وکیل خیانت در امانت


وکیل خیانت در امانت تهران، اثبات امانی بودن چک، شهود لازم جهت اثبات امانی بودن سفته، لایحه دفاعیه خیانت در امانت نیز در این محتوا توسط گروه وکلای کیفری ژیوار بررسی می گردد.  وکیل خیانت در امانت وکیلی است که در خصوص اثبات یا دفاع در پرونده های خیانت در امانت دارای تخصص و تبحر است.

جرم خیانت در امانت چک یکی از موارد جرم کیفری است. جرم خیانت در امانت مانند بسیاری از جرائم علیه اموال، سابقه طولانی داشته و به عنوان یکی از جرائم علیه اموال محسوب می‌ شود.

اینفوگرافیک وظایف وکیل

تعریف خیانت در امانت

خیانت در امانت عبارت است از استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نمودن توأم با سوء نیت مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی سپرده شده یا بنا بر استرداد یا به مصرف معین رسانیدن آن بوده است. خیانت در امانت عبارت است از استعمال مال مورد امانت به توسط امین در جهتی که منظور صاحب مال نباشد.

وکیل خیانت در امانت توضیح می دهد که ارکان تشکیل ‌دهنده جرم خیانت در امانت شامل موارد ذیل می باشد:

عنصر قانونی جرم خیانت در امانت

 وکیل متخصص خیانت در امانت در مورد عنصر قانونی جرم خیانت در امانت بیان کرده است که اصل قانونی بودن جرم و مجازات اقتضاء می‌ کند، قانونگذار تمامی اعمال و رفتار مجرمانه را مشخص و مجازات آن را صریحاً اعلام کند تا حدالامکان از اعمال سلیقه و استبداد قضات کاسته شود. باید هر عنوان مجرمانه‌ای و به همراه ضمانت اجرای آن قبلاً اعلام شود.

در خصوص جرم خیانت در امانت این اصل حاکم بوده و قانونگذار برای جرم انگاری این عنوان در ماده 674 قانون مجازات اسلامی بیان کرده است، هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل:

  • سفته
  • چک
  • قبض و نظایر آن 

به عنوان اجاره یا امانت یا رهن برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌ اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آن‌ ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم می شود.

در خصوص مشاوره حقوقی و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

قوانین خاص در مورد جرم خیانت در امانت

 وکیل خیانت در امانت در مورد قوانین خاص این جرم توضیح داده است که در قوانین و مقررات متفرقه و خاص جرائم در حکم خیانت در امانت یا صور خاص این جرم تعیین شده است که مهم‌ ترین آن‌ ها به شرح ذیل می‌ باشند:

  • مواد 569 و 673 قانون مجازات اسلامی
  • مواد 349 ، 370 و 555 قانون تجارت
  • مواد 6 و 11 قانون تصدیق انحصار وراثت
  • ماده 28 قانون ثبت اسناد و املاک

عنصر مادی جرم خیانت در امانت

آن قسمت از جرم که نمود و ظهور بیرونی و خارجی پیدا می‌ کند تحت عنوان عنصر مادی جرم به شمار می‌ رود که مشمل بر رفتار مجرمانۀ مرتکب جرم، موضوع جرم و شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق جرم است.

