دادسرای جرایم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی میکند؟

دادسرای جرایم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی میکند؟

صلاحیت دادسرای جرایم اقتصادی و دادگاه جرایم اقتصادی در این محتوا توسط وکیل گروه وکلای کیفری ژیوار بررسی می شود.

دادسرای جرایم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند؟

دادسرای جرایم اقتصادی یکی از مهمترین مراجع قضایی است که به صورت تخصصی و ویژه به جرایمی که در حوزه اقتصادی اتفاق میفتد، رسیدگی می کند. جرم اقتصادي یکی از مفاهیم جدید جامعه مدرن است که به لحاظ تهدیـدات آن نسـبت بـه ثبات و امنیت جوامع، سنت ها و ارزش هاي دموکراسی، ارزشهـاي اخلاقـی و عـدالت، توسـعه پایدار و حاکمیت قانون بیش از پیش موجب نگرانی شده است. جـرایم اقتصـادي رفتارهـاي مجرمانـه اي است کـه موجبات زیان به نظام تولید، توزیع و مصرف را فراهم می نماید.

مجتمع تخصصی ویژه جرایم اقتصادی به آدرس www.eghtesadi.eadl.ir

مقررات کیفري نشان می دهد مراد قانونگذار از جـرایم اقتصـادي، جرایمی است که با انگیزه مـادي و با ماهیـت فعالیـت های اقتصادي یعنـی فعالیـت های مـالی و پـولی، داد وستد داخلی و خارجی، استفاده از منابع بدون مجوز، اخذ رشوه، اخـذ کمیسـیون و اعطـاي تسهیلات غیرقانونی به نفع خود یا دیگري ارتکاب مـی یابد. براساس ایـن تعریـف، جرایمـی ماننـد اختلاس، ارتشاء، قاچاق و خرید و فروش کالاي ممنـوع، احتکـار و عضـویت در شـرکت های هرمی نیز شامل جرایم اقتصادي می شوند.

در خصوص مشاوره حقوقی و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

دستورالعمل تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی

 به منظور انجام بهینه وظایف قوه قضائیه در مسائل اقتصادی جامعه، پیشگیری از وقوع مفاسد و جرائم اقتصادی، حمایت از سرمایه‌‌گذاری سالم، تدوین سیاست کیفری مناسب و بازدارنده، تهیه پیوسته های اطلاع رسانی متناسب، مبارزه و مقابله قاطع با مجاری فساد، تسریع در تعقیب، تحقیق، رسیدگی، صدور حکم و اجرای احکام و در اجرای قانون مجازات اسلامی و مقررات آیین دادرسی کیفری، به ویژه ماده 566 و تبصره آن، دستور العمل تشکیل مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران توسط رئیس قوه قضائیه جناب آقای رئیسی ابلاغ شد.

اهداف دادسرای جرایم اقتصادی

اهداف دادسرای جرایم اقتصادی به شرح زیر است:

  • پیشگیری از بروز جرائم و مفاسد اقتصادی
  • همکاری با نهاد‌های ذیربط جهت اصلاح ساختار‌های فساد زا و تحقق شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی
  • ایجاد تمرکز و ساختار متناسب در دادگستری در جهت مبارزه با مفاسد و جرائم اقتصادی
  • اتخاذ سیاست کیفری متناسب و برخوردار از سرعت، دقت و بازدارندگی در رسیدگی به جرائم اقتصادی
  • ارتقاء کارآمدی و تقویت ارتباط و تعامل فیمابین مرجع قضایی و ضابطان در رسیدگی به پرونده‌های مربوط
  • ایجاد زمینه برای اطلاع‌رسانی مناسب در جهت اقناع افکار عمومی

مقالات مرتبط  جرایم اقتصادی شامل چه جرایمی می گردد؟

ریاست دادسرای جرایم اقتصادی

یکی از معاونان رئیس کل دادگستری تهران ریاست دادسرا را برعهده دارد. ریاست مجتمع حداقل دارای دو معاون با عنوان های معاون اجرایی و معاون قضایی است که به پیشنهاد رئیس کل استان و با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضائیه منصوب می شوند. پرونده جرایم اقتصادی توسط ریاست مجتمع جرایم اقتصادی به شعبه تجدیدنظر و دادگاه کیفری یک ارجاع می شود. همچنین پرونده هایی که به دادگاه کیفری دو و دادگاه انقلاب ارجاع میشوند، توسط معاون قضایی مجتمع صورت می گیرد.

ریاست دادسرای جرایم اقتصادی

صلاحیت دادسرای جرایم اقتصادی

دادسرای جرایم اقتصادی با رعایت صلاحیت ذاتی و محلی دارای صلاحیت رسیدگی به جرایم کیفری ذیل می باشد:

  • رشاء و ارتشاء
  • اختلاس
  • جرایم گمرکی
  • قاچاق کالا و ارز
  • جرایم مالیاتی با اعلام سازمان امور مالیاتی یا ضابطین خاص
  • اخلال کلان در نظام اقتصادی
  • پولشویی در حدود گزارش مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد و دارایی یا ضابطین خاص
  • اعمال نفوذ بر خلاف حق و مقررات قانونی در صورت تحصیل مال توسط مجرم یا دیگری
  • مداخله وزرا، نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری
  • تبانی در معاملات دولتی
  • اخذ پورسانت در معاملات خارجی
  • تدلیس در معاملات دولتی
  • اخذ وجوه غیرقانونی
  • تحصیل منفعت در معاملات دولتی
  • تحصیل مال از طریق نامشروع و یا کلاهبرداری از وزارتخانه ها، شرکت های دولتی، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک های دولتی و خصوصی
  • جرایم موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران

دادسرای جرایم اقتصادی کجاست؟

دادسرای جرایم اقتصادی اولین بار پس از تأسیس بالاتر از میدان انقلاب، در خیابان کارگر شمالی، خیابان مستعلی بود. سپس بخشی از پرونده ها تحت عنوان پرونده های پولی و بانکی به خیابان فاطمی انتقال یافت.
اکنون مجتمع ویژه جرایم اقتصادی در خیابان خیام، جنب دادگاه کیفری یک، روبروی خیابان بهشت می باشد.
در این مجتمع ویژه جرایم اقتصادی هم دادسرای جرایم اقتصادی و هم دادگاه جرایم اقتصادی متمرکز است. دارای بعضی از مضرات و بعضی از مزایا است.

