شکایت از کارگزاری

شکایت از کارگزاری

سرمایه گذاری در بورس همراه با سود و ضرر می باشد. افراد بسیاری مشاوره کارگزاری را مقصر می دانند اما شکایت از کارگزاری به همین آسانی نیست. یکی از شاخص ها و مفاهیم مهم اقتصادی که امروزه سرمایه های خرد و کلان را جذب می کند، سرمایه گذاری در بورس است. بورس یکی از قدرتمندترین بازارهای فعال در تمام کشورهای جهان است و شرکت های دولتی و خصوصی زیادی در آن حضور دارند. هرچه شرکت‌ ها بیشتر مشارکت کنند، شاخص‌ های اقتصادی بیشتر رشد می‌ کنند و اقتصاد کشورها پویاتر می‌ شوند.

اما مشکلاتی مانند کندی سیستم کارگزاری و مشکلات در هسته معاملات گاهی مردم را متحمل زیان های مالی سنگینی می کند. در چنین شرایطی یکی از کارهایی که می توان انجام داد شکایت از کارگزاری بورس است. در این مقاله قصد داریم در مورد سازمان بورس، تخلفات کارگزاری ها و نحوه شکایت از کارگزاری بورس صحبت کنیم. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی جهت شکایت از کارگزاری بورس می توانید از گروه وکلای کیفری ژیوار کمک بگیرید.

کارگذاری یک موسسه مالی است که به افراد و سازمان‌ ها، خدمات مالی ارائه می‌ دهد. این خدمات می‌ تواند شامل خرید و فروش سهام، اوراق قرضه، ارز و سایر ابزارهای مالی باشد. در برخی موارد، کارگذاری‌ ها ممکن است مرتکب تخلف یا کلاهبرداری شوند. در این موارد، افراد و سازمان‌ ها می‌ توانند از کارگذاری شکایت کنند.

در خصوص مشاوره حقوقی و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

انواع شکایت از کارگذاری

شکایات از کارگذاری می‌ تواند به 2 دسته تقسیم شود:

  • شکایت کیفری
  • شکایت حقوقی

شکایت کیفری از کارگذاری

در شکایت کیفری از کارگذاری، کارگذاری به دلیل ارتکاب جرایمی مانند کلاهبرداری، اخلال در نظام اقتصادی کشور و سرقت، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

شکایت حقوقی از کارگذاری

در شکایت حقوقی از کارگذاری، فرد یا افرادی که سرمایه خود را از دست داده‌ اند، می‌ توانند از کارگذاری، به دلیل عدم ایفای تعهدات قراردادی، تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

مواردی که می‌ توان از کارگذاری شکایت کرد

در اینجا برخی از مواردی که می‌ توان از کارگذاری شکایت کرد، آورده شده است:

  • عدم انجام معامله یا انجام معامله خلاف قرارداد
  • عدم پرداخت سود یا اصل سرمایه
  • فریب مشتریان و سوء استفاده از آنها
  • عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط به کارگذاری

نحوه شکایت از کارگذاری

برای شکایت از کارگذاری، می‌ توانید به یکی از مراجع زیر مراجعه کنید:

  • مراجع قضایی
  • مراجع انتظامی
  • مراجع سازمانی
  • مراجع قضایی
مقالات مرتبط  نحوه محاسبه حبس خیانت در امانت چگونه است؟

برای شکایت کیفری از کارگذاری، می‌ توانید به دادسرا یا دادگاه مراجعه کنید. برای شکایت حقوقی از کارگذاری، می‌ توانید به دادگاه مراجعه کنید.

مراجع انتظامی

برای شکایت از کلاهبرداری از کارگذاری، می‌ توانید به پلیس فتا مراجعه کنید.

مراجع سازمانی

برخی از سازمان‌ ها نیز برای رسیدگی به شکایات کارگذاری‌ ها، راه‌اندازی شده‌ اند. برای مثال، سازمان بورس و اوراق بهادار، برای رسیدگی به شکایات مربوط به کارگذاری‌ های بورسی، یک سامانه شکایات راه‌اندازی کرده است.

نکات مهم در شکایت از کارگذاری

برای اینکه شکایت شما از کارگذاری به نتیجه برسد، لازم است که نکات زیر را رعایت کنید:

  • مدارک و مستندات خود را جمع‌ آوری کنید.
  • شکایت خود را به‌طور دقیق و مستند تنظیم کنید.
  • شکایت خود را به مراجع صالح قانونی ارائه دهید.

مشاوره با وکیل

در بسیاری از موارد، مشاوره با وکیل می‌ تواند به شما کمک کند تا شکایت خود را به‌ طور صحیح و موثر تنظیم کنید و شانس بیشتری برای موفقیت در شکایت خود داشته باشید.