  • رفتار مجرمانه: در تعریف رفتار مجرمانه آمده است که: «عمل یا رفتاری است که قانون حالات مختلف آن را از جمله انجام یا عدم انجام آن، وضعیت یا حالت و سایر. حسب هر جرم اعلام و برای آن مجازات تعیین نموده است که ممکن است به شکل‌ های ذیل نمود پیدا کند.
  • فعل: که بر دو قسم مادی یا معنوی تقسیم می‌ شود. از مصادیق فعل مادی می‌ توان به کشتن، بردن، انتقال دادن، اشاره کرد و رفتارهایی چون، توهین، فریاد زدن و ترساندن از مصادیق عنوان مجرمانه به صورت فعل مثبت معنوی است.
  • ترک فعل: به عنوان فعل منفی نیز مشهور است که اصولاً به صورت مادی تحقق می‌ یابد، مانند نبستن در، انجام ندادن یک عمل و سایذ البته ممکن است به صورت معنوی نیز تحقق یابد، مانند اینکه نگهبان بانک، پلیس را از وضعیت سرقت مطلع نمی کند‎.
  • فعل ناشی از ترک فعل: به نوعی، به نتیجۀ رفتار مجرمانه ناشی از فعل منفی گفته می‌ شود، مانند اینکه مادری به فرزند خود شیر نمی‌ دهد تا او بمیرد، در صورتی جرم محسوب می‌ شود که مقنن صریحاً به این نتیجه تصریح کند.
  • حالت: رفتار مجرمانه‌ای که مربوط به وضعیت روحی و روانی یا جنایی شخص است، مانند ولگردی یا اعتیاد یا فاحشگی.

رفتار مجرمانه

برطبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی رفتار مجرمانه جرم خیانت در امانت یکی از افعال مثبت استعمال، تصاحب، تلف، مفقود نمودن می‌ باشد که در ذیل توسط وکیل خیانت در امانت توضیح داده شده است:

مقالات مرتبط  وکیل دادگاه کیفری

استعمال: استعمال در معنای لغوی به استفاده کردن، به کار داشتن و مصرف کردن تعریف می‌ شود؛ بنابراین اگر امین، مال امانی را بدون داشتن اذن و اجازه استفاده نماید، رفتار مجرمانه تحقق یافته است.

پرسش: جرم موضوع ماده 596 قانون مجازات اسلامی از مصادیق خیانت در امانت است یا کلاهبرداری؟

اتفاق‌ نظر

با توجه به اینکه قانون گذار‌ عنصر مادی جرم موضوع ماده مذکور را استفاده از ضعف نفس شخصی یا هوی و هوس او یا حوایج شخصی افراد غیر رشید جهت تحصیل نوشته یا سندی اعم از تجاری یا غیرتجاری عنوان کرده است، بزه مزبور دارای عنوان مجرمانه مستقل و خاص تحت عنوان سوءاستفاده از ضعف نفس بوده و نمی‌ توان آن را از مصادیق کلاهبرداری و خیانت در امانت تلقی کرد.

نظر کمیسیون نشست قضائی

 جرم خیانت در امانت و کلاهبرداری در قانون عنوان خاصی دارد و جرم موضوع ماده 596 قانون مجازات اسلامی نیز یک جرم خاص است و ارتباطی با کلاهبرداری و خیانت در امانت ندارد در نتیجه اتفاق‌ نظر اعلام شده مورد تأیید است.

تحصیل مال نامشروع از طریق سوء استفاده از سفید مهر

پرسش شده در این خصوص که شخصی قبوض هیئت امنایی که ممهور به مهر بوده و مربوط به کمک مسجد خاصی است به دست می‌ آورد و اقدام به ایصال وجوه بر اساس آن از مردم می‌ کند عنوان مجرمانه آن چیست؟

  • نظر اکثریت: هرکس مال یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی است جرم است. اقدام شخص، تحصیل مال نامشروع است که موضوع مشمول قسمت اخیر ماده 2 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری بوده و قابل تعقیب و مجازات است.
  • نظر اقلیت: هرگاه کسی از سفید مهری که به طریق غیرقانونی به دست آورده سوء استفاده کرده و مطلب تعهدآوری در آن بنویسد و مبادرت به اخذ مال کند موضوع مشمول ماده 673 قانون مجازات اسلامی است و علاوه بر آن چنانچه طرق به دست آوردن سند، غیرقانونی باشد (مثلاً سرقت) به مجازات جرم اخیر نیز محکوم خواهد شد (ماده 47 قانون مجازات اسلامی) و در صورتی‌ که بدون هیچ‌ گونه دخل و تصرف در سند اقدام به وصول وجه از مردم کند عملش تحصیل مال نامشروع است و از مصادیق ماده (قسمت اخیر) قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری قابل تعقیب و مجازات است.

