خیانت در امانت مدیران

خیانت در امانت مدیران

این محتوا توسط کارشناسان و وکلای کیفری گروه ژیوار در باب خیانت در امانت مدیران که از اهمیت بالایی برخوردار است، نگارش شده است. اگر مفهوم امانت را به صورت گسترده ‌تر بررسی کنیم، متوجه می ‌شویم که حتی افراد بی ‌ایمان که بویی از خوش اخلاقی نبرده اند، به‌ نوعی مجذوب می ‌شوند. واژه ای که نامش نوعی آرامش روحی و روانی را برای انسان به ارمغان می آورد و امنیت روح و روان را تضمین می کند، وی را از هر ترسی مصون می دارد.

گروه وکلای کیفری ژیوار در تهران از توان، تخصص و دانش برخی از وکیل دادگستری در پرونده های کیفری مانند خیانت در امانت مدیران شرکت استفاده می کند. برخی از پرونده های کیفری مانند پرونده فوق نیاز به تجربه و آگاهی از قوانین و رویه عملی دادگاه ها دارد. برای مشاوره با وکیل تخصصی خیانت در امانت در تهران با ما تماس بگیرید.

 

تعریف خیانت در امانت مدیران شرکت

خیانت در امانت مدیران شرکت از سایر مبحاثی است که در این مقاله به آن پرداخته می شود. جرم خیانت در امانت عبارتست از استفاده، تصاحب و تلف کردن مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به شخصی به منظور استرداد یا استفاده از آن به منظور معینی سپرده شده است. این رفتار غیراخلاقی هم در حقوق ایران و هم در حقوق فرانسه جرم علیه اموال تلقی می شود و شباهت آن با برخی جرایم دیگر از نظر اعمال عنوان کیفری در بین قضات و کارشناسان حقوقی بحث برانگیز است. شاهد این مدعا صدور آرای وحدت رویه از سوی هیأت عمومی دیوان عالی کشور و نظرات مشورتی متعدد از سوی معاونت حقوقی قوه قضائیه بوده است.

مقالات مرتبط  جرم خیانت در امانت و نحوه اثبات و دفاع

جهت مشاوره حقوقی و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

عناصر تشکیل دهنده خیانت در امانت مدیران شرکت

به منظور مجازات و تعیین تکلیف و مسئولیت کیفری مدیران شرکت ها طبق ماده 614 قانون مجازات اسلامی رفتار می شود. بنابراین مدیران سایر شرکت ها مسئولیت کیفری خیانت در امانت در اموال شرکت ندارند. در شکل زیر این مبحث بررسی خواهد شد:

عناصر تشکیل دهنده خیانت در شرکت امانت مدیران

عنصر قانونی جرم خیانت در امانت مدیران شرکت

اصطلاح شرعی تأمین فعل حرام در قانون اصل اباحه است مگر اینکه قانون به نحو دیگری تصریح کرده باشد. هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته هایی مانند سفته و چک و برات و قبض به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا وکالت یا هر چیز دیگری به اجاره یا بدون پرداخت به کسی داده شود تا آن اشیا مسترد شود. یا به مصرف معینی برسد، متصرف آن اشیاء را به دلیل استعمال، تصرف، تلف یا تلف آن ضرر به صاحبش برساند به 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم می شود.

عنصر مادی جرم خیانت در امانت مدیران شرکت

رکن مادی جرم در حقیقت و ماهیت عمل ضد اجتماعی است. به عبارت دیگر عنصر مادی جرم در حقیقت تبلور خارجی عمل پیش بینی شده در قانون در ماده عالم است. عنصر مادی جرم خیانت در امانت، استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نمودن مال متعلق به دیگری است. در خصوص عنصر مادی جرم خیانت در امانت این موارد مورد بررسی قرار می گیرد. ویژگی مرتکب و رفتار مجرمانه که شامل:

  • استعمال
  • تصاحب
  • تلف کردن
  • مفقودن

خیانت در امانت مدیران شرکت و ماده 258 قانون تجارت

بد نیست بدانید که خیانت در امانت مدیران شرکت و ماده 258 قانون تجارت آورده شده است، : اشخاص زیر به حبس تأدیبی از 1 تا 3 سال محکوم خواهند شد:

