مجازات شرب خمر و جرم شراب خواری در قانون جدید سال 1402


مجازات شرب خمر و جرم شراب خواری در قانون جدید سال 1402؛ شرب خمر یکی از جرائمی است که در قانون مجازات اسلامی ایران به عنوان جرم تعزیری پیش­بینی شده است. مجازات شرب خمر، 80 ضربه شلاق است. گروه وکلای کیفری ژیوار می توانند در مورد شرایط اثبات جرم و سایر جزئیات به شما راهنمایی های ارزشمندی داشته باشند. وکیل شرب خمر می تواند به شما در باب مجازات شرب خمر کمک کند.

شرب خمر چیست؟

ماده 264 قانون مجازات اسلامی، شرب خمر را اینگونه تعریف می کند:

ماده264قانون مجازات اسلامی در سایت ویکی حقوق نقل شده: مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. تبصره ـ خوردن فقاع (آب‌ جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.

شرب خمر از دیدگاه فقه و حقوق ایران را در این لینک مطالعه کنید.

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل شرب خمر متخصص

مجازات مصرف مشروبات الکلی یا شرب خمر برای بار اول چیست؟

مصرف مشروبات الکلی یا شرب خمر یکی از حدود شرعی محسوب می شود و دارای مجازات حدی است. قانون مجازات اسلامی نیز این مجازات حدی در شرع را به رسمیت شناخته و به عنوان مجازات شرب خمر بیان کرده است. ماده 264 قانون مجازات اسلامی در همین رابطه می گوید: مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.

ماده 264 قانون مجازات اسلامی: مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه‌ ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است. تبصره ـ خوردن فقاع (آب‌ جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد. 

تبصره- خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.

بنابراین، طبق این ماده تفاوتی نمی کند که میزان مشروبات الکلی چقدر باشد و در نهایت فرد مصرف کننده را مست کند یا خیر، بلکه هر میزان و هر گونه مصرف مشروبات الکلی جرم دانسته شده و دارای حد شرعی است. حد شرعی شرب خمر برای بار اول در ماده بعد یعنی ماده 265 ذکر شده است: حد مصرف مسکر، 80 ضربه شلاق است.

ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری: بازپرس در صورت جرم بودن عمل ارتکابی و وجود ادله کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار جلب به دادرسی و در صورت جرم نبودن عمل ارتکابی یا فقدان ادله کافی برای انتساب جرم به متهم، قرار منع تعقیب صادر و پرونده را فوری نزد دادستان ارسال می‌کند. دادستان باید ظرف سه روز از تاریخ وصول، پرونده تحقیقات را ملاحظه و نظر خود را به‌طور کتبی اعلام کند و پرونده را نزد بازپرس برگرداند. چنانچه مورد از موارد موقوفی تعقیب باشد، قرار موقوفی تعقیب صادر و وفق مقررات فوق اقدام می‌شود.

این مجازات شرب خمر با توجه به آن که حد است، امکان تغییر مانند اعمال تخفیف یا تشدید از سوی قاضی را ندارد و باید به همین مقدار ذکر شده در قانون اعمال شود. اما در صورت سه بار تکرار شرب خمر و اعمال حد شرعی در هر سه بار، حد شرعی بر اساس ماده 136 قانون مجازات برای بار چهارم مجازات اعدام است.

مقالات مرتبط  معرفی 10 تا از بهترین وکیل شرب خمر در مشهد ⚖ [1402]

در خصوص مشاوره حقوقی شرب خمر و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

اثبات شرب خمر

اثبات شرب خمر می ­تواند به طرق مختلف انجام شود، از جمله:

  • اقرار: اقرار مرتکب به شرب خمر، یکی از راه ­های اثبات این جرم است.
  • شهادت دو مرد عادل: شهادت دو مرد عادل مبنی بر مشاهده شرب خمر مرتکب، نیز می ­تواند موجب اثبات این جرم شود.
  • تست خون: تست خون یکی از راه­ های علمی اثبات شرب خمر است.
  • تست ادرار: تست ادرار نیز یکی از راه­ های علمی اثبات شرب خمر است.

