق توسط شورا مشخص مي شود.
  5. معاملات يا عمليات مالي بيش از سقف مقرر در آيين ‌نامه اجرائي. هرچند مراجعان، قبل يا حين معامله يا عمليات مزبور از انجام آن انصراف داده يا بعد از انجام آن بدون دليل منطقي نسبت به فسخ قرارداد اقدام نمايند.
مقالات مرتبط  بهترین وکیل در دولت تهران

بنابراین اگر معاملات و عملیات شما مشمول هر یک از عناوین بالا باشد، این معامله یا عملیات به عنوان معامله یا عملیات مشکوک تلقی شده و گزارش می شود. آشنایی دقیق تر با این موارد مستلزم مشاوره با وکیل پولشویی متخصص است که گروه وکلای کیفری ژیوار می توانند به شما معرفی کنند.

مجازات جرم پولشویی چیست؟

مجازات جرم پولشویی چیست؟

مجازات جرم پولشویی بر اساس قانون مبارزه با پولشویی انواع مختلفی دارد. در درجه اول اصل مالی که برای پولشویی استفاده شده و تمام عواید حاصل از جرم منشاء و جرم پولشویی مصادره می شود. در صورتی که جمع این اموال به ده میلیارد ریال برسد، حبس تعزیری درجه درجه 5 و در صورتی که جمع این اموال و عواید بیش از 10 میلیارد ریال باشد حبس تعزیری درجه 4 خواهد داشت.

مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی بورس

همچنین علاوه مصادره و حبس تعزیری، شخصی که مرتکب پولشویی شده است به جزای نقدی معادل اموال و عواید حاصل از پولشویی محکوم می شود. بنابراین مجازات جرم پولشویی شامل مصادره، حبس تعزیری و جزای نقدی است. در صورتی که جرم پولشویی به صورت سازمان یافته ارتکاب پیدا کند، مجازات جرم پولشویی برای هر یک از مرتکبین به میزان یک درجه تشدید خواهد شد.

سوالات متداول در باب مجازات جرم پولشویی

در این بخش به سوالات متداول شما درمورد مجازات پولشویی پاسخ می دهیم:

  • مجازات جرم پولشویی چیست؟ مجازات جرم پولشویی مصادره اموال، حبس تعزیری به تناسب میزان مالی که مورد پولشویی قرار گرفته و جزای نقدی معادل اموال و عواید حاصل از پولشویی است.
  • در چه صورتی یک شخص را متهم به جرم پولشویی می کنند؟ در صورتی که گردش حساب یا معاملات یک شخص بیش از سقف تعیین شده در شورای مربوط به این جرم باشد یا به هر نحوی معاملات فرد به عنوان معامله مشکوک در نظر گرفته شود، پس از بررسی در مراجع مربوطه و ارجاع موضوع به دادسرا آن شخص را به جرم پولشویی متهم می نمایند.
  • مرجع رسیدگی به جرم پولشویی کجاست؟ بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، مرجع رسیدگی به این جرم شعبی از دادگاه های عمومی در تهران و در صورت نیاز در مراکز سایر استان ها هستند که به جرم پولشویی رسیدگی می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.