دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

شاکی خصوصی با طرح شکایت از مجرم و یا دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم می تواند برای جبران خسارات ناشی از جرم اقامه دعوی کند. در این جرایم علاوه بر مدعی العموم، شاکی خصوصی نیز می تواند از مجرم اقامه دعوی کند. لازم به ذکر است که مدعی العموم زمانی می تواند وارد دادگاه شود که جرم منتسب علنی شده باشد و به دلیل آن امنیت جامعه به نوعی مختل شده باشد. اکنون به اختصار به نحوه پرداخت و محاسبه مطالبات بزه دیده و انواع خسارات ناشی از این جرم می پردازیم.

در این راستا گروه وکلای کیفری ژیوار آماده ارائه خدماتی از قبیل مشاوره و پذیرش وکالت می باشد. وکلای ما به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند و پس از صحبت متوجه سطح دانش بالای وکلای گروه وکلای کیفری ژیوار خواهید شد.

دادگاه صالح دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

در چنین مواردی می توان دعوی را به طور جداگانه یا همزمان در دادگاه حقوقی و کیفری اقامه کرد. بهتر است ابتدا دعوای خسارت ناشی از جرم در دادگاه مطرح شود زیرا موضوع جرم منسوب در این دعوی برای دادگاه کیفری باید جنبه کیفری داشته باشد. در آن صورت می توان با استرداد پرونده به دادگاه کیفری اقامه دعوی کرد. گاهی اوقات می توان دعوی را همزمان در هر دو دادگاه اقامه کرد.

به عنوان مثال شخصی که به دلیل دادن چک امانت خود به دیگری مورد خیانت در امانت قرار گرفته است می تواند جنبه حقوقی شکایت خود را در مورد استرداد چک در دادگاه حقوقی و جنبه کیفری آن خیانت در امانت را در دادگاه کیفری پیگیری کند.

دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم دادگاه حقوقی

در صورت تأخیر در صدور حکم دادگاه کیفری به دلایل قانونی، شاکی خصوصی پرونده می تواند مطالبه خسارت ناشی از جرم را به دادگاه حقوقی تقدیم کند. در صورتی که مجرم در دادگاه کیفری مجرم شناخته شود، علاوه بر اجرای مجازات مربوط به شکایت مدعی العموم (در صورتی که جرم جنبه عمومی نیز داشته باشد)، مکلف به رد ادعای خسارت وارده به مجنی علیه نیز می باشد. اغلب شاکیان و قربانیان به دلیل آگاهی ناکافی از قوانین و رویه های قانونی، اغلب با سردرگمی و مشکلات زیادی مواجه می شوند. بنابراین بهتر است در دو مرحله حقوقی و کیفری از وکیل کیفری استفاده شود.

مقالات مرتبط  احکام قابل تجدید نظر

هزینه دادرسی دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

مسئله اینجاست؛ بحث هزینه دادرسی است که همه آنها در وهله اول به عهده شاکی است که باید پرداخت کند در غیر این صورت خسارت ناشی از این حوزه متوجه او خواهد بود. قانونگذار برای جبران خسارات مالی ناشی از پرداخت هزینه دادرسی توسط شاکی؛ قوانینی را در این زمینه وضع کرده است. به این ترتیب که پس از صدور حکم و تعیین خسارت، خواهان علاوه بر پرداخت مطالبات بدوی، مکلف به پرداخت مبالغی است که بابت هزینه دادرسی خواهان داده شده است.

بررسی دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

شکایت از خساراتی که ممکن است در حین وقوع جرم یا حتی حادثه ای مانند تصادف به شخص آسیب دیده وارد شود، دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم نامیده می شود. در این زمینه باید بدانید؛ آنچه می تواند به شما کمک کند، جمع آوری مدارک لازم و مثبت در مورد دعوی است. اگر مدارک شما کافی نباشد و به قول معروف محکمه پسند نباشد، شانس بسیار کمتری برای دریافت حقوق خود دارید. به عنوان مثال، در تصادفی که منجر به آسیب رساندن به خودروی شما شد. اگر مدارک شما بر اساس گزارش رسمی کارشناس تصادف در مورد میزان خسارت باشد، می توانید از موفقیت خود در مطالبه خسارت ناشی از جرم اطمینان داشته باشید. پس نحوه محاسبه میزان خسارت منوط به جمع آوری اسناد کافی و مؤثر برای دادگاه است.

