تخفیف مجازات خیانت در امانت

تخفیف مجازات خیانت در امانت

تخفیف مجازات خیانت در امانت، وکیل خیانت در امانت، اثبات خیانت در امانت، مطایق و محاسبه جرم خیانت در امانت در این محتوا بررسی می شود. برای مرتکیبن جرم خیانت در امانت تخفیف مجازات قابل پیش بینی است. تخفیف مجازات خیانت در امانت یکی از موضوعاتی است که با توجه به قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری که در تاریخ بیست و سوم اردیبهشت سال 1399 اجرایی شد، در مجازات کلاهبرداری و جرایم مصادیق کلاهبرداری مانند:

  • خیانت در امانت
  • جعل سند و استفاده از سند مجعول
  • انتقال مال غیر

 براساس قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری، در صورتیکه جرم کلاهبرداری دارای شرایط ویژه مطرح شده در این قانون باشد قابل گذشت است و مجازات آن نصف می شود. گروه وکلای کیفری ژیوار راهنمای شما در این باب می باشد.

مواد قانونی در مورد خیانت در امانت

خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی جرم بوده و برای مرتکبان آن مجازات تعیین شده و خسارت زیان‌ دیده نیز باید جبران شود. جرم خیانت در امانت به‌ طور صریح در قانون تعریف نشده است. اما حقوق دانان با توجه به مصادیق مذکور در مواد 673 و 674 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب سال 1375 خیانت در امانت را به عملی عمدی و بر خلاف امانت امین به ضرر صاحب مال تعریف کرده‌اند.

بر اساس ماده 673 این قانون، هر کس از سفیدمهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده یا به هر طریق به دست آورده است، سوء استفاده کند، به 1 تا 3 سال حبس محکوم خواهد شد. جرم خیانت در امانت در واقع جرمی است كه مقدمه‌ تحقق آن، سپردن مال از سوي مالک قانونی به شخصی ديگر است.

مقالات مرتبط  شکایت از پزشک

همچنین براساس ماده 674 این قانون هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌ هایی از قبیل ‌سفته، چک، قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیای مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی‌ برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده، آنها را به ضرر مالکان یا متصرفان آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند، به حبس ‌از 6 ماه تا 3 سال محکوم می شود.

در خصوص مشاوره یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

استرداد مال امانی در جرم خیانت در امانت

اگر سارق یا غاصبی مالی را به شخص امین بسپرند و امین به جای استرداد آن مال، آن را به مالک اصلی یا مسؤولان امر تحویل دهد، نه تنها مرتکب جرم خیانت در امانت نشده، بلکه بر اساس وظیفه قانونی خویش نیز عمل کرده است. تصرف امانت گیرنده در مال نیز مشمول خیانت در امانت نیست، بلکه موجب مسؤولیت مدنی است و البته با توجه به ماده 110 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، در صورت علم امانت گیرنده به مسروق بودن مال مورد امانت، موجب مسؤولیت کیفری نیز می شود.

رأی شماره 1332 شعبه دوم دیوان عالی کشور

منظور از ماده 241 قانون مجازات عمومی که تا قبل از تصویب قانون تعزیرات، عنصر قانونی جرم خیانت در امانت در حقوق ایران بوده، آن است که مالی به هر عنوان به کسی سپرده شود و بنا بر استرداد یا رسانیدن به مصرف معینی باشد و شخصی که مال نزد او بوده آن را بر ضرر مالک تصاحب یا تلف یا مفقود یا استعمال نماید، مستحق مجازات خواهد بود.

رأی شماره 2578 هیأت عمومی دیوان کشور

صدق عنوان خیانت در امانت در مورد تصرف در وجوه حاصل از فروش مال امانی رأی شماره 2578 هیأت عمومی دیوان کشور بیان میدارد: اگر جنسی به امین داده شود تا بفروشد و قیمت آن را به مالک جنس رد کند و امین پس از فروش در قیمت آن تصرف نماید، چون در حقیقت قیمت آن جنس ضمن خود جنس در نزد او امانت قرار داده شده بود، بنابراین، تصاحب قیمت پس از فروش، جرم مشمول ماده 241 قانون مجازات عمومی است.

