تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی از دیدگاه قانون مجازات اسلامی

تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی

تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی بر بسر این حعل می باشد که به تازگی شاهد شیوه های مدرن هوشمندانه می باشیم. وکیل جرایم ریانه ای راهنمای شما می باشد. گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما در همین باب می باشد.

تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی در چیست؟

تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی در چیست؟ تفاوت اصلی بین جرم جعل سنتی و جعل رایانه‌ ای در بستر ارتکاب آنها است. جعل سنتی در بستر فیزیکی و با استفاده از ابزارهای دستی مانند قلم، کاغذ و دستگاه فتوکپی انجام می‌ شود. جعل رایانه‌ ای نیز در بستر دیجیتال و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی هوشمند انجام می‌ شود. وکیل جرایم رایانه ای راهنمای شما در باب جرایم رایانه ای می باشد.

در قانون مجازات اسلامی ایران جعل به دو دسته تقسیم می‌ شود:

  • جعل مادی
  • جعل معنوی

جعل رایانه‌ ای می‌ تواند شامل هر دو نوع جعل مادی و معنوی باشد. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است با استفاده از نرم‌ افزارهای ویرایش عکس، تاریخ یک سند را تغییر دهد. یا ممکن است با استفاده از نرم‌ افزارهای پردازش متن، متن یک سند را تغییر دهد.

در ادامه بحث از تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی باید بدانید که جعل رایانه‌ ای می‌ تواند برای اهداف مختلفی انجام شود، مانند کلاهبرداری، سرقت هویت، انتشار اطلاعات نادرست یا تحریف واقعیت. تشخیص جعل رایانه‌ ای ممکن است دشوارتر باشد زیرا می‌ توان از تکنیک‌ های پیچیده‌ ای برای انجام آن استفاده کرد.

مقالات مرتبط  بهترین وکیل جرایم رایانه ای در قم ⚖ در سال [1402]

در قانون مجازات اسلامی ایران، جعل رایانه‌ ای جرم محسوب می‌ شود و مرتکب آن به مجازات محکوم می‌شود. مجازات جعل رایانه‌ ای بسته به نوع جعل، میزان ضرر و زیان ناشی از جرم وارد شده و سایر عوامل، متفاوت است.

تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی در چیست؟

ماده 6 قانون جرایم رایانه‌ ای چیست؟

ماده 6 قانون جرایم رایانه‌ ای در خصوص جعل رایانه‌ ای به شرحی است که در ادامه می‌‌ آید.

هر کس به طور غیرمجاز مرتکب اعمال زیر شود، جاعل محسوب می‌ شود:

  • تغییر یا ایجاد داده‌ های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده به آنها.
  • تغییر داده‌ها یا علائم موجود در کارت‌ های حافظه یا قابل پردازش در سامانه‌ های رایانه‌ای یا مخابراتی یا تراشه‌ ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده‌ ها یا علائم به آنها.

در این ماده، دو نوع جعل رایانه‌ ای تعریف شده است و بحث تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی شفاف‌‌ سازی شده است:

  • جعل داده‌ های قابل استناد: این نوع جعل شامل تغییر یا ایجاد داده‌ هایی می‌ شود که ارزشمند بوده و قابلیت ورود ضرر را دارند. به عنوان مثال، تغییر تاریخ یک سند هویتی، جعل داده‌ های قابل استناد محسوب می‌ شود.
  • جعل داده‌ های موجود در کارت‌ های حافظه یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا تراشه‌ ها: این نوع جعل شامل تغییر یا ایجاد داده‌ هایی می‌ شود که در کارت‌ های حافظه، سامانه‌ های رایانه‌ ای یا مخابراتی یا تراشه‌ ها ذخیره شده‌ اند. به عنوان مثال، تغییر اطلاعات موجود در یک کارت حافظه، جعل داده‌ های موجود در کارت‌ های حافظه محسوب می‌ شود.

قانون جرایم رایانه ای در سایت قوانین و مقررات 

در هر دو نوع جعل رایانه‌ ای، مرتکب باید به طور غیرمجاز مرتکب این اعمال شود. به عبارت دیگر، مرتکب باید بدون اجازه مالک داده‌ ها یا سامان ه‌های رایانه‌ای، اقدام به تغییر یا ایجاد داده‌ ها کند.

