شکایت خیانت در امانت

شکایت خیانت در امانت

مدارک لازم برای حهت شکایت خیانت در امانت و ارکان جرم خیانت در امانت مطابق با آخرین تغییرات در قانون مجازات اسلامی در این محتوا توسط وکیل بررسی می گردد. که هم از نظر کیفری و هم قانونی قابل پیگیری است. جرم خیانت در امانت جرم قابل گذشت است. امانت رکن مهم این جرم است و گاه در آرای وحدت رویه علاوه بر قانون، خیانت در امانت نیز مطرح می شود که باید نسبت به آن آگاهی کامل داشت. بنابراین مجموعه ما به شما توصیه می کند در این زمینه از مشاوره وکیل خیانت در امانت مورد اعتماد بهره مند شوید.

گروه وکلای کیفری ژیوار با جمعی از وکلای مجرب و پایه یک دادگستری آمادگی کامل برای وکالت از قربانیان خیانت در امانت و زمینه های مشابه به منظور وکالت از زیان دیدگان و دفاع از حقوق آنان را دارد.

خیانت در امانت

اگر گیرنده مال به امانت در زمان مطالبه مالک از استرداد مال امتناع ورزد یا آن مال را صرف چیزی غیر از آنچه مالک تعیین کرده است خرج کند خیانت در امانت محقق می شود. در این صورت با 3 عنصر خیانت در امانت مواجه هستیم:

  • مالک: كسي كه با ميل و رغبت مال را به شخص مورد اعتمادش مي دهد.
  • امین: شخصی است که مال به او سپرده شده است که در موعد مقرر به مالک برگردد یا مال را برای مصرف معین تحویل دهد.
  • اموال مورد اعتماد: پولی که مالک به امین می دهد تا نگه دارد.

نکته قابل توجه این است که جرم خیانت در امانت اعم از اموال منقول و غیرمنقول را شامل می شود.

بهترین وکیل شکایت خیانت در امانت تهران

جرم خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و همچنین برای اینکه این جرم دارای مسئولیت کیفری باشد باید قصد خاصی داشته باشد یعنی شخص قصد وارد آوردن خسارت به صاحب مال را داشته باشد. جرم خیانت در امانت هم توسط شخص حقیقی و هم توسط شخص حقوقی قابل ارتکاب است.

مدارک لازم جهت شکوایه عهدشکنی در امانت

رسید امانت مالی که متعلق به شخص است و آن را از متولی مطالبه می کند. در واقع هر سندی که حاکی از انتقال مال به متهم باشد مانند وکالتنامه و ضمانت ولایت و موارد دیگر. سایر مدارک لازم که مراجع ذیربط برای اثبات مشروعیت جرم از شخص می خواهند:

  • وجود شهود برای اثبات جرم خیانت در امانت
  • تنظیم و تنظیم اظهارنامه شکایت خیانت در امانت و مراجعه به دادسرا جهت طرح دعوای خیانت در امانت
مقالات مرتبط  شکایت فروش مال غیر

ارکان جرم عهدشکنی در امانت

هر جنایتی دارای عناصری است که باید شکل بگیرد تا بتوان آن را جرم نامید و عناصر خیانت در امانت به شرح زیر است:

  • مفقود شدن: امین کاری کند که مال دور از دسترس مالک اصلی باشد بدون اینکه تلف شود.
  • تلف: هر اقدامی که امین برای تخریب و تضییع مال امانت انجام دهد. چه نابودی تمام یا بخشی از آن
  • تصاحب: امین در مال امانی تصرف می کند یا آن را می فروشد و منتقل می کند و مال را به صاحب اصلی آن مسترد نمی کند.