انواع مطالبه در دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

انواع مطالبه در دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

شاکیان خصوصی در این گونه موارد ملزم به داشتن اطلاعاتی از انواع و نحوه مطالبه خسارت برای طرح دقیق شکایت و طرح دادخواست مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم خود هستند. برای این کار بهتر است از طریق وکیل متخصص در امور قضایی اقدام شود. در این راستا به انواع این مطالبات می پردازیم.

 مطالبه مادی مستقیم

در این گونه دعاوی زیان دیده می تواند با به همراه داشتن مدارک لازم مطالبه خسارت ناشی از جرم اقامه دعوی نماید. سپس با رای دادگاه کلیه خسارات وارده به متخلف به اضافه هزینه دادرسی را دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال فردی که در تصادف مجروح شده است، به نظر کارشناس به مبلغ 5 میلیون تومان می تواند با مدارک ارائه شده به دادگاه، خسارت را از مقصر حادثه دریافت کند.

 مطالبه مادی غیر مستقیم

ادعای خسارت در چنین مواردی تقریباً صفر است. زیرا ادعای اشیا و اسنادی که موضوع اصلی آنها با جرم منتسب نباشد قابل تعقیب نیست.

مثلاً اگر در حین سرقت خودرو، داخل خودروی سرقتی، مدارک مربوط به دریافت تسهیلات بانکی، عکس خانوادگی یا هر شیء دیگری وجود داشته باشد (به استثنای اسناد مربوط به مسائل مالی مانند وجه نقد یا چک بانکی). شاکی پرونده نمی تواند برای خسارت ناشی از جرم اقامه دعوی کند. بنابراین خساراتی که مستقیماً به جرم منتسب مرتبط نباشد قابل مطالبه دادگاه نیست.

مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی قاچاق

مزیت اعزام وکیل به سراسر ایران و جهان در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

مطالبه معنوی

این گونه ادعاها بیشتر جنبه حیثیتی دارد که در حین ارتکاب جرم ممکن است به هتک حرمت شخص آسیب دیده منجر شود. به عبارت دیگر؛ قربانیان یک جنایت (در صورتی که جرم مورد ادعا شهرت آنها را خدشه دار کرده باشد) همچنین می توانند به دلیل به خطر انداختن موقعیت خانوادگی یا اجتماعی خود شکایت کنند.

مطالبه به اشکال ممکن الوصول

دعوای خسارت ناشی از جرم در اینجا شامل اتلاف وقت در موضوعی است که منجر به خسارت شده است. به عنوان مثال، اگر مستاجر در پایان مدت اجاره، علیرغم درخواست موجر، از تخلیه منزل خود امتناع کند، این اتلاف وقت و به عبارت دیگر تصرف عدوانی است. در اینجا موجر می تواند برای مطالبه خسارت ناشی از تصرف عدوانی ملک خود دعوی کند و خسارت مازاد بر سکونت در ملک خود را از مستاجر مطالبه و وصول کند.

شرایط طرح دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم

برای طرح دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم، لازم است که شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • وجود جرم: در ابتدا لازم است که جرم توسط متهم ارتکاب یافته باشد.
  • وجود خسارت: خسارت باید در نتیجه ارتکاب جرم به شخص یا مال دیگری وارد شده باشد.
  • رابطه سببیت: بین ارتکاب جرم و ورود خسارت باید رابطه سببیت وجود داشته باشد.
  • صلاحیت دادگاه: دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم، دادگاه کیفری است که به پرونده جرم رسیدگی می‌کند.

