مجازات جعل وکالت نامه و نحوه دفاع در مراجع قضایی

مجازات جعل وکالت نامه و نحوه دفاع در مراجع قضایی

پاسخ به سوالات مجازات جعل وکالت نامه رو از زبان وکیل پایه یک دادگستری گروه وکلای کیفری ژیوار بخواهید.

  • جرم جعل وکالت نامه چیست؟
  • مجازات جرم جعل وکالت نامه چیست؟
  • آیا مجازات جرم جعل وکالت نامه قابل تعلیق است؟
  • در دفاع از پرونده جعل وکالت نامه می توان از وکیل کیفری استفاده نمود؟

وکالت نامه

وکالت نامه قراردادی فی ما بین دو شخص اعم از حقیقی و حقوقی است; قراردادی که براساس آن طرف مقابل موظف به انجام وظایف خاصی می شود.

انواع وکالت نامه

وکالت نامه دارای انواع گوناگونی است.

  • وکالت نامه مقید: در وکالت نامه مقید حدود اختیارات وکیل به صورت محدود است; به گونه ای وکیل ملزم می شود وظایف تعیین شده در چهارچوب قرارداد را انجام دهد.
  • وکالت نامه مطلق: در وکالت نامه مطلق حدود اختیارهایی برای وکیل تعیین نشده است و وکیل می تواند در تمامی امور دخل و تصرف کند.
  • وکالت نامه بلاعزل: مقصود از وکالت نامه بلاعزل؛ وکالت نامه هایی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود و شخص هر زمان که بخواهد نسبت به برکناری وکیل خود اقدام نماید.
  • وکالت نامه تام الاختیار: وکالت نامه تام الاختیار؛ وکالت نامه ای است که موکل در اختیار وکیل قرار داده است; وکیل در همه امور دارای اختیار است و نسبت به انجام آن امور مبادرت می نماید.

مثال: ممکن است فردی یک دانگ ملک خود را فروخته و به شخصی وکالت نامه ای در حدود یک دانگ ملک داده باشد. شخصی که وکالت نامه در اختیار وی قرار گرفته است اقدام به جعل وکالت نامه نماید.

  • آیا جرم صورت گرفته جعل سند محسوب می شود؟
  • مجازات جرم جعل وکالت نامه چیست؟

جعل وکالت نامه

وکالت نامه می تواند در امور گوناگونی به مرحله ی انعقاد برسد و مورد استفاده قرار گیرد. در برخی از موارد افراد اقدام به جعل وکالت نامه و استفاده از آن می کنند. جعل سند اعم از وکالت نامه و استفاده از آن دارای دو مجازات به صورت جداگانه است.

سند و مجازات جرم جعل وکالت نامه

در ماده 1284 قانون مدنی سند تعریف شده است.

  • سند: عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوا یا دفاع قابل استناد باشد. با لحاظ قانون؛ نوشته محدود است به اوراق کاغذی و در نتیجه شبیه سازی یا تغییر متقلبانه و برنامه های رایانه ای تابلوی نقاشی؛ نقشه مهندسی از شمول مقررات این مواد خارج هستند. ممکن است جعل در ساختن مهر یا امضاء صورت گیرد.
  • امضاء: هر علامتی است که شخص در زیر یک سند یا نوشته برای تأیید منتسب بودن آن نوشته به خود قرار می دهد. ساختن اثر انگشت که در زیر وکالت نامه درج می شود جعل محسوب می شود. آنچه در جعل مهر و امضاء اهمیت دارد، به اشتباه انداختن و فریفتن دیگران است نه میزان شباهت. در جعل امضا یا مهر، اساس میزان شباهتی است که موجب فریفتن افراد می شود تا آن سند را به جای اصل بگیرند. اگر کسی در زیر نامه ای که به نام دیگری است؛ با گذاشتن عبارت از طرف در مقابل نام او؛ امضای خودش را بگذارد. فقط به صرف اینکه طرف مقابل اختیار امضاء کردن نوشته را به او نداده؛ جعل واقع نشده است. زیرا هیچ نقص و خدشه ای در خود امضاء نیست.
مقالات مرتبط  تعلیق مجازات، جرایم قابل تعلیق و شرایط برخورداری از آن