وکیل شکایت عهدشکنی در امانت کیفری

جرم خیانت در امانت در خود قانون مجازات اسلامی به صراحت تعریف نشده است اما در برخی از مواد این قانون مصادیقی برای آن ذکر شده است که مراجعه به آن در این ماده برای آشنایی شما عزیزان بی فایده نیست. جرم خیانت در امانت از طریق استفاده، تصرف و تلف شدن مال دست فرد مورد اعتماد است که می تواند از عناصر مادی تلقی شود و هم به صورت فعل و هم به صورت ترک فعل واقع شود که در بیشتر موارد در شکل فعل است.

وکیل شکایت عهدشکنی در امانت کیفری

مجازات خیانت در امانت

طبق آخرین اصلاحات قانون مجازات اسلامی، اصلاحیه سال 1399 برخلاف قانون قدیم، جرم خیانت در امانت قابل گذشت تلقی شده و با گذشت شاکی دیگر قابل تعقیب و مجازات نیست. مجازات حبس این جرم بر اساس قانون جدید از 6 ماه به 3 سال و بر اساس قانون جدید مجازات این جرم به 3 ماه تا 1.5 سال کاهش یافته است.

با توجه به اینکه این جرم قابل گذشت است، طبق قانون جدید در صورتی که صاحب مال ظرف یک سال از تاریخ وقوع جرم خیانت در امانت یا ابلاغ جرم خیانت در امانت ظرف یک سال شکایت نکند، بعد از یک سال دیگر قابل پیگیری نیست. بنابراین بهتر است مالک ملک ظرف 1 سال شکایت کیفری خود را مطرح کند.

طرق شکایت خیانت در امانت

در مرحله اول می توانید برای افزایش اطلاعات خود به صورت تلفنی با یک وکیل مشورت کنید. اگر زمان یا اطلاعات کافی برای مراجعه به دادگاه ندارید، بهترین کار این است که یک وکیل متخصص در شکایت خیانت در امانت این کار را برای شما انجام دهد. گروه وکلای کیفری ژیوار برای احقاق حقوق شما و جلوگیری از تضییع حق، مشاوره حقوقی و پذیرش پرونده شما را بهترین نحو انجام می دهد.

مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی مواد مخدر در تهران

شکایت خیانت در امانت و ارسال اظهارنامه

دادگاه جرم خیانت در امانت در محلی برگزار می گردد که مال به امانت داده شده و مطالبه گردد و امین از استرداد آن خودداری کند به طور معمول مراجع رسیدگی‌ کننده درخواست دارند که پیش از ثبت شکایت ، اظهارنامه برای مطالبه مال فرستاده شود و مرجع صالح نشانی شخص که مال در دست او است.

جهت مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مرجع صالح برای شکایت خیانت در امانت

فرض کنید شخص (الف) یک قطعه فرش را در تهران به شخص (ج) قرض داده تا چند روز بعد به او برگرداند. شخص ج نیز در شیراز می فروشد. آنچه مسلم است وی در شیراز مرتکب جرم شده است زیرا مال امانتی در این شهر فروخته شده و جرم در هنگام فروخته شدن مال قرضی صورت گرفته است. بنابراین باید اینجا به دادگاه شیراز مراجعه کنیم چون جرم در شیراز رخ داده است.

تعریف خیانت در امانت

ماده 674 قانون مجازات اسلامی، خیانت در امانت را اینگونه تعریف می­کند:

«کسی که بر حسب وظیفه یا وکالت یا به هر نحو دیگری، مالی را که به او سپرده شده است، به ضرر مالک یا متصرف آن استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند، به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد.»

انواع خیانت در امانت

در ادامه بحث از شکایت خیانت در امانت باید گفت که خیانت در امانت می­تواند به اشکال مختلفی رخ دهد، از جمله:

  • تصاحب مال: در این حالت، مرتکب مال را به نفع خود نگه می­دارد.
  • تلف یا مفقود کردن مال: در این حالت، مرتکب مال را از بین می­برد یا به طوری آن را نگهداری می ­کند که امکان استفاده از آن برای مالک وجود ندارد.
  • استعمال مال: در این حالت، مرتکب مال را به نفع خود یا دیگری استفاده می­ کند.

