دادسرای جرایم پولی و بانکی

دادسرای جرایم پولی و بانکی

دادسرای جرایم پولی و بانکی با توجه به اهمیت و ضرورت رسیدگی ویژه و تخصصی به جرایم حوزه پولی و بانکی تشکیل شده است. جرایم پولی و بانکی از جمله جرایمی است که به صورت خاص و مشخص در حوزه پول مطرح می‌ شود.

که به شرح زیر است:

  • دریافت وام‌‏ های کلان با بهره اندک از طریق اسناد جعلی.
  • کسب اعتبار اسنادی.
  • و گشایش اعتبارات اسنادی خلاف اسناد واردات و صادرات.
  • استفاده از اعتبارات اخذ شده در محلی غیر از محل تصویب.
  • تقلب در معاملات بورس.
  • تبانی و تقلب در توزیع ارز در صرافی‌ها.
  • خرید و فروش ارز خارجی بدون مجوز بانک مرکزی.
  • تشکیل یا تأسیس بانک یا مؤسسه اعتباری یا تعاونی مالی و پولی بدون مجوز بانک مرکزی.
  • جابجایی سرمایه‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز به نام اشخاص ثالث.

از مهم‏ترین جرایم پولی و بانکی است که قابل طرح در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پولی و بانکی است که در این محتوا که توسط گروه وکلای کیفری ژیوار نگارش شده است، بررسی می شود.

بررسی جرایم پولی و بانکی و کلاهبرداری

متهم جرایم پولی، بانکی طی فرآیندهای متقلبانه متعدد و از جمله جعل امضاها و ساخت مدارک و صورت‌ های مالی تقلبی و نیز ثبت شرکت‌ های صوری، نسبت به اخذ وجوه کلان با نام بستگان و کارمندان خود اقدام کرده و اصطلاحاً مرتکب کلاهبرداری بانکی شده است. نکته قابل توجه اینگونه پرونده های کلاهبرداری این است که که بدون شک این فرایند مجرمانه بدون همکاری مؤثر اشخاصی در سیستم بانکی و ادارات ثبت شرکت‏‌ ها و شعب اداره ثبت اسناد و املاک کشور غیرممکن است. بانک‌ ‏ها و اشخاصی در ادارات فوق ‏‌الذکر ابتدائاً به عنوان متهمان ردیف‌‏ های پرونده قرار گرفته‌ ‏اند ولی در ادامه، به جهت دشواری اثبات یا شاید به جهت مصلحت اندیشی، تحقیقات مقدماتی جرم نسبت به این اشخاص کامل نگردیده و صرفاً با صدور قرار جلب به دادرسی بازپرس تنها شخص متهم اصلی به تنهایی بار مجازات را بر دوش خواهد کشید.

مقالات مرتبط  دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم

در خصوص مشاوره حقوقی با گروه وکلای کیفری ژیوار کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

ارتباط دادسرای جرایم پولی و بانکی با اختلاس و کلاهبرداری

براساس ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری: هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت ها یا تجارت خانه ها یا کارخانه ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار کند یا از حوادث و پیش آمدهای غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد .یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال .دیگری را ببرد، کلاهبردارمحسوب می شود در خصوص شرایط تحقق جرم کلاهبرداری به لینک مذکور مراجعه کنید.

مقالات مرتبط  وکیل خیانت در امانت کرج

مراحل رسیدگی به جرایم در دادسرای جرایم پولی بانکی

بعد از شکایت شاکی خصوصی یا دادستان به عنوان نماینده مدعی العموم، مقام قضایی در دادسرای جرایم پولی بانکی شروع به تحقیقات می نماید. با محرز شدن جرم توسط مقام قضایی، متهم احضار می شود. در جرایم مهم پولی بانکی، دادستان یا بازپرس بدون احضار متهم، دستور جلب وی را صادر می کند. متهم در نزد مقام قضایی حاضر و بعد از دفاعیات اولیه در مرحله تحقیقاتی و محرز شدن جرم برای بازپرس، اتهام به متهم تفهیم و برای وی قرار تامین کیفری متناسب با جرم صورت گرفته صادر می شود. سپس مقام قضایی قرار جلب به دادرسی را صادر می نماید و پرونده را با صدور کیفرخواست برحسب نوع جرم به دادگاه کیفری یک، دادگاه کیفری 2 یا دادگاه انقلاب ارسال می کند.

مراحل رسیدگی به جرایم در دادسرای جرایم پولی بانکی

قوانین مرجع در مورد جرایم پولی بانکی

در بررسی پرونده های مربوط به جرایم پولی بانکی به قوانین ذیل استناد می شود:

مقالات مرتبط  بهترین وکیل میرداماد در تهران

وکیل جرایم پولی بانکی ژیوار

وکیل جرایم پولی بانکی وکیلی است که به تمام ارکان جرایم مجرمانه و قوانین و مقررات حوزه پولی، بانکی تسلط کامل دارد. پیگیری پرونده های کیفری در حوزه جرایم ویژه اقتصادی، جرایم پولی بانکی را به وکیل جرایم اقتصادی گروه وکلای کیفری ژیوار بسپارید. سئوالات و مشکلات حقوقی خود در زمینه جرایم کیفری به خصوص جرایم پولشویی و جرایم پولی بانکی را در تمام ساعات شبانه روز حتی ایام تعطیل با مشاور حقوقی ژیوار مطرح کنید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگو شما باشد. در خصوص مشاوره می توانید با شماره 09020038664 تماس بگیرید.

سوالات متداول در باب دادسرای جرایم پولی و بانکی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب دادسرای جرایم پولی و بانکی می باشیم:

  • مراحل رسیدگی به جرایم در دادسرای جرایم پولی بانکی چیست؟ بعد از شکایت شاکی خصوصی یا دادستان به عنوان نماینده مدعی العموم، مقام قضایی در دادسرای جرایم پولی بانکی شروع به تحقیقات می نماید. با محرز شدن جرم توسط مقام قضایی، متهم احضار می شود.
  • قوانین مرجع در مورد جرایم پولی بانکی چیست؟ پولی و بانکی کشور، مبارزه با تامین مالی تروریسم، قانون مبارزه با پولشویی، عملیات بانکی بدون بهره، تسری، امتیازات خاص بانک‌ ها به موسسه های غیر مجاز، تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.