تعقیب و جلب متهم از منظر قانون

جلب متهم نیاز به سپری نمودن برخی از تشریفات آیین دادرسی دارد. اگر متهم پس از ابلاغ، ظرف مدت معین که در ابلاغ ذکر می شود به مرجع قضایی مراجعه ننماید منجر به صدور برگ جلب می گردد. همچنین اگر محکوم علیه ظرف مدت مقرر که این هم باید در ابلاغیه ذکر گردد در مرجع ذیربط مراجعه نماید قاضی اجرای احکام می توان. برگ جلب او را صادر نماید.

مراجع قضایی پس از تفهیم اتهام موظف به اخذ قرار تامین مناسب با جرم می باشند تا اگر متهم یا محکوم علیه پس از ابلاغ قضایی مراجعه ننمود خسارات شاکی خصوصی و مدعی العموم را از این طریق جبران نماید. وکیل دادگستری که تجربه کافی در پرونده های کیفری دارد و به آیین دادرسی کیفری اشراف کامل دارد می تواند جلب متهم را اخذ نماید و از طریق گروه وکلای کیفری ژیوار به جلب متهم اقدام نماید.

گروه وکلای کیفری ژیوار علاوه بر وکالت در پرونده های کیفری نسبت به جلب متهم نیز میتواند مساعدت نماید.

امور کارآگاهی

در ایران قانون گذار امور کارآگاهی را انحصارا در اختیار حاکمیت قرار داده و به شرکت های خصوصی و یا دفاتر حقوقی واگذار نکرده است. به همبن جهت عبارت کارآگاهی در عنوان صرفا جهت تبادل ذهن کاربر می باشد. اگر شما به عنوان شاکی خصوصی در تعقیب متهمی باشید و یا برگ جلب محکومی را داشته باشید مطلقا سیستم قضایی در این مرحله به شما کمک نخواهد کرد. فقط در صورتی که آدرس و محل او را شناسایی نمایید جهت جلب و ورود به منزل؛ مأمورین انتظامی دخالت می نمایند.

اما اگر آدرسی از محل سکونت یا استقرار محکوم علیه یا متهم نداشته باشید هیچ کمکی از طرف سیستم قضایی و انتظامی به شما نخواهد شد. در این صورت چه باید کرد؟ مگر نه این است که به راحتی حقوق مادی و معنوی شما تضییع می شود.

اگر پرونده ای کیفری در دادسرا مفتوح داشته باشید و به مدارک و ادله جهت صدور کیفر خواست و یا صدور قرار منع تعقیب نیاز باشد؛ در این صورت سیستم قضایی و ضابطین انتظامی به شما هیچ کمکی نخواهند کرد. چون قانون گذار این اجازه را به آنها نمی دهد.

در این صورت چه باید کرد؟ مگر نه این است که به راحتی حقوق مادی و معنوی شما تضییع می شود.

  • در چنین شرایطی چه باید کرد؟
  • مگر حقوق شهروندان محترم نیست؟
  • مگر فلسفه سیستم قضایی برای حفظ حقوق مردم و استیفاء حق مظلومین تإسیس نشده است؟

این بود که تصمیم گرفتیم در این خصوص وارد شویم؛ البته با رعایت کلیه ضوابط و قوانین مصوب. بنابراین تا حد امکان و تا جایی که قانون اجازه می دهد می توانیم کمک شایانی برای استیفاء حقوق تضییع شده شهروندان و هموطنان عزیز باشیم.

اجرای احکام دادسرا برای چه اشخاصی است؟

زمانی که حکمی قطعی صادر می شود لازم است تا این حکم به اجرا در آید. بنابراین احکام در بخش اجرام احکام حالت اجرایی به خود می گیرند.

یکی از مهم ترین وظایف دادسرا در ایران احضار متهم نیز می باشد. به گونه ای که شرایط لازم جهت رسیدگی در دادگاه و حضور متهم را فراهم سازد. حکم جلب، توسط بازپرس در دادسرا زمانی صادر می شود. که یک جرم به مرحله اثبات رسیده و دلایل کافی و شهود به جهت مجرم بودن او در اختیار باشد.

جلب متهم

یکی از وظایف دادسرا در ایران تعقیب متهم است، به عبارتی تعقیب جرم های صورت گرفته در کشور است. به جهت ایجاد و تمام کردن تحقیقات اولیه در زمینه ی دادرسی و همچنین صادر شدن رأی توسط دادگاه. هنگامی که یک فرد پس از انجام بررسی های اولیه به عنوان متهم شناخته شده و لازم به حضورش جهت ادامه ی دادرسی باشد جلب او نیز صادر می شود. باید به دو نکته توجه داشت:

  1. عمل ارتکابی توسط متهم جرم باشد.
  2. شواهد و دلایل لازم به منظور ارتکاب جرم از ناحیه متهم وجود داشته باشد.

دستور تعقیب و جلب متهم فراری توسط چه کسی صادر می شود؟

ابتدا بازپرس پس از سپری نمودن دادرسی های اولیه در صورت لزوم دستور جلب متهم را صادر می نماید. با توجه به اهمیت پرونده های کیفری باید پس از صدور حکم جلب دادستان نیز آن را تأیید نماید. دادستان پرونده متعهد میباشد طی سه روز پذیرش یا عدم پذیرش خود را به جهت حکم جلب اعلام نماید. حکم جلب سیار برای افراد فراری به مدت 1 ماه اعتبار دارد و در صورت عدم دستگیری، شاکی می تواند آن را تمدید بنماید.

آنچه که اهمیت بسیار دارد مجرم بودن و وجود دلایل کافی جهت حضور متهم در دادگاه می باشد. به همین دلیل است که بنا بر اهمیت موضوع حکم جلب ابتدا به دستور بازپرس صادر شده و سپس به تأیید دادستان میرسد.

نظریه مشورتی

  • شماره نظریه مشورتی: 569/94/7
  • تاریخ نظریه مشورتی: 4/3/1394

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

چکیده ای از نظریه

امر تعقیب به جهت ادامه ی تحقیقات توسط دادستان است. زمانی که سایر ظابطان دادگستری وقوع جرم غیر مشهود را گزارش دهند، دادستان میتواند به جهت حصول اطمینان دستور تعقیب متهم را صادر نماید.

تیم تخصصی جستجو، ردیابی و جلب گروه وکلای کیفری ژیوار با در اختیار داشتن متخصصین حرفه ای در این زمینه و با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی های روز دنیا؛ قادر است تا شما را به جهت یافتن، ردیابی، دستگیری و در نهایت اجرای احکام یاری رساند. اجاره سند برای تعقیب و جلب متهم

 

 

Rate this page

3 دیدگاه ها

  • از،ما کلاهبرداری کردن به مبلغ ۳۵۵۷۰میلیون هزار تومان درتاریخ ۲۶ ۱ ۹۹ وهم اکنون متواری می باشد لر خرم آباد، دادگاه پرونده دارم شعبه یک اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رباط‌کریم
    باتشکر

  • سلام ضمن تشکر از شما عزیزان و زحمات گروه وکلای کیفری ژیوار، خواستم تشکر ویژه ای کرده باشم و بگویم که عالی عالی عالی بسیار زیبا و جذاب و دقیق مطالب ارائه کرده بودین. 🙏🙏🙏👌👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.