مزیت اعزام وکیل به سراسر ایران و جهان در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

مواد قانونی و شرب خمر

شرب خمر یکی از جرائم کیفری است که در قانون جزای اسلامی مجازات سنگینی را به دنبال دارد. بر اساس ماده 179 قانون جزای اسلامی هر کس که به شرب خمر محکوم شود در صورت تکرار، به حد قطع دست یا پا، حبس یا 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

همچنین بر اساس ماده 180 قانون مجازات اسلامی، هر کس که به تولید، نگهداری، خرید و فروش، حمل و نقل، توزیع یا انتقال خمر محکوم شود، به حد قطع دست یا پا، حبس یا 74 ضربه شلاق محکوم می شود. با توجه به شدت مجازات های قانونی برای جرائم شرب خمر، نیاز به وکالت تخصصی و حرفه ای در این زمینه وجود دارد. وکیل شرب خمر کسی است که دارای پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری است و به صورت تخصصی در زمینه پرونده های شرب خمر فعالیت می کند. وظایف وکیل شرب خمر عبارتند از:

  • مشاوره حقوقی به متهم یا متضرر در زمینه جزئیات پرونده، روش های دفاع، راه های کاهش یا بخشودگی مجازات و …
  • تنظیم و ارائه اوراق قضایی مانند دادخواست، لایحه، شکوائیه، اظهارنامه و …
  • حضور در دادگاه و انجام دفاع حقوقی به نمایندگی از موکل- پیگیری رسیدگی و صدور حکم قضایی
  • اعتراض به حکم قضایی در صورت لزوم
  • پیگیری اجرای حکم قضایی
مقالات مرتبط  نمونه رای برائت شرب خمر

برخلاف برخی باور های رایج، وکالت شرب خمر نه تنها برای متهمان بلکه برای متضرران نیز ضروری است. زیرا در بعضی از پرونده ­ها، متضرران نظیر خانواده ­های قربانی تصادفات ناشی از شرب خمر، ممکن است با مشکلات حقوقی روبرو شوند که نیاز به حل و فصل با کمک وکالت دارند.

تخفیف یا تشدید مجازات شرب خمر

در برخی موارد، امکان تخفیف یا تشدید این مجازات وجود دارد. تخفیف مجازات برای شرب خمر به معنای کاهش میزان شلاق است. تشدید مجازات برای شرب خمر به معنای افزایش میزان شلاق است.

شرب خمر در سایت ویکی فقه

تخفیف مجازات شرب خمر

تخفیف این مجازات در قانون مجازات اسلامی به دو صورت پیش­بینی شده است:

  • تخفیف قانونی: تخفیف قانونی به معنای کاهش میزان شلاق بر اساس قانون است.
  • تخفیف قضایی: تخفیف قضایی به معنای کاهش میزان شلاق بر اساس نظر دادگاه است.
  • تشدید مجازات شرب خمر: تشدید مجازات برای شرب خمر در قانون مجازات اسلامی به دو صورت پیش بینی شده است.
  • تشدید قانونی: تشدید قانونی به معنای افزایش میزان شلاق بر اساس قانون است.
  • تشدید قضایی: تشدید قضایی به معنای افزایش میزان شلاق بر اساس نظر دادگاه است.

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار عبارتست از:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

جزییات جدید در مورد مجازات شرب خمر

در سال­ های اخیر، برخی تغییرات در این مجازات در ایران ایجاد شده است. از جمله این تغییرات می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مجازات شرب خمر در برخی موارد: در سال 1399، مجازات برای شرب خمر در برخی موارد مانند شرب خمر توسط افرادی که به عنوان مسئول یا نماینده در سازمان­ ها و نهادهای دولتی یا عمومی فعالیت می­کنند، از 80 ضربه شلاق به 100 ضربه شلاق افزایش یافت.
  • افزایش توجه به حقوق متهمان به شرب خمر: در سال­ های اخیر، توجه بیشتری به حقوق متهمان به شرب خمر شده است. از جمله این حقوق می ­توان به حق برخورداری از مشاوره حقوقی و حق برخورداری از وکیل تسخیری اشاره کرد.

