ضرب و جرح

ضرب و جرح

ضرب و جرح، از جرایم علیه تمامیت جسمانی افراد است که در قانون مجازات، مجازات های خاص خود را دارد. بهترین وکیل ضرب و جرح را از وکلای کیفری ژیوار بخواهید. گروه وکلای ژیوار متشکل از چندین وکیل پایه یک کیفری هستند که در نهایت مهارت و تجربه می توانند پاسخگوی سوالات حقوقی شما درباره وکیل ضرب و جرح باشند. در این مقاله نکاتی را درباره جرم ضرب و جرح بیان می کنیم.

تعریف ضرب و جرح

ضرب و جرح از انواع جنایت بر عضو هستند که علیه تمامیت جسمانی افراد اعمال می شوند. ضرب و جرح اگرچه در زبان عامیانه در کنار یکدیگر به کار می روند اما از لحاظ مفهومی و حقوقی یعنی قابلیت اجرای قصاص یا میزان دیه با یکدیگر تفاوت دارند. ضرب به عملی گفته می شود که باعث تورم و کبودی پوست می شود بدون آنکه منجر به خون ریزی شود. اما جرح، بر خلاف ضرب بریدگی یا پارگی ایجاد می کند و به بافت بدن آسیب می رساند. این جرم می تواند در جریان جرایم دیگری مانند سرقت، زورگیری، دعوا و نزاع صورت بگیرد یا به طور مستقل و از روی خشم و هیجان لحظه ای افراد انجام شود. در هر صورت، اگر مرتکب ضرب و جرح در انجام فعل خود و نتیجه آن یعنی آسیب به بزهدیده دارای قصد و عمد باشد محکوم به ضرب و جرح عمدی می شود.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

مجازات ضرب و جرح عمدی چیست؟

در ماده 614 قانون مجازات اسلامی، مجازات ضرب و جرح عمدی بیان شده است: هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به حبس درجه شش محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود.

مقالات مرتبط  مجازات جعل مدرک تحصیلی در قانون و حکم استفاده از مدرک جعلی

در این ماده چند حالت فرض شده است. اگر امکان قصاص وجود داشته باشد مرتکب محکوم به قصاص می شود. اما اگر قصاص قابلیت اجرا نداشته باشد و اقدام او موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه شده باشد یا بیم تجری یعنی تکرار عمل مرتکب برود، مرتکب به حبس درجه 6 و دیه به درخواست مجنی علیه محکوم می شود و اگر اقدام او موجب اخلال در نظم و امنیت نشده باشد، تنها دیه از سوی مجنی علیه قابل دریافت است. در تبصره این ماده یک استثنا ذکر شده است: در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

بنابراین اگر مرتکب آلتی مانند اسلحه یا چاقو داشته باشد، در هر حالت به 3 ماه تا یک سال حبس تعزیری محکوم می شود. اثبات هر یک از حالت های فوق بر عهده وکیل ضرب و جرح است که در امور کیفری تخصص دارد.

دیه ضرب و جرح چیست؟

دیه یکی از مجازات های چهارگانه در قانون مجازات اسلامی است. دیه مبلغی نقدی است که در مواردی که قصاص ثابت نیست یا قصاص ثابت است اما امکان اجرای آن وجود ندارد، به شخص مجنی علیه پرداخت می شود. دیه ضرب و جرح بسته به آنکه به چه میزان باشد و در کدام قسمت از بدن باشد متفاوت است. ماده 714 الی 777 قانون مجازات دیه ضرب را که منجر به کبودی بدن می شود نسبت به هر ناحیه از بدن بیان کرده است. در برخی حالت­ها که در شرع دیه مقدر وجود ندارد، ارش پرداخت می شود. ارش، مبلغی است که توسط قاضی و با استفاده از نظر متخصصان در پزشکی قانونی که میزان و نوع آسیب وارد شده به بدن را بررسی می کنند، تعیین می شود و میزان آن مانند دیه از قبل مقرر نشده است.

مقالات مرتبط  وکیل جرم خانه فساد

دیه ضرب و جرح چیست

نزاع منتهی به ضرب و جرح

گاهی اوقات ضرب و جرح در نتیجه نزاع یا همان دعوای خیابانی رخ می دهد. در این صورت، بر اساس ماده 615 قانون مجازات، ضرب و جرح علاوه بر قصاص یا دیه مجازات حبس تعزیری به میزان سه ماه تا یک سال را هم در پی خواهد داشت. البته بر اساس تبصره 1 این ماده در صورتی که اقدام فرد در منازعه از سوی دادگاه دفاع مشروع تلقی شود، فردی که اقدام به ضرب و جرح کرده است مجازات نخواهد شد. دفاع مشروع به معنای آن است که فرد برای دفاع از خود در برابر حمله ای انجام شده یا قریب الوقوع و در شرایطی که دسترسی به قوای دولتی برای او میسر نیست، دست به عملی مجرمانه بزند. اثبات دفاع مشروع از مهمترین تخصص های یک وکیل پایه یک کیفری است که در اینجا وکیل ضرب و جرح نامیده می شود و می تواند با دفاع مستدل خود در این رابطه متهم به ضرب و جرح را از تحمل مجازات نجات دهد.

مجازات ضرب بدون اثر

ماده 608 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا (74) ضربه یا پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. نظر مجلس: از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین و سایر عبارت است از بکار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد یا ارتکاب اعمال و انجام حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود و با عدم ظهور الفاظ توهین تلقی نمی‌ گردد.

سایت ویکی حقوق

خسارت از کار افتادگی ناشی از ضرب و جرح عمدی

در صورتی که مجنی علیه در اثر ضرب و جرح قادر به ادامه کار نباشد و اصطلاحا از کار افتاده شود و این مساله برای دادگاه به اثبات برسد، وکیل ضرب و جرح می تواند علاوه بر دیه که مبلغ معین و مشخصی در قانون دارد درخواست خسارت از کار افتادگی مطرح نماید. البته این خسارت از کار افتادگی، خسارت مازاد بر دیه تلقی می شود که امر ثابت و مصرحی در حقوق ایران نیست و محاکم کیفری نسبت به آن اختلاف نظر دارند. با این حال، استدلال قوی یک وکیل ضرب و جرح متخصص در شکوائیه خود و اقامه دلایل متقن برای دریافت خسارت از کار افتادگی می تواند در دریافت این خسارت موثر واقع شود. در صورت نیاز به بهترین وکیل ضرب و جرح در هر شهر می توانید با گروه وکلای ژیوار تماس بگیرید. متخصصان ما در گروه وکلای ژیوار در اسرع وقت پاسخگوی انواع سوالات حقوقی شما هستند.

مقالات مرتبط  وکیل تخفیف مجازات

سوالات متداول در باب ضرب و جرح

در این بخش به سوالات متداول شما درباره جرم ضرب و جرح پاسخ می دهیم:

  • ضرب و جرح چیست؟ ضرب به معنای آسیب به بدن در حد ورم و کبود شدن آن است و جرح به معنای آسیب به بدن به اندازه بریدگی یا پارکی آن است.
  • مجازات ضرب و جرح چیست؟ مجازات ضرب و جرح می تواند قصاص و در صورت عدم امکان اجرای قصاص دیه و حبس باشد. البته در صورتی که ضرب و جرح در مقام دفاع مشروع صورت گرفته و به تعبیری ضرب و جرح غیر عمدی باشد، مجازاتی نخواهد داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.