انواع جعل سند

جعل اسناد با توجه به قانون مجازات اسلامی 3 نوع است:

جعل وکالت نامه و جرم جعل به طور کلی بر اساس قوانین مربوط به آن و نظرات حقوقدانان به دو نوع جعل مادی و جعل معنوی یا مفادی تقسیم می شود. جعل مادی به معنای دست بردن در ظاهر مادی سندی است که از ابتدا درست و بر اساس واقعیت تنظیم شده است. مصادیق جعل مادی در ماده 523 قانون مجازات اسلامی آورده شده است: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند، نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری، ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب. برای مثال اگر فردی در مبلغ مندرج در یک چک دست ببرد و آن را از 10 میلیون تومان به 100 میلیون تومان تغییر دهد این کار مصداق جعل مادی محسوب می شود.

اما جعل معنوی یا مفادی به معنای آن است که ماموران و کارکنان رسمی که وظیفه درج مطلب در اسناد را بر عهده دارند از روی عمد و اراده آزاد مطلبی خلاف واقع در آن بنویسند. جعل معنوی در ماده 534 قانون مجازات بیان شده است: هر یک از کارکنان ادارات دولتی و مراجع قضائی و مأمورین به خدمات عمومی که در تحریر نوشته‌ ها و قراردادهای راجع به وظایفشان ‌مرتکب جعل و تزویر شوند اعم از این که موضوع یا مضمون آن را تغییر دهند یا گفته و نوشته یکی از مقامات رسمی، مهر یا تقریرات یکی از طرفین را ‌تحریف کنند یا امر باطلی را صحیح یا صحیحی را باطل یا چیزی را که بدان اقرار نشده است اقرار شده جلوه دهند علاوه بر مجازات‌ های اداری و جبران ‌خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا 50 میلیون تا 250 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

مقالات مرتبط  خیانت در امانت مدیران

بنابراین وکالت نامه جعلی می تواند به صورت مادی یا به صورت معنوی جعل شده باشد که مجازات هر کدام متفاوت است و در بالا ذکر شد.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید:

مشاوره حقوقی

ماده 536 قانون مجازات اسلامی

ماده 536 قانون مجازات اسلامی: هر کس در اسناد یا نوشته های غیر رسمی جعل یا تزویر کند؛ یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد. علاوه بر جبران خسارت وارده به شخص زیان دیده؛ به مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال یا پرداخت جزای نقدی از 3 تا 12 میلیون ریال محکوم می شود.

مجازات جعل وکالت نامه و سند در اسناد و نوشته های رسمی

جعل در اسناد رسمی دو حالت است. ممکن است جعل توسط افراد عادی واقع شود یا توسط کارمندان دولتی صورت گیرد.

جعل اسناد رسمی توسط کارمندان دولتی

جعل اسناد رسمی توسط کارمندان دولتی در ماده 532 قانون مجازات اسلامی بیان شده است. هر یک از کارمندان و مسؤولان دولتی که در اجرای وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آنها از نوشته ها و اوراق رسمی تزویر کند؛ اعم از اینکه امضاء یا مهری را ساخته، یا امضاء یا مهر یا خطوط را تحریف کرده است یا کلمه ای الحاق کند یا اسامی اشخاص را تغییر دهد. علاوه بر مجازات های اداری و جبران خسارت وارده به شخص زیان دیده به مجازات حبس از یک تا 5 سال یا به پرداخت 6 تا 30 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.

مجازات جرم جعل اسناد رسمی توسط افراد عادی

جعل در اسناد رسمی توسط افراد عادی ماده 533 قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

اشخاصی که کارمند یا مسؤولان دولتی نیستند، اگر مرتکب یکی از جرایم مذکور در ماده 532 شوند. علاوه بر جبران خسارت وارده به شخص زیان دیده به مجازات حبس از 6 ماه تا 3 سال یا به پرداخت 3 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.