مقالات مرتبط  اثبات خیانت در امانت

جهات تخفیف مجازات خیانت در امانت در قانون

جهات تخفیف مجازات خیانت در امانت در قانون

براساس ماده 38 قانون مجازات اسلامی جهات تخفیف مجازات شامل موارد ذیل است:

  • رضایت شاکی
  • همکاری متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از جرم
  • اوضاع و احوال خاص مؤثر در ارتکاب جرم
  • اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثر وی درحین تحقیق و رسیدگی
  • پشیمانی متهم، حسن سابقه و یا وضعیت متهم مانند کهولت یا بیماری
  • تلاش متهم به منظور تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران زیان ناشی از آن
  • خفیف بودن زیان وارده به بزه دیده یا نتایج زیانبار جرم
  • مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم

تخفیف مجازات خیانت در امانت

زمانیکه بیشتر از یک شخص در ارتکاب جرم و انجام عملیات مجرمانه جرم خیانت در امانت دخالت داشته باشند، شرکت در جرم تحقق می یابد. براساس ماده 38 قانون مجازات اسلامی مرتکبین در صورت داشتن هریک از شروط ذکر شده در این ماده میتوانند از مرجع قضایی تقاضای تخفیف در مجازات خیانت در امانت را درخواست نمایند.

وکیل کلاهبرداری گروه وکلای کیفری ژیوار

یکی از خدمات مهم گروه وکلای کیفری ژیوار ارائه مشاوره رایگان به صورت تلفنی و آنلاین توسط وکیل پایه یک دادگستری می باشد.

سئوالات و مشکلات حقوقی خود در تمام زمینه های امور کیفری مانند:

  • کلاهبرداری
  • خیانت در امانت
  • جعل سند
  • پولشویی
  • آدم ربایی

و سایر را با مشاور حقوقی آنلاین در تمام ساعات شبانه روز حتی ایام تعطیل به صورت تلفنی و یا در واتساپ مطرح نمائید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشد.

مقالات مرتبط  وکیل در خیابان دستگردی تهران

وکیل خیانت در امانت تهران و کرج

همانطور که می دانیم خیانت در امانت جرم محسوب می شود. افزاد زیادی از عدم آگاهی در باب اثبات خیانت در امانت برخودار هستند. در این مورد وکیل خیانت در امانت کرج یا استان البرز و تهران می تواند راهنمای شما باشد.

انواع خیانت در امانت به شرح زیر است:

  • سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص
  • سوء استفاده از سفید مهر
  • خیانت مستخدمین دولت در اموال
  • خیانت در قانون تجارت
  • خیانت در قانون تصدیق انحصار وراثت
  • خیانت در قانون ثبت اسناد و املاک

گروه وکلای کیفری ژیوار می تواند راهنمای شما در همین باب توسط وکیل خیانت در امانت برای متقاضیان باشد.

سوالات حقوقی متداول در باب تخفیف مجازات خیانت در امانت

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول حقوقی در باب تخفیف مجازات خیانت در امانت می باشیم:

  • استرداد مال امانی در جرم خیانت در امانت چیست؟ اگر سارق یا غاصبی مالی را به شخص امین بسپرند و امین به جای استرداد آن مال، آن را به مالک اصلی یا مسؤولان امر تحویل دهد، نه تنها مرتکب جرم خیانت در امانت نشده، بلکه بر اساس وظیفه قانونی خویش نیز عمل کرده است. تصرف امانت گیرنده در مال نیز مشمول خیانت در امانت نیست، بلکه موجب مسؤولیت مدنی است و البته با توجه به ماده 110 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، در صورت علم امانت گیرنده به مسروق بودن مال مورد امانت، موجب مسؤولیت کیفری نیز می شود.
  • تخفیف مجازات خیانت در امانت چیست؟ زمانیکه بیشتر از یک شخص در ارتکاب جرم و انجام عملیات مجرمانه جرم خیانت در امانت دخالت داشته باشند، شرکت در جرم تحقق می یابد. براساس ماده 38 قانون مجازات اسلامی مرتکبین در صورت داشتن هریک از شروط ذکر شده در این ماده میتوانند از مرجع قضایی تقاضای تخفیف در مجازات خیانت در امانت را درخواست نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.