نظر کمیسیون نشست قضائی (1) جزایی: نظر اکثریت منطبق با موازین قانونی است و مورد تأیید اعضای کمیسیون است.

اثبات خیانت در امانت چک سفید امضاء

اثبات خیانت در امانت چک سفید امضاء

در عملیات شکلی چک به وسیله امضاء جرم خیانت در امانت اتفاق میفتد و صادر کننده چک برای امانت آن را به کار نمی گیرد. در بساری از موارد به وسیله رابطه قراردادی یا تعهدی چک توسط صادر کننده چک به طرف مقابل قرارداد یا تعهد واگذار می شود. در دادن چک امانی صاحب چک، چک را بابت امانت به شخص نمی دهد بلکه برای ایجاد اعتماد در طرف مقابل به وی چک را واگذار می کند.

ضمانت استرداد چک این است که معامله یا تعهد برطبق توافق طرفین انجام شود. در صورتیکه ماهیت چک امانی باشد، امانت گذار باید هر زمان که بخواهد چک را مسترد کند. زیرا مالک چک است و ید امانی با درخواست امانت گذار ساقط می شود.

خیانت در امانت چک حامل

امین نمی تواند چک امانی را به دیگری واگذار کند و در صورت انجام این کار مرتکب جرم خیانت در امانت شده است. بر طبق ماده 14 قانون صدور چک، صادر کننده چک در صورتیکه نتواند امانی بودن چک را ثابت کند مجازات می شود. اگر امنی بودن چک ثابت شود صادر کننده چک مجازات نمی شود. زیرا برطبق قانون انتقال چک در این مورد اط طرف قانون حمایت نمی شود و از نظر مدنی، مدیون نیست.

صدور چک وعده دار عملی توافقی بین طرفین است. برطبق توافق طرفین، دارنده چک در موعد سر رسید چک به بانک مراجعه می کند. همچنین دارنده چک می تواند در قبل از تاریخ سر رسید چک به بانک رفته و با اخذ گواهی عدم پرداخت، برعلیه صاحب چک در صدور چک وعده دار شکایت کند. شکایت در خصوص صدور چک وعده دار، جرم خیانت در امانت نیست. قانونگذار برطبق قانون صدور چک، این حق را به دارنده چک در طرح شکایت بابت صدور چک وعده دار داده است.

وکیل خیانت در امانت

بیان کرده است که برطبق ماده 3 قانون صدور چک الحاقی قابل وصول بودن چک در تاریخ درج شده در چک یا بعد از آن تاریخ می باشد. اگر طرفین در معامله یا قرارداد قبل از سر رسید در مورد عدم وصول توافق کنند دارنده چک نمی تواند چک را وصول کند و جرم خیانت در امانت صورت نگرفته است. در صدور چک به تاریخ روز در صورتیکه طرفین توافق کنند دارنده چک از تاریخ صدور چک آن را دریافت کنند اما برخلاف آن عمل کند جرم خیانت در امانت اتفاق افتاده است.

ماده 674 قانون مجازات اسلامی مربوط به چک هایی که امضاء نشده است و به عنوان امانت سپرده شده اند صدق می کند. در صورتیکه چک از حالت امانی خارج شود امان گذار باید مبلغ چک را پرداخت کند و بعد از آن علیه امین شکایت مطرح کند.آن چیزی که به عنوان چک امانی در حکم و مرجع قضایی مورد استناد قرار می گیرد چک امانی نیست. آن چیزی که مورد استناد قرار می گیرد چک بلامحل امانی است.