نحوه طرح دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم

دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم، باید به صورت دادخواست به دادگاه کیفری صالح تقدیم شود. دادخواست باید حاوی موارد زیر باشد:

  • نام و نام خانوادگی، اقامتگاه و مشخصات شاکی
  • نام و نام خانوادگی، اقامتگاه و مشخصات متهم
  • شرح جرم ارتکابی
  • شرح خسارت وارد شده
  • ارائه مدارک و مستندات مربوط به جرم و خسارت وارد شده

رسیدگی به دعوای ضرر و زیان ناشی از جرم

پس از ثبت دادخواست در دادگاه، پرونده به یکی از شعب دادگاه ارجاع می‌ شود. دادگاه پس از بررسی دادخواست، اقدام به رسیدگی به دعوا می‌ کند. در صورت احراز وقوع جرم و رابطه سببیت بین جرم و خسارت، دادگاه حکم به محکومیت متهم به پرداخت ضرر و زیان وارد شده به شاکی می‌ دهد.

انواع خسارات ناشی از جرم

خسارات ناشی از جرم، به دو دسته کلی تقسیم می‌ شوند:

خسارات مادی: خسارات مادی، خساراتی هستند که به اموال یا دارایی‌ های شاکی وارد می‌ شود. این خسارات، می‌ تواند شامل هزینه‌ های درمان، خسارت به اموال، و از دست دادن درآمد باشد.

مقالات مرتبط  شکایت خیانت در امانت

خسارات معنوی : خسارات معنوی، خساراتی هستند که به شخصیت یا حیثیت شاکی وارد می‌ شود. این خسارات، می‌ تواند شامل درد و رنج، از دست دادن عزیز، و لطمه به اعتبار باشد.

نحوه محاسبه خسارات مادی ناشی از جرم

خسارات مادی ناشی از جرم، باید بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده توسط شاکی، محاسبه شود. در صورتی که اسناد و مدارک کافی برای محاسبه خسارت وجود نداشته باشد، دادگاه می‌تواند با تعیین کارشناس، خسارت را محاسبه کند.

نحوه محاسبه خسارات معنوی ناشی از جرم

خسارات معنوی ناشی از جرم، معمولاً به صورت عرفی محاسبه می‌ شود. در این خصوص، دادگاه با توجه به شرایط و اوضاع و احوال پرونده، مبلغی را به عنوان خسارت معنوی تعیین می‌ کند.

جهت مشاوره حقوقی و اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

نحوه اقدام دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

شاکی خصوصی در این پرونده باید قبل از اعلام ختم دادرسی از سوی دادگاه، دادخواست ضرر وزیان ناشی از جرم را مطرح کند. این دادخواست باید همراه با رونوشت کلیه مدارک مربوط به انتساب جرم باشد. در این صورت دادگاه علاوه بر صدور حکم به شکایت بزه دیده، رای مطالبه خسارت مالی را نیز صادر می کند. این امکان وجود دارد که دادگاه در مورد مطالبه خسارت به تحقیقات بیشتری در مورد موضوع نیاز داشته باشد. در چنین حالتی دادگاه ابتدا نسبت به شکایت اولیه رای می دهد. سپس پس از رسیدگی لازم به مطالبات شاکی در دعوای خسارات ناشی از جرم مورد ادعای خود، نسبت به صدور رأی اقدام می کند.

ما در این مقاله موارد مهم و لازم در خصوص دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم را مطرح کردیم تا اطلاعات اولیه را در این مورد داشته باشید. برای مشاوره و یا انتخاب وکیل خود می توانید از روز های شنبه تا چهارشنبه با مشاورین ما در گروه وکلای کیفری ژیوار در ارتباط باشید. حس راحتی خیال و اعتماد را با وکلای متخصص و مجرب ما تجربه کنید.

سوالات متداول در باب دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم می باشیم:

  • هزینه دادرسی دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم چیست؟ بحث هزینه دادرسی است که همه آنها در وهله اول به عهده شاکی است که باید پرداخت کند در غیر این صورت خسارت ناشی از این حوزه متوجه او خواهد بود.
  • نحوه اقدام دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم چیست؟ شاکی خصوصی در این پرونده باید قبل از اعلام ختم دادرسی از سوی دادگاه، دادخواست ضرر وزیان ناشی از جرم را مطرح کند. این دادخواست باید همراه با رونوشت کلیه مدارک مربوط به انتساب جرم باشد. در این صورت دادگاه علاوه بر صدور حکم به شکایت بزه دیده، رای مطالبه خسارت مالی را نیز صادر می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.