جعل وکالت نامه

وکالت نامه از جمله اسناد رسمی است. جعل در اسناد رسمی شامل موارد ذیل است:

  • خراشیدن
  • تراشیدن
  • قلم بردن
  • الحاق
  • محو کردن
  • یا سیاه کردن
  • یا جعل در امضاء و مهر

عوامل موثر در تعیین مجازات جعل وکالت نامه

عوامل موثر در تعیین مجازات جعل وکالت نامه

تعیین میزان مجازات در جعل وکالت نامه براساس موارد ذیل توسط مقام قضایی تعیین می شود:

  • براساس نوع جعل صورت گرفته
  • شدت جرم جعل وکالت نامه
مقالات مرتبط  دادسرای جرایم پولی و بانکی

تعلیق مجازات در جرم جعل وکالت نامه

امکان تعلیق مجازات در میزان حبس تعیین شده در جرم جعل وکالت نامه وجود دارد. پس از صدور حکم توسط مقام قضایی متهم به جرم جعل وکالت نامه می تواند نسبت به آن اعتراض کند و خواستار تعلیق در مجازات شود.

وکیل کیفری ژیوار

جرم جعل یکی از جرایم کیفری است که افراد در خصوص قوانین و مقررات آن در قانون اطلاعات کامل ندارند. انتخاب وکیل کیفری متخصص بهترین راهکار جهت طرح دعوا یا دفاع در خصوص جرم جعل است. زیرا وکیل کیفری می تواند پرونده های در ارتباط با انواع گوناگون جعل را به خوبی هدایت کند. همچنین بهترین مسیر را برای بزه دیده و دفاع از حقوق او انتخاب نماید.

ممکن است جعل در انواع گوناگون مسائل اعم از وکالت نامه، مدارک تحصیلی، اسناد رسمی، اسناد عادی، اسکناس، چک و غیره صورت گیرد. وکیل متخصص در خصوص امور کیفری از جمله جرم جعل؛ می تواند بزه دیده را در خصوص جرم جعل صورت گرفته؛ میزان مجازات و جزای نقدی جرم جعل واقع شده؛ شرایط اثبات جعل، مراحل دادرسی کمک نماید. عدم مشورت با وکیل متخصص کیفری می تواند نتایج زیان باری را برای بزه دیده به همراه داشته باشد. قبل از هرگونه اقدامی در طرح دعوا و دفاع در راستای انواع جعل صورت گرفته ابتدا با وکیل متخصص امور کیفری مشورت نمایید.

سوالات متداول در باب مجازات جعل وکالت نامه

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب مجازات جعل وکالت نامه می باشیم:

  • آیا جعل وکالت نامه جرم کیفری است؟ بله جعل وکالت نامه از جمله جرایم کیفری است.
  • آیا جعل وکالت نامه مجازات دارد؟ بله جعل وکالت نامه جرم کیفری است و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.
  • برای دفاع در پرونده جعل وکالت نامه می توان از وکیل کیفری استفاده کرد؟ بله بهترین راهکار برای دفاع در پرونده جعل وکالت نامه استفاده از وکیل متخصص جرایم کیفری است. زیرا به تمام قوانین و مقررات کیفری در مورد جرم جعل تسلط کامل دارد.
  • آیا وکیل کیفری ژیوار تخصص لازم برای دفاع در جعل وکالت نامه را دارد؟ بله گروه وکلای کیفری ژیوار دارای وکلای متخصص در زمینه جرایم کیفری است که تجربه زیاد در حل پرونده های کیفری دارند.
  • آیا وکیل کیفری می تواند باعث تعلیق مجازات جرم جعل وکالت نامه شود؟ بله براساس قانون مجازات اسلامی میتوان مجازات جرم جعل وکالت نامه را تعلیق کرد.
  • برای دفاع از شما در پرونده جعل و کلاهبرداری چه مدارکی باید به گروه وکلای کیفری ژیوار ارائه دهید؟ کپی کارت ملی، مدرک اصلی مورد جعل قرارگرفته شده و مدارک و مستندات در خصوص جعل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.