مقالات مرتبط  قمارخانه آنلاین در برابر قانون

خیانت در امانت پول

در ماده 607 قانون مدنی امانت یا ودیعه این گونه تعریف شده است که ودیعه عقدی است که برطبق آن شخصی مال خود را به دیگری واگذار می کند که آن را به رایگان نگهداری کند. پول برای اینکه به صورت امانت واگذار شود باید مورد معامله مال باشد. ودیعه می تواند عین معین، کلی در معین و عین کلی باشد. پول عین نیست و نمی تواند به معین تبدیل شود. اگر شخصی پول را به امانت به دیگری بسپارد، شخص لازم نیست خود پول را برگرداند .اما در عقد ودیعه امین باید عین را به شخص برگرداند

رد مال خیانت در امانت

وکیل خیانت در امانت شرح داده است، زمانیکه پولی به دیگری واگذار می شود، برطبق ماده 648 قانون مدنی به عنوان عقد قرض می باشد و ذمه وی در مقابل دیگری است و تعهد دارد که پول را در زمان تعیین شده به شخص برگرداند.اگر شخص پولی غیر از پولی که به شخص واگذار شده به صاحبش برگردانده شود ملزم نیست که حتما همان پول را برگرداند.

برطبق ماده 607 قانون مدنی مورد ودیعه به وسیله شخص امین نگهداری می شود. استرداد در این ماده یعنی عین است. زمانیکه پول به شخصی برای نگهداری پرداخت می شود بر گردن شخ صاتس که هر زمان شخص مبلغ پول را خواست به وی پرداخت کند. برطبق ماده 619 قانون مدنی، امین باید عین مالی که به وی سپرده شده است را به شخص برگرداند.

خیانت در امانت اتومبیل

برطبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی، واگذاری هر مال منقولی مانند اتومبیل به عنوان امانت به امین و عدم برگشت آن به دلیل تصاحب، استعمال مفقودی، اتلاف در صورت مطالبه جرم خیانت در امانت اتومبیل اتفاق میفتد. مثال در صورتی که اتومبیلی برای نگهداری به شخصی داده شود ولی شخص امین به جای نگهداری با آن مسافر کشی کند جرم خیانت در امانت صورت گرفته است. برای اینکه خیانت در امانت در خصوص اتومبیل صورت گیرد باید اتومبیل به عنوان امانت به شخص واگذار شده باشد و با در خواست رد اتومبیل امین آن را به صاحبش برنگرداند و باعث ضرر به مالک لازم شود. هر چند که مرتکب منتفع نباشد .

روش اثبات خیانت در امانت

زمانی جرم خیانت در امانت مطرح می شود که مالی به شخص به عنوان امانت واگذار شود و امین آن را تصاحب، استعمال، تلف یا گم کند و به شخص برنگرداند .اگر مال مورد امانت موجود بود مالک باید از طریق قانون و ارائه اظهارنامه مال خود را مطالبه کند. سندی که واگذاری مال به متهم را نشان می دهد مدرکی است که مالک بریا اثبات خیانت در امانت نیاز دارد. سند میتواند عقد عاریه، وکالت باشد و میتواند قیومیت و ولایت باشد.

روش اثبات خیانت در امانت

طرق اثبات خیانت در امانت

شرایط واگذاری مال شامل موارد ذیل می باشد:

  • واگذاری مال به امین: اگر شخص مالی را خود کسب کند، جرم خیانت در امانت صورت نگرفته است. در صورتیکه شخ صامین فوت کند و ورثه مال امانت را تصاحب یا تلف یا گم کنند امین جرم خیانت درامانت مرتکب نشده است.
  • .واگذاری به یکی از طرق قانونی: مثلا درسرقت مطرح نیست

شرط رد مال سپرده شده یا به مصرف معین رسانیدن آن

 در صورتیکه شخص امین مال غصبی را به صاحب اصلی آن برگرداند، جرم خیانت در امانت صورت نگرفته است.برای تحقق این جرم لازم نیست عقدی صورت گیرد.ب رای اثبات جرم خیانت در امانت باید سوء نیت مرتکب جرم در استعمال، تصاحب، تلف یا گم کردن مال امانی باید ثابت شود. در غیر این صورت شخص امین از نظر حقوقی ضامن و از نظرکیفری ضامن نیست. در صورتیکه تعدی و تفریط به دلیل سهل انگاری و اشتباه باشد امین مسئولیت کیفری ندارد.