این تغییرات، نشان می­ دهد که ایران به دنبال اصلاح نظام کیفری خود و کاهش آسیب­ های ناشی از مجازات شرب خمر است.

مقالات مرتبط  حمل و نگهداری مشروبات الکلی چه مجازاتی دارد؟ ماشین یا خانه

تدابیر پیشگیرانه برای کاهش شرب خمر

برای کاهش شرب خمر در جامعه، می­ توان از تدابیر پیشگیرانه زیر استفاده کرد:

  • آموزش عمومی در مورد مضرات شرب خمر: آموزش عمومی در مورد مضرات شرب خمر می ­تواند به کاهش رغبت مردم به مصرف مشروبات الکلی کمک کند.
  • افزایش نظارت بر فروش مشروبات الکلی: افزایش نظارت بر فروش مشروبات الکلی می تواند از عرضه غیرقانونی این مواد جلوگیری کند.
  • افزایش حمایت های اجتماعی از افراد مبتلا به اعتیاد به الکل: افزایش حمایت­ های اجتماعی از افراد مبتلا به اعتیاد به الکل می تواند به ترک این افراد کمک کند.

قاچاق مشروبات الکلی چه مجازاتی دارد؟

مشروبات الکلی در ایران به عنوان کالای ممنوعه شناخته می شوند و در نتیجه وارد کردن آن ها به کشور به عنوان قاچاق کالا ممنوع و دارای مجازات شرب خمر است. ماده 703 قانون مجازات در همین رابطه است: وارد نمودن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می‌ گردد و واردکننده صرف نظر از میزان آن به 6 ماه تا 5 سال حبس و تا هفتاد و چهار (74) ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان 10 برابر ارزش عرفی(تجاری) کالای یادشده محکوم می‌ شود. رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم عمومی است.

ماده 703 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) در سایت ویکی حقوق

بر اساس تبصره 1 این ماده در صورتی که مشروبات الکلی موضوع قاچاق بیش از 20 لیتر باشد و در یک وسیله نقلیه کشف شده باشد علاوه بر سایر مجازات شرب خمر، آن وسیله نیز در صورت اطلاع مالک به نفع دولت ضبط می شود.

تعلیق اجرای مجازات بزه نگهداری مشروبات الکلی

پیام: تعلیق اجرای مجازات بزه نگهداری مشروبات الکلی داخلی فاقد وجاهت قانونی است.

سایت سامانه ملی آرای قضایی

شرب خمر از  جمله جرائمی است که در قانون مجازات اسلامی ایران در زیر مجموعه جرایم تعزیری پیش­بینی شده است. اثبات این جرم دارای شرایط خاصی است و مجازات آن هم تحت شرایط خاصی کم و زیاد می­شود که بهتر است با گروه وکلای کیفری ژیوار در مورد مجازات شرب خمر مشورت کنید. اجاره سند برای جرم شرب خمر از دیگر خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار محسوب می گردد.

سوالات متداول در باب مجازات شرب خمر

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب مجازات شرب خمر می باشیم:

  • اثبات مجازات شرب خمر از چه طریق انجام می شود؟ اقرار، شهادت دو مرد عادل، تست خون و تست ادرار
  • تدابیر پیشگیرانه برای کاهش شرب خمر چیست؟ آموزش عمومی در مورد مضرات شرب خمر، افزایش نظارت بر فروش مشروبات الکلی و افزایش حمایت های اجتماعی از افراد مبتلا به اعتیاد به الکل
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه ها

  • پسر من حدود 10 شب جايي با دوستش نشسته بودن. ماموراي بسيجي ريختن و نزديک محل نشستن آنها حدود يک ليتر الكل 4درصد گرفتن. بدليل فشار و برخورد بد مامورها و بعد پاسگاه و راهنمايي بد, پسرم گردن گرفته و دوستش چون از صحنه فاصله داشته فراركرده.تست الكل پسرم هم منفي شده و خودرو هم پس از 25 روز توقيف آزاد شد. بازپرس بدون احضار و سوال, پرونده را فرستاد دادگاه. دفعه اول پسرم هست و 2شب هم بازداشت بود.
    آيا با انكار امكان تبرئه مي باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.