  • رئیس و اعضای هیئت مدیره که بدون دارایی و ترازنامه یا بر اساس دارایی و ترازنامه جعلی بین سهامداران تقسیم سود کرده باشند.
  • رئیس و اعضای هیأت مدیره که به منظور کتمان وضعیت واقعی شرکت، ترازنامه خلاف واقع به سهامداران ارائه یا منتشر کرده اند.
  • رئیس و اعضای هیأت مدیره که از اموال یا اعتبارات شرکت بر خلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا شرکت یا مؤسسه دیگری که مستقیم یا غیرمستقیم در آن هستند استفاده می کنند.
  • رئیس و اعضای هیأت مدیره که به طور سوء از اختیارات خود علیه منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا به نفع شرکت یا مؤسسه دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آن نفع می برند استفاده کنند.
مقالات مرتبط  تخلفات انتظامی پزشکان

خیانت در امانت مدیران شرکت و ماده 258 قانون تجارت

خیانت در امانت مدیران شرکت در قانون تجارت و دلال و حق العملکار

بر اساس برخی از مواد قانون تجارت، سوء استفاده از دلالی، حق العملکاری یا مدیر تصفیه، مجازات خیانت در امانت را برای آنها تعیین می کند. مطابق ماده 349 قانون تجارت، اگر دلال بر خلاف وظیفه خود معامله را به نفع طرف مقابل انجام دهد یا از طرف دیگر مبلغی دریافت کند یا قول او را قبول کند دستمزد به او تعلق نمی گیرد و علاوه بر آن مشمول مجازات خیانت در امانت می باشد. بر اساس ماده 370 قانون تجارت، حق العملکاری که خلاف قانون عمل کرده و مثلاً به حساب موکل (کسی که کار را به حق انجام داده است) قیمت خرید را زیاد یا کمتر از قیمت فروش بفروشد در دو مورد اخیر، تبصره ماده فوق اجرای مجازات خیانت در امانت در چنین حقی را امکان پذیر می داند.

جرایم خیانت در امانت مدیران شرکت

این رفتار غیراخلاقی هم در حقوق ایران و هم در حقوق فرانسه جرم علیه اموال تلقی می شود و مشابهت آن با برخی جرایم دیگر در مقام اعمال عنوان کیفری قضات و کارشناسان حقوقی بحث برانگیز است.

  • شاهد این مدعا صدور آرای وحدت رویه از سوی هیأت عمومی دیوان عالی کشور و نظرات مشورتی متعدد از سوی معاونت حقوقی قوه قضائیه بوده است.
  • اگر قانونگذار معتقد به مجازات مدیران سایر شرکت ها بود، باید قانون خاصی برای آنها وضع می کرد و تعیین مجازات آنها را نیز در نظر می گرفت.
  • اگر قانونگذار در تدوین قانون خاص جرم و مجازات موضوعی را مطرح کند به معنای معافیت از مجازات و سلب صلاحیت از سایر موارد مشابه نیست.
مقالات مرتبط  ترک انفاق

گروه وکلای کیفری ژیوار در تهران از توان، تخصص و دانش چند تن از وکلای پایه یک دادگستری در زمینه دعاوی کیفری و مانند خیانت در امانت مدیران شرکت استفاده می کند. برخی از پرونده های کیفری مانند جرم مذکور و به ویژه اعمال مقررات تخفیف در مجازات خیانت در امانت، نیازمند تجربه و تسلط بر قانون و رویه عملی دادگاه هاست. بهترین پیشنهاد ما دریافت مشاوره حقوقی از وکیل کیفری در تهران است. دعاوی کیفری در هر مورد خاص نیاز به وکیل حرفه ای دارد. برای مشاوره با وکیل تخصصی خیانت در امانت در تهران با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول در باب خیانت در امانت مدیران

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول خیانت در امانت مدیران می باشیم:

  • جرم خیانت در امانت چیست؟ جرم خیانت در امانت عبارتست از استفاده، تصاحب و تلف کردن مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به شخصی به منظور استرداد یا استفاده از آن به منظور معینی سپرده شده است.
  • جرایم خیانت در امانت مدیران شرکت چیست؟ این رفتار غیراخلاقی هم در حقوق ایران و هم در حقوق فرانسه جرم علیه اموال تلقی می شود و مشابهت آن با برخی جرایم دیگر در مقام اعمال عنوان کیفری قضات و کارشناسان حقوقی بحث برانگیز است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.