شکایت فروش مال غیر

شکایت فروش مال غیر

شکایت فروش مال غیر، بررسی و پیگیری شکایت فروش، مشاوره با وکیل متخصص و مجرب در این امور از سایر خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار می باشد. فروش یا انتقال مال دیگری به این معناست که مال دیگری بدون اطلاع و رضایت آن شخص به دیگری فروخته می شود و مالی که از آن به دست می آید توسط مجرم دریافت می شود و مالک از آن مطلع نیست. مالکیت و حق مالکیت یکی از حقوق اساسی مردم است به عبارت دیگر هر مالکی قانوناً و عرفاً بر اموال خود اختیار کامل دارد و قانون نیز از این حق در برابر تعدی و تجاوز دیگران حمایت جدی می کند.

بررسی شکایت فروش مال غیر

فروش مال غیر مشمول هرگونه انتقال و فروش یا واگذاری بدون اذن و اطلاع مالک اعم از خود مال یا منافع مال توسط اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی به دیگری محسوب می شود. با علم و نیت بد انتقال دهنده به منظور سلب حق از صاحب و کسب منفعت آن معامله فروش مال غیر نامیده می شود. مال فروخته شده می تواند منقول یا غیرمنقول باشد و فرقی نمی کند که به چه کسی و به چه منظوری انجام شده است، در هر صورت برای تحقق جرم فروش مال غیر یا انتقال مال غیر چندین شرط اجباری وجود دارد.

ارکان جرم فروش مال غیر چیست؟

مجرم یعنی انتقال‌ دهنده مال در هنگام ارتکاب بیع باید عالماً و با علم به اینکه مال یا منفعت مورد معامله برای او نیست بفروشد. و علاوه بر علم مرتکب به انجام عمل خود و تصرف در اموال دیگری، این عمل را با قصد مجرمانه و به قصد کسب منفعت برای خود یا شخصی انجام داده باشد.

شکایت از خریدار مال غیر

بر اساس قانون تشدید مجازات اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، در صورتی که خریدار مال نیز با علم به اینکه از ارتکاب جرم مطلع باشد، تنها فروشنده مال غیر مجرمانه محسوب نمی شود. ملک فروخته شده ملک فروشنده نیست. و اگر فروشنده به نفع خود این کار را انجام دهد و خریدی انجام دهد به مجازات شریک جرم محکوم می شود.

مقالات مرتبط  بهترین وکیل کلاهبرداری اینترنتی در کرج در سال ⚖ [1402]

مرجع صالح برای شکایت از فروش مال غیر

مرجع صالح برای شکایت از فروش مال غیر

طبق قاعده اساسی کلیه دعاوی حقوقی راجع به اموال غیرمنقول در محل وقوع ملک صورت می گیرد به این صورت که معمولاً قرارداد تنظیم می شود و مال در محل مال تحویل می شود و سپس محل جرم محل واقع شدن مال در آن منطقه است و نظر کیفری دادسرا و دادگاه صالح رسیدگی به جرم در صلاحیت آن است.

مجازات انتقال یا فروش مال غیر

بر اساس اصلاحیه جدید قانون مجازات اسلامی مصوب 1398، در صورتی که مبلغ مال فروخته شده یک میلیارد ریال یا کمتر باشد، جرم قابل گذشت بوده و مجازات آن از 6 ماه تا 3 سال و نیم است. از مال فروخته شده بیشتر است در صورتی که از یک میلیارد ریال بیشتر باشد جرایم غیرقابل گذشت محسوب و مجازات آن به شرح زیر است:

مجازا جرایم غیرقابل بازگشت

لازم به ذکر است در صورتی که مال فروخته شده جزء اموال دولتی یا ملی باشد جرم قابل گذشت نیست و تفاوتی در میزان آن وجود ندارد لذا مجازات متخلفین کل است زیرا انتقال مال نه تنها به انسان آسیب می رساند، بلکه می تواند آرامش و نظم جامعه را بر هم بزند.

شکایت از فروش مال غیر و نحوه استرداد ملک به مالک

چگونه کالای فروخته شده را پس بگیریم؟ اگر مالک از فروش ملک خود اطلاع پیدا کند با طرح دعوی علیه خریدار و فروشنده و محکومیت فروشنده به این نتیجه می رسد که دادگاه برای مجرم حکم رد مال صادر می کند. لازم به ذکر است در صورتی که ملک شما از طریق سند رسمی فروخته شده باشد، شما به عنوان مالک پس از صدور حکم کیفری می توانید دادخواست ابطال سند رسمی و خلع ید را به دادگاه قانونی ارائه نمایید.