موارد جدید در مورد شکایت از کارگذاری

در سال‌های اخیر، با افزایش استفاده از خدمات کارگذاری، تعداد شکایات از این موسسات نیز افزایش یافته است. در ادامه، به برخی از موارد جدید در مورد شکایت از کارگذاری، اشاره می‌ شود:

شکایت از کارگذاری‌ های ارز دیجیتال

با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری‌ های مربوط به این ارزها نیز افزایش یافته است. در برخی از این کلاهبرداری‌ها، کارگذاری‌های ارز دیجیتال، با ارائه وعده‌های سودآوری بالا، سرمایه افراد را از آنها می‌گیرند.

شکایت از کارگذاری‌های بورسی

در برخی از موارد، کارگذاری‌های بورسی، با ارائه مشاوره‌های غلط یا سوء استفاده از اطلاعات محرمانه، موجب ضرر و زیان سرمایه‌ گذاران می‌ شوند.

شکایت از کارگذاری‌های بیمه‌ ای

در برخی از موارد، کارگذاری‌ های بیمه‌ ای، با ارائه اطلاعات غلط یا عدم پرداخت خسارت، موجب ضرر و زیان بیمه‌ گذاران می‌ شوند.

سازمان بورس چیست؟

همانطور که می دانید در سازمان بورس بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی بخشی از سهام خود را به عنوان اوراق بهادار به خریداران به عنوان فروشنده عرضه می کنند. این خریداران شامل اشخاص حقوقی و حقیقی می باشد. مرکز اصلی بورس ایران، سازمان اوراق بهادار تهران است و شعبه اصلی آن محسوب می شود.

در سایر شهرها کارگزاری های مختلفی نمایندگی شعبه اصلی را بر عهده دارند و به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار می پردازند. سرمایه گذاری در بورس دارای مزایایی مانند کسب سود و درآمد، سرمایه گذاری با حداقل سرمایه، کسب سریع سرمایه و سود، حفظ سرمایه در برابر تورم اقتصادی و امنیت سرمایه است.

شکایت از کارگزاری بورس

معاملات سهام فرآیندی است که در آن غیرممکن است که بین خریدار و فروشنده یا بین سرمایه گذار و کارگزار اختلافی وجود نداشته باشد. بر اساس ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، اختلاف بین فعالان بازار، کارگزاران، معامله گران، مشاوران سرمایه گذاری، ناظران و سایر افراد مرتبط با فعالیت حرفه ای در بورس اوراق بهادار، با بروز عدم سازش در کمیته سازش مراکز توسط هیأت داوری اداره بررسی خواهد شد.

مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی جرایم اقتصادی

در صورت بروز اختلاف می توانید از کارگزاری بورس شکایت کنید و در کمیته سازش کانون کارگزاران پرونده تشکیل دهید و در نهایت به شکایت شما در هیات داوری سازمان بورس رسیدگی می شود. تصمیمات صادره توسط هیئت داوری قطعی و لازم الاجرا است. اجرای آرا نیز به عهده ادارات و ادارات ثبت اسناد و املاک می باشد.

مشاوره حقوقی شکایات از کارگزاری

مشاوره حقوقی شکایات از کارگزاری

سرمایه گذاری در بورس مانند هر فرآیند اقتصادی دیگری دارای مزایا و معایبی است. معایب سرمایه گذاری در بورس عبارتند از:

  • عدم آگاهی کامل از سرمایه گذاری صحیح در بورس و از دست دادن سرمایه
  • تاثیر رویدادهای سیاسی بر روند نزولی و صعودی بازار
  • ریسک از دست دادن سرمایه به دلیل اشتباهات
  • اشتباهات تحلیلگران و کارشناسان
  • تاثیر شایعات و اخبار در روند بازار

با توجه به مواردی که بیان کردیم، برای موفقیت و کسب سود در بورس باید دانش خود را در تمامی زمینه های سرمایه گذاری در بورس افزایش دهید و با ثبت نام در یک کارگزاری مطمئن، امنیت سرمایه خود را تضمین کنید.

گاهی ممکن است به دلیل عدم آگاهی لازم و ثبت نام در یک کارگزاری نامعتبر، با مشکل مواجه شوید و از عملکرد کارگزاری راضی نباشید. در چنین مواقعی باید به وسیله مشاوره حقوقی با نحوه شکایت از کارگزاری بورس آشنا شوید.

