فروش مال غیر در چه صورت جرم محسوب می گردد؟

فروش مال غیر

فروش مال غیر یکی از جرایم علیه اموال و مالکیت است که متاسفانه در بسیاری از موارد رخ می دهد و افراد بزهدیده را دچار ضرر و زیان مالی و حقوقی می کند. فروش مال غیر در زمینه املاک یعنی اموال غیر منقول رواج بیشتری دارد و تبدیل به یکی از روش های رایج کلاهبرداری در املاک شده است.

در این مقاله با نکات حقوقی مربوط به فروش مال غیر و نحوه شکایت فروش مال غیر از آن بیشتر آشنا می شوید. همچنین در صورت نیاز به استفاده از وکیل فروش مال غیر گروه وکلای کیفری ژیوار می توانند بهترین وکیل فروش مال غیر را به شما معرفی کرده و خدمات حقوقی دیگری مانند انواع مشاوره حضوری، تلفنی و آنلاین را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه دهند.پ.

اینفوگرافیک وظایف وکیل

فروش مال غیر چیست؟

در ابتدا باید بدانیم فروش مال غیر دقیقا به چه عملی گفته می شود و موضوع این جرم چیست. همان طور که از عنوان این جرم مشخص است، فروش مال غیر به معنای آن است که شخصی مال متعلق به دیگری را بدون اجازه و حتی اطلاع مالک آن مال به دیگری بفروشد. البته بر اساس قانون فقط فروش مال غیر جرم دانسته نشده و هر گونه نقل و انتقال آن از راه های دیگر مانند هبه، صلح و … نیز جرم تلقی شده و انتقال مال غیر نام دارد. اما در این مقاله به رایج ترین شکل انتقال مال غیر یعنی فروش مال غیر پرداخته می شود.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

ارکان جرم فروش مال غیر

این جرم در قانونی به نام قانون مجازات راجع به فروش مال غیر مصوب 1308 تعریف و مجازات آن تعیین شده است. در ماده 1 این قانون جرم انتقال مال غیر بیان شده است: کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحاء عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند کلاهبردار‌ محسوب و مطابق ماده 238 قانون عمومی محکوم می‌شود.

مقالات مرتبط  آیا تقاضای ثبت ملک غیر کلاهبرداری محسوب میشود؟

بنابراین ارکان مادی و روانی لازم برای تحقق جرم فروش مال غیر بر اساس این قانون شامل موارد زیر است:

  • رکن مادی: انتقال عین یا منفعت مال متعلق به غیر به دیگری
  • رکن روانی: وجود اراده و سوء نیت در انتقال مال غیر به دیگری و علم به موضوع یعنی علم به تعلق مال به غیر

برای آن که تحقق جرم فروش مال غیر در دادگاه ثابت شود، باید وجود این دو رکن مورد اثبات قرار گیرد. در غیر این صورت وقوع جرم فروش مال غیر برای قاضی پرونده ثابت نخواهد شد. اثبات این دو رکن در تخصص وکیل متخصص و مجرب در فروش مال غیر یعنی وکیل فروش مال غیر است.

مجازات فروش مال غیر چیست؟

مجازات فروش مال غیر بر اساس قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر همان مجازات کلاهبرداری دانسته شده که این مجازات در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری آورده شده است. بر اساس ماده 1 این قانون مجازات کلاهبرداری ساده شامل رد مال به صاحبش، حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ شده می باشد و مجازات کلاهبرداری مشدد نیز علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، از دو تا ده سال و انفصال ابد از خدمات‌ دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ شده خواهد بود.

مزیت مشاوره تلفنی و حضوری در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

فروش منافع مال غیر

بنا به صراحت قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر، فروش مال غیر هم می تواند مربوط به عین مال باشد و هم می تواند مربوط به منافع آن مال باشد. بنابراین اگر کسی صرفا منافع مال متعلق به غیر را به دیگری بفروشد یعنی برای مثال آن مال را بدون اجازه مالک به دیگری اجاره دهد، مرتکب جرم فروش مال غیر شده است و به عنوان مرتکب نوعی از کلاهبرداری مجازات خواهد شد.