شکایت فروش مال غیر مشاع

اگر یکی از شرکا بدون اذن شریک دیگر به قصد نفع خود و بدون اذن شریک دیگر سهم شریک خود را بفروشد در اینجا نیز بیع مال غیر محقق می شود و شریکی که ضرر کرده است. اموال می تواند علیه فروشنده شکایت کیفری کند. در ادامه به تفاوت فروش مال غیر با کلاهبرداری و معامله معارض پرداخته می شود:

  • در جرم کلاهبرداری، مجرم با تمسک به وسایل متقلبانه، جعلی و دروغین و با حیله و کلاهبرداری، شخص را فریب می دهد، اما در انتقال مال غیر از مال مبیع، واقعی است، با این تفاوت که فروشنده است. مالک واقعی ملک نیست و ابزار سود متقلبانه نیست.
  • در جرم نقل و انتقال مال اگر مال غیر منقول باشد بیع به موجب سند عادی انجام می شود ولی اگر فروش مال با سند رسمی باشد معامله خلاف است. حال اگر مال فروخته شده مال منقول باشد اگر معامله با سند عادی انجام شده باشد جرم انتقال مال غیر قانونی محسوب می شود.
مقالات مرتبط  نحوه شکایت از آدم ربایی و نمونه شکواییه

آیا مالک اصلی مسئول فروش ملک است؟

شاید برای شما کمی عجیب باشد که شخصی که ملک خود را بدون اطلاع و اجازه او به دیگری فروخته است در صورت وجود شرایط مالک نیز مقصر شناخته می شود و طبق قانون اگر مالک یک ماه بعد مطلع شدن از فروش ملک خود طبق اعلام رسمی حق مالکیت در صورت عدم اطلاع به خریدار اگر این مدت بگذرد و اقدامی نکند مالک مجرم محسوب می شود! دلیل این امر این است که در برخی موارد برخی از مالکان با فروشنده باطابانی و هماهنگی قبلی اقدام به فروش ملک می کنند تا منافع متعددی کسب کنند.

نمونه شکایت نامه (شکواییه) جعل امضا و فروش مال غیر

نمونه شکایت نامه (شکواییه) جعل امضا و فروش مال غیر

آیا فروش مال غیر با معامله فضولی فرق دارد؟

در هر دو صورت مال توسط فروشنده به دیگری منتقل می شود اما یکی جنبه قانونی دارد و جرم نیست اما دیگری جنبه کیفری دارد و جرم محسوب می شود. در معامله فضولی، فروشنده مال را به نام و برای دیگری می فروشد و یا با این تصور که مال متعلق به خودش است و با اعتقاد به مالکیت خود، مال را بدون سوء نیت در این صورت با تایید مالک می فروشد. یا عدم موافقت با فروش مواجه خواهد شد اما در نقل و انتقال مال غیر فروشنده مسلم است که مالک شخص دیگری است و مال یا منفعت مال را به نام خود و به قصد کسب منفعت و منفعت انجام می دهد. خودش یا شخص دیگری و مجازات حبس دارد.

مقالات مرتبط  مجازات شرط بندی ⭐ در چه صورت اعدام و افساد فی الارض میباشد؟

در خصوص مشاوره حقوقی و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

با توجه به پیچیدگی و تعدد قوانین و همچنین تغییر قوانین در گذر زمان و تجربه وکیل متخصص، قطعاً برای پیشبرد موفقیت آمیز دعاوی کیفری و مراجعه مکرر به مراجع قضایی نیاز به همراهی وکمک وکیل را کاملا احساس کرده اید. و همچنین به جهت فرسایشی و زمان بر بودن این گونه دعاوی به شما توصیه می شود قبل از طرح شکایت در مرحله اول رسیدگی و یا در حین رسیدگی با یک وکیل فروش مال غیر متخصص مشورت کنید تا طبق قوانین لایحه دفاعیه و یا شکایت جرم فروش مال غیر را برای شما تنظیم نماید. گروه وکلای کیفری ژیوار با در اختیار داشتن وکلایی متخصص در این حوزه در کنار شما عزیزان می باشد.

سوالات متداول در باب شکایت فروش مال غیر

در این یخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب شکایت فروش مال غیر می باشیم:

  • ارکان جرم فروش مال غیر چیست؟ مجرم یعنی انتقال‌ دهنده مال در هنگام ارتکاب بیع باید عالماً و با علم به اینکه مال یا منفعت مورد معامله برای او نیست بفروشد. و علاوه بر علم مرتکب به انجام عمل خود و تصرف در اموال دیگری، این عمل را با قصد مجرمانه و به قصد کسب منفعت برای خود یا شخصی انجام داده باشد.
  • آیا مالک اصلی مسئول فروش ملک است؟ شاید برای شما کمی عجیب باشد که شخصی که ملک خود را بدون اطلاع و اجازه او به دیگری فروخته است در صورت وجود شرایط مالک نیز مقصر شناخته می شود و طبق قانون اگر مالک یک ماه بعد مطلع شدن از فروش ملک خود طبق اعلام رسمی حق مالکیت در صورت عدم اطلاع به خریدار اگر این مدت بگذرد و اقدامی نکند مالک مجرم محسوب می شود! دلیل این امر این است که در برخی موارد برخی از مالکان با فروشنده باطابانی و هماهنگی قبلی اقدام به فروش ملک می کنند تا منافع متعددی کسب کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.