خیانت در امانت سفته

برات سفته و چک به عنوان سند تجاری در قبال پول می باشند. از این اسناد تجاری در معاملات به عنوان ثمن معامله استفاده می شود. در صورتیکه شخص از اسناد تجاری مانند سفته به عنوان تضمین معامله استفاده کنند در دارنده سفته از آن استفاده دیگر کند جرم خیانت در امانت تحقق می یابد.

خیانت در امانت سفته تضمینی

زمانیکه سفته برای تضمین داده شود، اصل این است که تعهدات کامل و صحیح انجام شوند. تا پس از انجام مورد تعهد، سفته ای که بعنوان تضمین نزد دارنده است به صادرکننده برگردانده شود. مثال شخص الف و شخص ب نسبت به خرید و فروش ماشین اقدام می نمایند. ب بعنوان خریدار از الف سفته تضمینی مبنی بر حضور در دفترخانه اسناد رسمی و انتقال سند دریافت میدارد. اعطای سفته تضمینی به عنوان پشتوانه انجام به موقع تعهد است. شخص ب قبل از زمان مقرر یا پس از انجام آن، از عودت سفته تضمینی به صاحبش خودداری نموده و آن را خرج نماید یا نسبت به وصول وجه آن اقدام کند.

در این مورد خیانت در امانت سفته صورت گرفته است.

دفاع از اتهام و شهود لازم جهت اثبات امانی بودن سفته

تمام صادرکنندگان اسناد تجاری مانند چک و سفته مدعی امانی بودن آن و وقوع جرم خیانت در امانت می شوند. اثبات وقوع جرم خیانت در امانت سفته امری دشوار است. یکی از موارد مهم دفاعیات متهم این است که شاکی دارای چه ادله اثباتی بر مبنای امانی بودن سفته به محکمه ارائه کرده است؟

مقالات مرتبط  اثبات خیانت در امانت

بهترین دفاع آن است که دربردارنده عدم اثبات ارکان جرم توسط شاکی باشد. بهترین کار آن است که کلیه دفاعیات خویش را در طی تنظیم لایحه دفاعیه اصولی و قانونی همراه با ضمایم مربوطه به مرجع قضایی ارائه شود.

در این بخش در باب دفاع از اتهام و شهود لازم جهت اثبات امانی بودن سفته صحبت شد.

اثبات امانت بودن سفته

زمانیکه سفته به عنوان امانت به دیگری واگذار شود باید در دادگاه ثابت شود. دادگاه به صرف ادعای خیانت در امانت سفته ترتیب اثر نداده و این امر باید نزد مرجع قضایی ثابت شود. انجام معاملات میان طرفین و انجام توافقات ایشان بصورت کتبی شکل گرفته و با شرح مفصل به رشته تحریر درمی آیند. در این مواقع استناد به قرارداد کتبی بسیار مفید و راه گشا است. در قرارداد کتبی در قالب شرط مرضی الطرفین و یکی از بندهای قرارداد قید شده است که سفته شماره فلان به صورت امانی به دیگری واگذار شده است. به استناد به شهادت شهود میتوان وقوع جرم خیانت در امانت سفته را ثابت کرد.

بهترین وکیل خیانت در امانت تهران

بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران وکیلی هست که تبحر بیشتری در پرونده های کیفری داشته باشد. یعنی عموما پرونده های کیفری را به عهده گیرد. وکیل خیانت در امانت تهران با توجه به سابقه دفاع و تشکیل پرونده و طرح شکایت خیانت در امانت در تهران کاملا مسلط به نحوه ورود به پورونده می باشد و قطعا می تواند به خوبی از پس چنین پرونده نایب درآید. وکیل خیانت در امانت در تهران در کنار مشاوره حقوقی درباره جرم خیانت در امانت می تواند کمک شایسته تری کند.

