همه چیز درباره تحصیل مال نامشروع

تحصیل مال نامشروع

هر گاه شخص مالی یا وجهی را تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی است، جرم تحصیل مال نامشروع صورت گرفته است. برای وقوع هر جرمی وجود 3 رکن قانونی، مادی و معنوی الزامی است و تا زمانی که این ارکان به اثبات نرسد و توسط مقام قضایی محرز نشود، امکان صدور حکم به محکومیت متهم به این جرم وجود ندارد.

آیا تحصیل مال نامشروع در قانون مجازات دارد؟

قانون گذارجرم تحصیل مال نامشروع را به دلیل افزایش جرایم علیه اموال و ضرورت مقابله با اینگونه تهدیدات علیه حقوق مالی افراد در ضمن ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری مصوب 1367 مصوب نمود. این جرم یکی از انواع جرایم کلاهبرداری است که شخص با توسل به وسایل متقلبانه سعی در به دست آوردن اموال دیگری با رضایت وی می نماید. در این مقاله که توسط گروه وکلای کیفری ژیوار نگارش شده است، به این مبحث پرداخته می شود.

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل کیفری

جرم تحصیل مال نامشروع

جرم تحصیل مال نامشورع دارای 3 رکن اصلی می باشد که عبارتست از:

  • عنصر مادری
  • عنصر روانی
  • عنصر قانونی

عنصر مادی و روانی تحصیل مال نامشروع

عنصر مادی جرم، شامل رفتار مجرمانه ای است که در بیرون ظاهر میشود. به دست آوردن مال دیگری با توسل به روش های غیرقانونی عنصر مادی جرم را تشکیل می‌ دهد که شامل رفتار مجرمانه، اوضاع و احوال لازم جهت ارتکاب جرم و نتیجه حاصله برای تحصیل مال می باشد.

مقالات مرتبط  وکیل اراضی متخصص در امور ملکی و زمین خواری

عنصر روانی تحصیل مال نامشروع به خودی خود دارای 3 بخش است که به شرح زیر است:

  • سوء نیت عام و سوء نیت خاص از عناصر روانی تحصیل مال نامشروع می باشد. این جرم عمدی است.
  • سوء نیت عام، شامل اراده عمدی مرتکب جرم در انجام رفتار مجرمانه می باشد.
  • سوء نیت خاص، شامل نیت به نتیجه رساندن جرم سوء نیت خاص می باشد.

تحصیل مال از طریق نامشورع ماده قانونی

تحصیل مال از طریق نامشورع ماده قانونی

تحصیل مال از طیرق نامشورع ماده قانونی، ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب 1364 و اصلاحی سال 1367 می باشد که بیان میدارد: هر شخص به هر نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می‌ گردد، مانند جواز صادرات و واردات و آنچه عرفاً موافقت اصولی گفته می‌شود در معرض خرید و فروش قرار دهد و یا از آن سوء استفاده کند و یا در توزیع کالاهایی که مقرر بوده، طبق ضوابطی توزیع شود مرتکب تقلب گردد و یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب و علاوه بر رد اصل مال به مجازات 3 ماه تا 2 سال حبس و یا جریمه نقدی معادل 2 برابر مال به دست آمده محکوم می شود.

ماده 9 قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقت‌ نامه ارتقای حمایت و تضمین سرمایه‌ داری فی‌ مابین کشورهای عضو کنفرانس اسلامی مصوب 19-07-1372 که بیان می دارد: سرمایه‌ گذار باید قوانین و مقررات جاری کشور میزبان را رعایت کند. همچنین باید از کلیه اعمالی که موجب بر هم زدن نظم عمومی یا اخلاقیات ‌جامعه و لطمه بر منافع عمومی باشد، خودداری نماید. سرمایه‌ گذارهمچنین باید از اجرای اقدامات انحصارگرانه و کوشش جهت کسب سود از طریق نامشروع خودداری کند.

مقالات مرتبط  تصرف عدوانی

مجازات تحصیل مال نامشروع

قانونگذار در ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس و کلاهبرداری برای مرتکبین به تحصیل مال نامشروع مجازات های ذیل را در نظر گرفته است:

  • مجازات حبس از 3 ماه تا 2 سال
  • پرداخت جریمه نقدی دوبرابر مال به دست آورده به صورت نامشروع
  • رد مال به صاحب مال
نمونه شکایت تحصیل مال از طریق نامشروع

در این قسمت از مقاله نمونه شکایت تحصیل مال نامشورع را قرار می دهیم:

مشخصات شاکی و متهم

نام ومشخصات شاکی:                  فرزند:            شماره ملی:

محل اقامت:

نام ومشخصات متهم:                  فرزند:

محل اقامت:

نوع جرم: تحصیل مال نامشروع

سرپرست دادسرای ناحیه ……………..

احتراما، اینجانب شاکی فوق به استحضار میرساند متهم با توسل به دروغ و فریب از جمله (در ادامه بایستی اظهارات شاکی نوشته شود که مورد زیر به عنوا مثال می باشد:)

مشتکی‌ عنه با استفاده از موقعیت خود اقدام به اخذ وجوه به صورت نامشروع برای ساخت و ساز یک ملک نموده، درحالی‌ که وجوه حاصله از راه کلاهبرداری بوده و همچنین بسیاری از مبالغ دریافتی ایشان به خاطر پورسانت پولشویی و رانت‌ خواری در معاملات بزرگ دولتی است. تمام اقدامات انجام شده از سوی مشتکی‌عنه عنوان مجرمانه تحصیل مال از طریق نامشروع را دارد که از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر محکومیت مشتکی‌عنه مورد استدعاست.

در پایان از حسن توجه و دقت آن مقام محترم کمال تشکر و قدردانی را دارد.

با تشکر و امتنان

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مقالات مرتبط  رفع تصرف عدوانی

مشاوره حقوقی

رای وحدت رویه دیوان عالی کشور

رای وحدت رویه دیوان عالی کشور به شرح زیر است:

  •  شماره رأی وحدت رویه: 635
  • تاریخ رای وحدت رویه: 08-04-1378

خلاصه رای وحدت رویه: شروع به جرم در صورتی جرم و قابل مجازات است که در قانون پیش‌ بینی و به آن اشاره شده باشد. در غیر موارد مذکور به جهت عدم تصریح در قانون، جرم نبوده مگر آنکه عمل انجام شده جرم باشد. در نتیجه با توجه به عدم جرم انگاری شروع به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع نمی توان شروع به این جرم را قابل مجازات دانست، مگر آنکه اقدامات انجام شده خود مستقلاً دارای عنوان مجرمانه باشد که در این صورت مرتکب به مجازات همان جرم مسنقل محکوم میشود.

بهترین وکیل کیفری در تهران

یکی از خدمات مهم گروه وکلای کیفری ژیوار ارائه مشاوره رایگان حقوقی به صورت تلفنی و آنلاین توسط بهترین وکیل کیفری در تهران می باشد. خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار به شرح زیر است:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

امید بر این است که با به اتمام رسیدن این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. در خصوص مشاوره می توانید با شماره 09020038664 مشاوره را دریافت کنید. گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما در این باب معرفی اجاره سند برای زندانی می باشد.

سوالات متداول در باب تحصیل مال نامشروع

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب تحصیل مال نامشروع می باشیم:

  • مجازات تحصیل مال نامشروع چیست؟ مجازات حبس از 3 ماه تا 2 سال، پرداخت جریمه نقدی دوبرابر مال به دست آورده به صورت نامشروع و رد مال به صاحب مال
  • جرم تحصیل مال نامشروع؟ عنصر مادری، عنصر روانی و عنصر قانونی
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.