وکیل تخفیف مجازات

وکیل تخفیف مجازات

در نوشته پیش رو که توسط وکلای کیفری ژیوار نگارش شده به مبحث شرایط تخفیف مجازات، درخواست تخفیف و بررسی توسط وکیل تخفیف مجازات می پردازیم. هدف از مجازات، ایجاد رعب و وحشت از ارتکاب جرم و بازدارندگی است و گاهی ممکن است در جریان رسیدگی در محاکم، قاضی با شرایط و موقعیت هایی مواجه شود که با مراجعه به آنها، مجازات جرم را کاهش دهد.

کاهش مجازات به معنای کاهش مجازات مرتکب به کمتر از حداقل آن است. دوستان عزیز می توانید جهت مشاوره و یا وکالت به گروه وکلای کیفری ژیوار مراجعه نمایید.

 

وکیل تخفیف مجازات و شرایط آن

راه های تخفیف مجازات که قاضی می تواند مجازات مجرم را تخفیف دهد در ماده 38 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است و عبارتند از:

  • گذشت شاکی یا مدعی خصوصی
  • همکاری مؤثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، کسب دلیل یا کشف اموال و اشیاء ناشی از جرم یا مورد استفاده برای ارتکاب آن.
  • شرایط و شرایط خاص مؤثر در ارتکاب جرم مانند رفتار یا گفتار تحریک آمیز قربانی یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم.
  • اعلام متهم در تعقیب یا اقرار مؤثر وی در تحقیقات و رسیدگی.
  • ندامت، حسن سابقه یا شرایط خاص متهم مانند کهولت سن یا بیماری.
  • تلاش متهم برای تخفیف آثار جرم یا اقدام وی برای جبران ضرر ناشی از آن.
  • سبکی خسارت وارده به قربانی یا نتایج زیانبار جرم.
  • دخالت ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم.
مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی مواد مخدر در تهران

دادگاه مکلف است در رأی خود راه های تخفیف مجازات را قید نماید.

قانون اصلاح 2 ماده و الحاق يک ماده و يک تبصره به قانون مجازات اسلامي مصوب 1377/02/27 مجلس شوراي اسلامي در سایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران

وکیل تخفیف مجازات با گذشت شاکی

گذشت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت ممکن است قبل و بعد از صدور حکم واقع شود. هر گاه شاکی یا مدعی خصوصی در جرایم غیر ارتکابی پس از قطعی شدن حکم از شکایت خود صرف نظر کند، متهم می تواند از دادگاه صادرکننده رأی قطعی تقاضای تجدید نظر در میزان مجازات خود کند.

در این صورت دادگاه در صورت لزوم در حدود قانون مجازات را تخفیف می دهد و یا به مجازاتی که متناسب با حال محکوم علیه است تبدیل می کند و این رأی قطعی است. اغماض شاکی خصوصی در جرایم قابل گذشت قبل از صدور حکم قطعی موجب صدور قرار تعلیق می شود و پس از صدور حکم قطعی، اجرای حکم تعلیقی و تبعات آن رفع می شود. تخفیف مجازات بدون رضایت شاکی از سایر موارد می باشد که در مطالب بعدی به این موضوع نیز پرداخته می شود.

وکیل تخفیف مجازات با گذشت شاکی

وکیل متخصص قلمرو اعمال تخفیف مجازات

بر اساس ماده 37 قانون مجازات اسلامی، دامنه اطلاق خصلت های اختصاری فقط به صورت مجازات و بازدارنده است و به مجازات هایی که مستلزم حدود الهی، قصاص نفس یا طرفین (اعضاء) شرع باشد، نمی رسد. مثلاً به دلیل تخفیف، حدود الهی یا قصاص خود یا عضوی یا پرداخت مهریه نمی توان تخفیف یا تنزیل یا تبدیل به مجازات دیگری کرد. بنابراین، به عبارت دیگر، می توان بر اساس ماده مذکور در زمینه مجازات و بازدارندگی، کیفیات اختصاری را اعمال کرد.

مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی بورس

مزیت تنظیم لایجه و شکواییه در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

وکیل اختیاری بودن تخفیف مجازات

اطلاق خصایص مخفف قضایی امری اختیاری برای دادگاه است و با توجه به اینکه قانونگذار در ماده 37 قانون مجازات اسلامی از عبارت «دادگاه می تواند» استفاده کرده است، بیانگر اعمال مقررات تخفیف یا تخفیف مجازات است. امری کاملاً اختیاری برای دادگاه است و امکان پذیر است. دادگاه علیرغم تعیین جهات تخفیف یا تبدیل مجازات از مقررات ماده استفاده نخواهد کرد. در خصوص بهترین وکیل مواد مخدر، وکیل جرم خانه فساد و وکیل شرب خمر در تهران به لینک مذکور مراجعه کنید.

کاهش مجازات

یکی از ویژگی های تخفیف مجازات، اختیاری بودن آن است، بدین معنا که هر گاه مجرم به دلیل احکام قانونی و احراز جهات تخفیف، مستحق تخفیف شود، دادگاه ملزم به اعمال تخفیف نیست، اما تخفیف از اختیارات محاکم است و قاضی حتی در صورت احراز شرایط، ملزم به تخفیف نیست.

این تخفیف فقط برای جرایم قابل مجازات اعمال می شود. لذا امکان اعمال تخفیف در حدود و قصاص و دیات وجود ندارد. در صورتی که دادگاه تجدید نظر پس از رسیدگی، ضمن تأیید رأی اولیه، متهم را مستحق تخفیف مجازات تشخیص دهد، می‌ تواند مجازات وی را تخفیف دهد، هرچند متهم درخواست تجدیدنظر نکرده باشد. اعمال خصیصه های اختصاری در دیوان عالی کشور به عنوان مرجع تجدیدنظر، چون رسیدگی در آن صوری است، در صورت صحت رای، آن را تأیید می کند و در غیر این صورت نقض می کند و برای رسیدگی مقتضی به مرجع قانونی اعاده می کند.

مقالات مرتبط  وکیل جعل مدرک

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار به شرح است:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

هر گاه دادگاه بدوی به یکی از طرق اختصاری مجازات را تخفیف دهد، دادگاه تجدیدنظر نمی تواند به همین ترتیب مجازات را تخفیف دهد، اما می تواند به طرق دیگر مجازات را تخفیف دهد. تخفیف یا تبدیل مجازات به طور همزمان امکان پذیر نیست. یعنی دادگاه نمی تواند ابتدا مجازات و بازدارنده را کاهش دهد و سپس مجازات کاهش یافته را به مجازات دیگری تبدیل کند. دادگاه فقط می تواند مجازات کیفری و بازدارنده را تخفیف دهد یا به مجازات دیگری که برای متهم مناسب تر است تبدیل کند. در خصوص تحفیف و تعلیق مجازات می توانید با مشاورین ما با شماره 09020038664 تماس بگیرید. گروه وکلای کیفری ژیوار آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

سوالات متداول در باب وکیل تخفیف مجازات

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب وکیل تخفیف مجازات می باشیم:

  • راه های تخفیف مجازات چیست؟ راه های تخفیف مجازات که قاضی می تواند مجازات مجرم را تخفیف دهد در ماده 38 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است به عنوان مثال گذشت شاکی و موارد بیشتر که در این محتوا بررسی می شود.
  • گذشت شاکی در پرونده تخفیف مجازات به چه شکل است؟ گذشت شاکی در جرایم غیر قابل گذشت ممکن است قبل و بعد از صدور حکم واقع شود. هر گاه شاکی یا مدعی خصوصی در جرایم غیر ارتکابی پس از قطعی شدن حکم از شکایت خود صرف نظر کند، متهم می تواند از دادگاه صادرکننده رأی قطعی تقاضای تجدید نظر در میزان مجازات خود کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.