شکایت جعل سند

شکایت جعل سند

هدف از نگارش این مقاله بررسی شکایت جعل سند می باشد که مطابق با آخرین قوانین روز و بررسی تمامی جوانت این امر نگارش شده است. جعل سند یکی از جرایم مهم و پیچیده کیفری است که در برخی موارد اثبات آن بسیار مشکل است و نیاز به وکیل جعل سند مجرب دارد که بتواند پرونده را از بن بست خارج کند. در این مقاله شکایت جعل سند و استفاده از اسناد مجعول مورد بررسی قرار گرفته و انواع آن شرح داده شده است.

  • بهترین وکیل جعل سند در تهران برای شکایت جعل سند کیست؟
  • مجازات جعل سند عادی در قانون جدید چیست؟

جعل در مفهوم حقوقی به معنای تغییر، تبدیل نوشته یا سند دیگر به منظور کسب حق نامشروع یا ضرر رساندن به دیگری است. گروه وکلای کیفری ژیوار با تیمی از وکلای متخصص و پرتلاش آماده خدمت رسانی در امور کیفری و تعقیب جرائمی از جمله جعل و استفاده از اسناد مجعول می باشد. این موسسه سالهاست که مفتخر به ارائه خدمات و مشاوره در پرونده های مختلف کیفری برای مراجعین محترم می باشد. پس برای بررسی و پیگیری مسائل حقوقی خود در هر زمینه ای به گروه وکلای کیفری ژیوار مراجعه نمایید.

انواع جعل سند

جعل سند به اشکال زیر صورت می گیرد به عبارتی دیگر جعل سند مصادیقی دارد که در قانون نیز مشخص شده اند

  • جعل سند رسمی و سند عادی: عبارت است از تحریر و مهر یا کپی امضای اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین تحریر و خط و خط کشیدن، سیاه‌کردن، تغییر تاریخ سند بدون اجازه صاحب سند. به قصد آسیب رساندن به وی
  • جعل اسناد هویتی: شامل ساخت یا تغییر شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، گذرنامه، ویزا، مدرک تحصیلی، پروانه کسب و سایر اسناد تجاری، شناسنامه ادارات دولتی و غیره می باشد. جعل شناسنامه یا کارت ملی معمولاً شامل تغییر تولد یا حذف نام همسر از شناسنامه به طور غیرقانونی است.
  • جعل اسکناس، مسکوکات و اوراق بهادار از قبیل بورس، حواله، ضمانت نامه، جعل چک و سفته و غیره
  • جعل احکام دادگاه ها و محاکم قضایی
  • جعل سند و استفاده از سند جعلی
مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی قصور پزشکی

در خصوص مشاوره حقوقی جعل سند و یا اعطای وکالت کلیک نمائید.

ارکان جعل سند

هر جرمی برای شکل‌ گیری و جرم نامیدن آن، نیاز به برخی گزینه دارد و ارکان جرم جعل سند که موجب تحقق آن می‌شود عبارتند از:

ارکان جرم جعل سند

مجازات جعل سند

مجازات جرم جعل سند در قانون مجازات اسلامی به شرح زیر تقسیم شده است:

  • مجازات جعل اسناد عادی از قبیل سند، اجاره، فاکتور خرید یا فروش، علاوه بر رد مال و جبران خسارت، حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 3 تا 12 میلیون ریال است.

مجازات جعل اسناد رسمی به شرح زیر است:

نوع جعل مجازات
جعل امضاء و مهر رهبری و سران قوا 3 تا 15 سال حبس
جعل امضای رئیس جمهور، هیئت دولت، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان 1 تا 10 سال حبس
جعل اسکناس یا چک 5 تا 20 سال حبس
جعل مدرک تحصیلی 1 تا 3 سال حبس

مزیت تنظیم لایحه و شکواییه در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

نحوه طرح شکایت جعل سند

برای طرح شکایت جعل ابتدا باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکایت کنید. برای طرح شکایت جعل و استفاده از سند مجعول باید کپی برابر اصل سند و سند مجعول و تاریخ و محل وقوع جرم ارائه شود. پس از ثبت، پرونده به دادسرای محل جنایت ارجاع می شود و بازپرس تحقیقات خود را آغاز می کند. در این مرحله شاکی می تواند برای تشخیص جعلی بودن یا نبودن سند درخواست جعل کارشناسی کند. برای مشاوره حقوقی در خصوص نحوه اخذ کارشناس می توانید با گروه وکلای کیفری ژیوار تماس حاصل فرمایید.

در صورت اثبات جرم جعل، بازپرس برای متهم رای مجرمیت صادر و قرار وثیقه تعیین می کند. این قرار ظرف 10 روز قابل اعتراض توسط متهم است. سپس پرونده برای صدور رای بدوی توسط قاضی به دادگاه ارجاع می شود.