مثلا در دادسرا بسیاری از قرارها اعم از قرار وثیقه و قرار بازداشت دستوری صادر می گردد. بنابراین، در صورت اعتراض متهم به مبلغ قرار، بلافاصله پرونده به دادگاه ارجاع می شود و معمولا چون از قبل با هماهنگی قرار وثیقه صادر شده است تایید می گردد و بدین صورت اعتراض به قرار در دادگاه جرایم اقتصادی رد می گردد.

مزیت اعزام وکیل به سراسر ایران و جهان در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

دادگاه جرایم اقتصادی

دادگاه جرایم اقتصادی بر خلاف دیگر شعب دادگاههای انقلاب با اعتراض به قرارهای تامین کیفری روبرو می شود. چراکه، بیشتر قرارهای مرحله دادسرای جرایم اقتصادی بیش از انتظار متهمین است و وکلای آنان بلافاصله اعتراض می نمایند.

البته، فرایند اعتراض و رسیدگی به آن در دادگاه جرایم اقتصادی به سرعت انجام می گردد. اگر میزان قرار وثیقه کم باشد و بتوان برای آن وثیقه تهیه نمود معمولا وکلای کیفری جرایم اقتصادی اعتراض نمی نمایند ولی وقتی میزان قرار وثیقه زیاد باشد و یا اساسا قرار بازداشت صادر گردد اعتراض صورت می گیرد.

مجتمع ویژه جرایم اقتصادی

مجتمع ویژه جرایم اقتصادی بیشتر به پرونده های اقتصادی می پردازد. پرونده های پولی و بانکی و بورس و فرابورس و رمز ارز و دلار و ارز و رانت های اقتصادی و سرمایه گذاری های کلان مبتنی بر فساد و پرسانتهای قراردادهای مالی دولتی و عمومی و سایر.

مجتمع ویژه جرایم اقتصادی ناگزیر است از کارشناسان و خبرگان اقتصادی برای تصمیم بهتر و کارشناسی استفاده نماید. قطعا وکالت در مجتمع جرایم اقتصادی ساده نیست و پیچیدگی های خود را دارد.

آدرس دادسرای جرایم اقتصادی

 آدرس مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی خیابان خیام شمالی، ضلع شمالی مجتمع قضایی امام خمینی است. برای ورود به سایت مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به آدرس لینک ذیل مراجعه نمائید:

مراکز قضایی و انتظامی

وکیل جرایم اقتصادی ژیوار

 با توجه به اهمیت و پیچیدگی پرونده های جرایم اقتصادی قبل از هر اقدام در دفاع در این گونه پرونده های کیفری بهتر است از مشاوره و وکالت وکیل متخصص جرایم اقتصادی بهره مند شوید. وکیل متخصص جرایم اقتصادی، وکیل باتجربه و مسلط به تمام قوانین و مقررات حوزه جرایم اقتصادی می باشد. سئوالات و مشکلات حقوقی خود در زمینه جرایم کیفری به خصوص جرایم پولشویی و جرایم پولی بانکی، جرایم اقتصادی را در تمام ساعات شبانه روز حتی ایام تعطیل با مشاور حقوقی ژیوار مطرح کنید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگو شما باشد.

سوالات متداول حقوقی در باب دادسرای جرایم اقتصادی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب دادسرای جرایم اقتصادی می باشیم:

دادسرای جرایم اقتصادی به چه جرایمی رسیدگی می کند؟

  • دادسرای جرایم اقتصادی یکی از مهمترین مراجع قضایی است که به صورت تخصصی و ویژه به جرایمی که در حوزه اقتصادی اتفاق میفتد، رسیدگی می کند. جرم اقتصادي یکی از مفاهیم جدید جامعه مدرن است که به لحاظ تهدیـدات آن نسـبت بـه ثبات و امنیت جوامع، سنت ها و ارزش هاي دموکراسی، ارزشهـاي اخلاقـی و عـدالت، توسـعه پایدار و حاکمیت قانون بیش از پیش موجب نگرانی شده است. جـرایم اقتصـادي رفتارهـاي مجرمانـه اي است کـه موجبات زیان به نظام تولید، توزیع و مصرف را فراهم می نماید.
  • اهداف دادسرای جرایم اقتصادی چیست؟ پیشگیری از بروز جرائم و مفاسد اقتصادی، همکاری با نهاد‌های ذیربط جهت اصلاح ساختار‌های فساد زا و تحقق شفافیت در فعالیت‌ های اقتصادی، ایجاد تمرکز و ساختار متناسب در دادگستری در جهت مبارزه با مفاسد و جرائم اقتصادی، اتخاذ سیاست کیفری متناسب و برخوردار از سرعت، دقت و بازدارندگی در رسیدگی به جرائم اقتصادی، ارتقاء کارآمدی و تقویت ارتباط و تعامل فیمابین مرجع قضایی و ضابطان در رسیدگی به پرونده‌های مربوط و ایجاد زمینه برای اطلاع‌رسانی مناسب در جهت اقناع افکار عمومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.