مقالات مرتبط  جرم تصرف عدوانی از منظر قانون

البته اگر مستاجر قانونی یک مال آن مال را در طول مدت قرارداد به دیگری اجاره دهد مرتکب فروش مال غیر نشده چون بر اساس قانون مدنی مستاجر قانونی می تواند عین مستاجره را در طول مدت قرارداد ب دیگری اجاره دهد مگر آنکه در قرارداد اجاره از این کار منع شده باشد.

فروش منافع مال غیر

مسئولیت انتقال گیرنده در وقوع جرم

بر اساس ماده 1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر، در صورتی که انتقال گیرنده مال متعلق به غیر از وقوع جرم در هنگام معامله مطلع باشد یعنی بداند انتقال دهنده مال صاحب آن مال نیست و آن مال به شخص دیگری تعلق دارد که اجازه انتقال و فروش آن مال را نداده، شریک جرم انتقال دهنده محسوب شده و به همان مجازات یعنی مجازات کلاهبرداری محکوم می شود.

مسئولیت صاحب مال در جرم فروش مال غیر

علاوه بر انتقال دهنده مال غیر و انتقال گیرنده آن، خود صاحب مال هم تحت شرایطی مسئول دانسته شده و مجازات می شود. بر اساس ماده 1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر صاحب مال در صورت عدم ارسال اظهارنامه معاون جرم محسوب می شود: ‌اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع اظهاریه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت‌اسناد یا دفتر بدایت یا صلحیه یا یکی از دوائر دیگر دولتی تسلیم ننماید معاون جرم محسوب خواهد شد.

نمونه شکایت نامه (شکواییه) جعل امضا و فروش مال غیر:

مقالات مرتبط  همه چیز درباره تحصیل مال نامشروع

نمونه شکایت نامه (شکواییه) جعل امضا و فروش مال غیر

نمونه شکواییه فروش مال غیر

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب تهران

با عرض سلام

به استحضار می رساند اینجانب …. در تاریخ ….. یک قطعه زمین به پلاک ثبتی ….. فرعی از ….. اصلی را از مشتکی عنه خریداری نمودم و مبلغ ….. بابت ثمن معامله به حساب مشارالیه واریز نمودم و مقرر گردید در تاریخ ….. جهت تنظیم رسمی انتقال به دفترخانه مراجعه کنیم.

پس از گذشت 2 ماه از تاریخ دفترخانه، مشتکی عنه (متهم) با بهانه های واهی از حضور در دفترخانه جهت انتقال سند طفره می رفت. نهایتاً پس از تحقیقات بسیار و نصب بنر در قطعه زمین مذکور شخص دیگری به نام آقای …. پیدا شد که وی هم مدعی مالکیت زمین مذکور بود و با ارائه یک مبایعه نامه به تاریخ قبل از معامله اینجانب، کاشف بعمل آمد که دو ماه قبل از معامله با اینجانب، پلاک مورد معامله توسط متهم قبلاً نیز فروخته شده است که هر دو مبایعه نامه به پیوست تقدیم می گردد.

علیهذا نظر به مراتب فوق تقاضای تعقیب متهم را از آن مقام محترم دارم.

گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما در باب مشاوره حقوقی فروش مال غیر و انجام امور کیفری توسط وکیل متخصص و خدماتی نظیر اجاره سند برای زندانی نیز می باشد.

سوالات متداول در باب فروش مال غیر

در این بخش به سوالات متداول شما درباره جرم فروش مال غیر پاسخ می دهیم:

  • مجازات فروش مال غیر چیست؟ مجازات فروش مال غیر همان مجازات کلاهبرداری است که در ماده 1 قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری ذکر شده است.
  • چطور می توان از فروش مال غیر شکایت کرد؟ برای شکایت از جرم فروش مال غیر باید با استفاده از وکیل فروش مال غیر شکواییه ای در شکایت از فروش مال غیر تهیه کنید و آن را به دادسرای محل وقوع جرم ارسال کنید.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.