مقالات مرتبط  بهترین وکیل جرایم رایانه‌ ای در شیراز ⚖ در سال [1402]

مزیت تنظیم لایحه و شکواییه در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

رایج ترین مصادیق جرم جعل رایانه ای

در ادامه صحبت از تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی بایستی در خصوص رایج‌‌ ترین مصادیق این جرم هم صحبت کرد که عبارتند از:

  • عمل فیشینگ (Phishing) در جرم جعل رایانه ای
  • امضای الکترونیکی در جرایم اینترنتی
  • جعل ایمیل مصداق جرم جعل رایانه ای
  • ایجاد اختلال در داده‌های کامپیوتری و مخابراتی و جعل معنوی

تقاوت مجازات جعل رایانه‌ ای با سنتی چیست؟

مجازات جعل رایانه‌ ای بسته به نوع جعل، میزان ضرر وارد شده و سایر عوامل، متفاوت است. در برخی موارد، مجازات جعل رایانه‌ ای تا 7 سال حبس است.

اما قانون‌گذار در ماده 6 قانون جرایم رایانه‌ ای، مجازات جعل رایانه‌ ای را به شرح زیر تعیین کرده است:

ماده 6- هر کس به طور غیرمجاز مرتکب اعمال زیر شود، جاعل محسوب می‌شود و به حبس از یک سال تا پنج سال یا جزای نقدی از 2.000.000 تا 10.000.000 تومان یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد:

تغییر یا ایجاد داده‌ های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده به آنها.

تغییر داده‌ ها یا علائم موجود در کارت‌های حافظه یا قابل پردازش در سامانه‌ های رایانه‌ ای یا مخابراتی یا تراشه‌ ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داد ه‌ها یا علائم به آنها.

بر اساس این ماده، مجازات جعل رایانه‌ ای، حبس از یک سال تا 5 سال یا جزای نقدی از 2.000.000 تا 10.000.000 تومان یا هر دو مجازات است. تشخیص نوع مجازات بر عهده دادگاه است و دادگاه می‌ تواند با توجه به نوع جعل، میزان ضرر وارد شده و سایر عوامل، مجازات مناسب را تعیین کند.

مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی جرایم رایانه ای: آنلاین و تضمینی 09101923725

در برخی موارد، تفاوت مجازات جعل رایانه‌ ای با سنتی سنگین‌ تر است. به عنوان مثال، اگر جعل رایانه‌ ای منجر به اخلال در نظم عمومی یا ایجاد خطر برای جان یا سلامت عمومی شود، مجازات آن حبس از 2 تا 7 سال است. علاوه بر مجازات‌ های کیفری، جعل رایانه‌ ای می‌ تواند منجر به مجازات‌ های مدنی نیز شود. 

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار عبارتست از:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

شناسایی جعل رایانه‌ ای با سنتی توسط وکیل

تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی در بستر انجام آن است. چنانچه مشکل جعل برای شما پیش آمده یا نیازمند همراهی یک وکیل هستید با گروه وکلای کیفری ژیوار تماس گرفته تا به صورت کامل در داین مورد راهنمایی شوید.

سوالات کیفری در باب تفارت جعل رایانه ای با سنتی

در ادامه به بررسی پاسخ سوالاتی می‌‌ پردازیم که در دسته سوالات پرتکرار تفاوت جعل رایانه ای با سنتی قرار دارند.

  • تفاوت جعل رایانه‌ ای با سنتی در چیست؟ تفاوت اصلی جعل رایانه‌ ای با سنتی در بستر ارتکاب آنهاست. جعل سنتی در بستر فیزیکی و با استفاده از ابزارهای دستی مانند قلم، کاغذ و دستگاه فتوکپی انجام می‌ شود. جعل رایانه‌ ای نیز در بستر دیجیتال و با استفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند کامپیوتر، لپ‌ تاپ و گوشی هوشمند انجام می‌ شود.
  • چگونه می‌ توان از جعل رایانه‌ ای پیشگیری کرد؟ برای پیشگیری از جعل رایانه‌ ای، مهم است که از امنیت اطلاعات خود محافظت کنید. به عنوان مثال، از رمزهای عبور قوی استفاده کنید و از ذخیره اطلاعات حساس در دستگاه‌ های غیر ایمن خودداری کنید. همچنین، از نرم‌افزارهای امنیتی مناسب برای محافظت از دستگاه‌ های خود در برابر حملات سایبری استفاده کنید.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.