 انواع تخلفات در شکایت از کارگزاری ها

در بورس نیز مانند سایر حوزه های سرمایه کلان نمی توان منکر وجود تخلفات و جرایم شد. در این قسمت شما را با برخی تخلفات کارگزاران بورس آشنا می کنیم. این تخلفات بر اساس دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می شود. جرائمی از قبیل فروش بیش از حد مجاز، بی توجهی به دستورات و پیام های ناظران بازار، عدم رعایت ضوابط انضباطی در تالار معاملات، تاخیر در اخذ کد سهامدار برای مشتریان، استفاده از افراد فاقد صلاحیت لازم و گواهی فعالیت و انجام معامله. خودداری از پذیرش سفارش خرید و فروش مشتریان، عدم رعایت تذکرات اداری و بخشنامه های صادره از مراجع ذیصلاح، موجب تذکر کتبی به کارگزار خواهد شد.

نحوه شکایت از کارگزاری سهام

سرمایه گذارانی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند می توانند تخلفات کارگزاری سهام را از چند طریق گزارش دهند. این روش ها عبارتند از:

تخلفات کارگزاری سهام

توجه داشته باشید که رسیدگی به شکایت از کارگزاری بورس حدود 1 تا 2 هفته زمان می برد.

برای شکایت اینترنتی از کارگزاری ابتدا وارد سایت سازمان بورس اوراق بهادار Seo.ir شوید. سپس وارد قسمت ویژگی های سیستم شده و گزینه شکایت را انتخاب کنید. مرحله بعدی انتخاب گزینه قانونی یا واقعی است. سپس باید قوانین شکایت را بپذیرید. در مرحله بعد اطلاعات هویتی خود را وارد کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

مقالات مرتبط  وکیل دادگاه کیفری

کمیته سازش در شکایت از کارگزاری

یکی از نهادهایی که مسئول رسیدگی به اختلافات اعضای فعال در بازار سهام و اوراق بهادار و یا اختلاف آنها با اشخاص دیگر است، هیئت سازش یا کمیته سازش کانون کارگزاران بورس است. این کمیته برای اجرای ماده 36 قانون بورس تشکیل شد. اعضای کمیته تطبیق شامل سه عضو اصلی، دو عضو علی البدل، یک نفر به عنوان دبیر کمیته و یک نفر ناظر به عنوان نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار است که باید به مدت 2 سال به امور این کمیته رسیدگی کنند. رسیدگی به اختلافات بورس و دعاوی تقسیم سود ابتدا در کمیته سازش مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد. اگر اختلافات در کمیته سازش حل شود، پرونده در آنجا بسته می شود. اما در صورت عدم سازش بین طرفین، گواهی عدم سازش به هیأت داوری بورس ارسال می شود و در آنجا به اختلافات رسیدگی و رأی نهایی صادر می شود.

در این مطلب شما را با انواع تخلفات کارگزاری بورس و نحوه شکایت از کارگزاری بورس آشنا کردیم. وکیل بورس آماده ارائه خدمات به شما می باشد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده باشید. امور مربوط به این حوزه و شکایات نمایندگی با توجه به حساسیت هایی که دارد نیاز به همراهی وکیل متخصص بیش از پیش احساس می شود. گروه وکلای کیفری ژیوار با داشتن وکلای متخصص و حرفه ای در این زمینه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

سوالات متداول در باب شکایت از کارگزاری

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب شکایت از کارگزاری می باشیم:

  • آیا شکایت از کارگزاری بورس امکانپذیر است؟ معاملات سهام فرآیندی است که در آن غیرممکن است که بین خریدار و فروشنده یا بین سرمایه گذار و کارگزار اختلافی وجود نداشته باشد. بر اساس ماده 36 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، اختلاف بین فعالان بازار، کارگزاران، معامله گران، مشاوران سرمایه گذاری، ناظران و سایر افراد مرتبط با فعالیت حرفه ای در بورس اوراق بهادار، با بروز عدم سازش در کمیته سازش مراکز توسط هیأت داوری اداره بررسی خواهد شد.
  • انواع تخلفات در شکایت از کارگزاری ها کدام اند؟ این تخلفات بر اساس دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می شود. جرائمی از قبیل فروش بیش از حد مجاز، بی توجهی به دستورات و پیام های ناظران بازار، عدم رعایت ضوابط انضباطی در تالار معاملات، تاخیر در اخذ کد سهامدار برای مشتریان، استفاده از افراد فاقد صلاحیت لازم و گواهی فعالیت و انجام معامله. خودداری از پذیرش سفارش خرید و فروش مشتریان، عدم رعایت تذکرات اداری و بخشنامه های صادره از مراجع ذیصلاح، موجب تذکر کتبی به کارگزار خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.