جرم خیانت در امانت در دادسرا و دادگاه اصلا به خسارات ناشی از جرم نمی پردازد مگر آنکه شاکی پس از ارسال پرونده در دادگاه دادخواست خسارات ناشی از جرم را تقدیم شعبه کند. در اینجا بهترین وکیل خیانت در امانت تهران که یکی از همکاران گروه وکلای کیفری ژیوار است می تواند با اعلام وکالت پس از طرح شکایت، پرونده را به صورتی هدایت نماید که بتواند تمام حق و حقوق موکل را در دادگاه مطالبه و نتیجه گیرد.

دادخواست خسارات خیانت در امانت اصلا موضوع ساده ای نیست که به طور عادی بتوان پیگیری نمود.
پس قبل از دفاع در پرونده خیانت در امانت و یا طرح شکایت حتما با وکیل متخصص خیانت در امانت که به مجازات جرم خیانت در امانت اشراف خوبی دارد و چنین پرونده های هم به تعداد زیادی داشته است مشاوره نمایید.

وکیل خیانت در امانت ژیوار

وکیل جرم خیانت در امانت با تخصص و مهارت کافی با توجه به شرایط موضوعی خاص در هر پرونده بهترین تصمیمات و اقدامات قضایی لازم را جهت رسیدن به نتیجه مطلوب أخذ و اعمال می نماید. بسیاری از شکایات مطروحه با عنوان خیانت در امانت نظر به شرایط قانونی وقوع جرم خیانت در امانت اساسا کذب می باشند. متأسفانه عده قابل توجهی از مراجعین به دادگستری پس از شکست در پرونده های حقوقی فی مابین با طرف مورد اختلاف خود در راستای اخذ نتیجه، مبادرت به طرح شکایت خیانت در امانت می نمایند. گروه وکلای کیفری ژیوار با توانایی و دانش حقوقی پس از بررسی پرونده می تواند با دانش و بینش خود از حقوق شما دفاع شایسته نماید.

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار به شرح زیر است:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

شما می توانید قبل از طرح شکایت یا در مراحل دادرسی چه در دادسرا و چه در دادگاه از مشاوره وکیل خیانت در امانت تهران، وکیل خیانت در امانت مشهد، وکیل خیانت در امانت قم، وکیل خیانت در امانت کرج مربوط به گروه وکلای کیفری ژیوار مطرح نمائید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول در باب وکیل خیانت در امانت

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما می باشیم:

  • بهترین وکیل خیانت در امانت تهران کیست؟ بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران وکیلی هست که تبحر بیشتری در پرونده های کیفری داشته باشد. یعنی عموما پرونده های کیفری را به عهده گیرد. وکیل خیانت در امانت تهران با توجه به سابقه دفاع و تشکیل پرونده و طرح شکایت خیانت در امانت در تهران کاملا مسلط به نحوه ورود به پورونده می باشد و قطعا می تواند به خوبی از پس چنین پرونده نایب درآید. وکیل خیانت در امانت در تهران در کنار مشاوره حقوقی درباره جرم خیانت در امانت می تواند کمک شایسته تری کند.  جرم خیانت در امانت در دادسرا و دادگاه اصلا به خسارات ناشی از جرم نمی پردازد مگر آنکه شاکی پس از ارسال پرونده در دادگاه دادخواست خسارات ناشی از جرم را تقدیم شعبه کند.
  • روش اثبات خیانت در امانت چیست؟ زمانی جرم خیانت در امانت مطرح می شود که مالی به شخص به عنوان امانت واگذار شود و امین آن را تصاحب، استعمال، تلف یا گم کند و به شخص برنگرداند .اگر مال مورد امانت موجود بود مالک باید از طریق قانون و ارائه اظهارنامه مال خود را مطالبه کند. سندی که واگذاری مال به متهم را نشان می دهد مدرکی است که مالک بریا اثبات خیانت در امانت نیاز دارد. سند میتواند عقد عاریه، وکالت باشد و میتواند قیومیت و ولایت باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.