مجازات خیانت در امانت

مجازات خیانت در امانت به شرح زیر است:

حبس از 6 ماه تا 3 سال: این مجازات برای خیانت در امانت ساده در نظر گرفته شده است.

حبس از 2 تا 5 سال: این مجازات برای خیانت در امانت در صورت وجود شرایط زیر در نظر گرفته می شود:

  • مال موضوع خیانت در امانت، وجه نقد یا اسناد تجاری باشد.
  • مال موضوع خیانت در امانت، متعلق به شخص حقوقی باشد.
  • خیانت در امانت، موجب اخلال در نظم اقتصادی باشد.

حبس از 3 تا 10 سال: این مجازات برای خیانت در امانت در صورت وجود شرایط زیر در نظر گرفته می شود:

  • مال موضوع خیانت در امانت، اموال عمومی یا دولتی باشد.
  • خیانت در امانت، موجب خسارت شدید به مالک یا متصرف باشد.
مقالات مرتبط  شکایت جعل سند

شکایت خیانت در امانت

برای شکایت خیانت در امانت، شاکی باید به دادسرا مراجعه کند و شکوائیه خود را ثبت کند. در شکوائیه، شاکی باید مشخصات خود و متهم، موضوع شکایت و دلایل خود را ذکر کند. پس از ثبت شکوائیه، دادستان دستور تحقیقات مقدماتی را صادر می­کند. در تحقیقات مقدماتی، بازپرس یا دادیار، از شاکی، متهم، و شهود تحقیق می­ کند. پس از پایان تحقیقات مقدماتی، پرونده به دادگاه کیفری ارسال می­ شود. دادگاه کیفری پس از بررسی پرونده، حکم مقتضی را صادر می ­کند.

راهکارهای پیشگیری از خیانت در امانت

برای پیشگیری از خیانت در امانت، می­ توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • مال خود را به افراد مورد اعتماد بسپارید.
  • مال خود را به طور کامل بیمه کنید.
  • از قراردادهای کتبی استفاده کنید.
  • برای اموال گران قیمت خود، دوربین مداربسته نصب کنید.

شرایط تحقق عهدشکنی در امانت

در پایان برای نتیجه گیری لازم است شرایط لازم برای ارتکاب جرم عهدشکنی در امانت ذکر شود:

شرایط لازم برای ارتکاب جرم عهدشکنی در امانت

در این مقاله سعی کردیم جرم خیانت در امانت را به صورت ساده و قابل فهم برای شما شرح دهیم. در خصوص مطالعه خیانت در امانت مدیران کلیک کنید. حتما متوجه شده اید که این جرم نیز مانند سایر جرایم نیازمند مشاوره مفید با وکیل است که پیشنهاد ما مشورت و گرفتن راهکار از وکیل متخصص در این حوزه است وکیلی که از قوانین مرتبط با قانون اعم از حقوقی و کیفری و همچنین تشریفات قضایی در زمینه خیانت درامانت آگاهی کامل دارد. گروه وکلای کیفری ژیوار با در اختیار داشتن وکلایی مجرب و متخصص در این حوزه آماده قبول وکالت پرونده های شما و ارائه مشاوره های لازم می باشد.

سوالات متداول در باب شکایت خیانت در امانت

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب شکایت خیانت در امانت می باشیم:

  • 3 عنصر اصلی خیانت در امانت جیست؟ مالک، امین و اموال مورد اعتماد
  • طرق شکایت خیانت در امانت چیست؟ در مرحله اول می توانید برای افزایش اطلاعات خود به صورت تلفنی با یک وکیل مشورت کنید. اگر زمان یا اطلاعات کافی برای مراجعه به دادگاه ندارید، بهترین کار این است که یک وکیل متخصص در شکایت خیانت در امانت این کار را برای شما انجام دهد. گروه وکلای کیفری ژیوار برای احقاق حقوق شما و جلوگیری از تضییع حق، مشاوره حقوقی و پذیرش پرونده شما را بهترین نحو انجام می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.