مقالات مرتبط  شکایت از کارگزاری

نحوه طرح شکایت جعل سند

بهترین وکیل جعل سند

جعل سند به علت ظرافت های فنی در مساله جعل و ابهات حقوقی در قوانین مربوط به آن یکی از پیچیده ترین جرایمی است که در محاکم کیفری مطرح می شود. مساله بسیار مهم در شکایت جعل سند این است که آیا آن رفتاری که به عنوان جعل سند مورد شکایت شاکی قرار گرفته است توسط قاضی به عنوان جرم جعل سند تشخیص داده می شود یا خیر. این مساله یک موضوع در حوزه ادله اثبات کیفری است که در تنها در تخصص یک وکیل پایه یک کیفری با تخصص در جرم جعل سند قرار دارد که اصطلاحا به او وکیل جعل سند گفته می شود. بنابراین فقط به کمک یک وکیل جعل سند با تجربه می توانید ثابت کنید رفتار مورد نظر شما نوعی جعل سند است.

رأي و‌حدت‌ رو‌يه شماره 624 ديوان عالي كشور در خصوص جعل و استفاده از سند مجعول توسط جاعل – مصوب 1377/01/18 را در سایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران مطالعه کنید.

علاوه بر این، جعل سند می تواند با جرایم دیگری هم ارتباط پیدا کند که این مساله هم بر پیچیدگی های شکایت جعل سند در دادگاه و لزوم استفاده از وکیل جعل سند می افزاید. برای مثال جرم جعل سند می تواند همراه با جرم استفاده از سند مجعول یا کلاهبرداری باشد که در این صورت قواعد عمومی حقوق کیفری مانند تعدد اعمال می شوند که در تخصص وکیل پایه یک کیفری است. وکیل پایه یک کیفری یا وکیل جعل سند می تواند تمامی عناوین مجرمانه ای که بر رفتار آسیب رساننده به شما صدق می کند را شناسایی کرده و بر اساس مقررات حاکم بر این عناوین مجرمانه شکواییه ای مستدل و مستند به قانون تهیه و به دادسرا ارسال کند. به همین دلیل شما برای شکایت جعل سند نیاز به وکیل جعل سند خواهید داشت. گروه وکلای ژیوار بهترین وکیل جعل سند در هر شهر را به شما معرفی می کنند و با ارائه انواع خدمات حقوقی در زمینه جرم جعل سند به موفقیت شما در پرونده کمک خواهند نمود.

مقالات مرتبط  شکایت جعل در تهران

انواع جعل سند

جعل سند عموماً به 2 صورت انجام می شود:

  • جعل مادی که به معنای تغییر ظاهر سند با استفاده از روش هایی مانند برش، خراش، چسباندن صفحه و غیره است.
  • جعل معنوی یعنی تغییر بندها و متن و مندرجات سند.

همانطور که اشاره کردیم جعل انواع مختلفی دارد و بسته به عادی یا رسمی بودن سند، مجازات جعل متفاوت خواهد بود. همچنین اگر جعل توسط کارمندان دولت یا افراد خاصی انجام شود، ممکن است مجازات های متفاوتی داشته باشد. 

امیدواریم موارد این نوشته برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه مشکل یا سوال در خصوص شکایت جعل سند یا وکیل جعل سند و نحوه تنظیم شکوائیه از گروه تخصصی وکلای کیفری ژیوار کمک و مشاوره بخواهید. گروه وکلای کیفری ژیوار با بهره گیری از بهترین، مجرب ترین وکلای پایه یک دادگستری، مشاوران متخصص و کارشناسان ارشد حقوقی در خدمت شما عزیزان می باشد. لازم به ذکر است گروه وکلای کیفری ژیوار حتی به صورت غیرحضوری و تلفنی پاسخگوی شما خواهد بود.

سوالات متداول در باب شکایت جعل سند

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب شکایت جعل سند می باشیم:

  • انواع جعل سند کدام است؟ جعل سند رسمی و سند عادی، جعل اسناد هویتی، جعل اسکناس، مسکوکات و اوراق بهادار از قبیل بورس، جعل احکام دادگاه و جعل سند و استفاده از سند جعلی
  • نحوه طرح شکایت جعل سند چگونه است؟ برای طرح شکایت جعل ابتدا باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکایت کنید. برای طرح شکایت جعل و استفاده از سند مجعول باید کپی برابر اصل سند و سند مجعول و تاریخ و محل وقوع جرم ارائه شود. پس از ثبت، پرونده به دادسرای محل جنایت ارجاع می شود و بازپرس تحقیقات خود را آغاز می کند. در این مرحله شاکی می تواند برای تشخیص جعلی بودن یا نبودن سند درخواست جعل کارشناسی کند. برای مشاوره حقوقی در خصوص نحوه اخذ کارشناس می توانید با گروه وکلای کیفری ژیوار تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.