اعتراض به قرار نهایی دادسرا

اعتراض به قرار نهایی دادسرا

مطابق قانون آیین دادرسی کیفری اگر جرمی اتفاق افتاده باشد، دادسرا مرجعی است که نسبت به انجام تحقیقات مقدماتی اقدام می کند. پیش از اینکه دادگاه کیفری بخواهد رای صادر کند، مقامات دادسرا از جمله دادیار و بازپرس با انجام تحقیقات مقدماتی، نظر خود را نسبت به جرم بودن یا جرم نبودن و قابلیت انتساب آن جرم به متهم را بیان می کنند.

در نهایت توسط دادسرا قرار نهایی صادر می شود که در سرنوشت پرونده و طرفین آن بسیار تاثیر گذار است. اما پرسش مهمی که وجود دارد این است که آیا امکان اعتراض به قرار نهایی دادسرا وجود دارد؟ مراحل اعتراض به قرار نهایی دادسرا چیست؟ در این مقاله سعی شده است به همه سوالات در خصوص قرار نهایی دادسرا و اعتراض به قرارنهایی دادسرا پاسخ داده شود.

توصیه می شود برای اعتراض قرار نهایی دادسرا از وجود افراد مجرب و وکلای متخصص در گروه وکلای کیفری ژیوار در این طیف موضوعات اعم از اجاره سند برای زندانی بهره ­مند شوید. دریافت مشاوره از وکلای متخصص دعاوی کیفری برای بررسی پرونده شما و تطبیق آن با قوانین موجود بسیار کمک کننده است و سبب می شود که از نگرانی شما بابت پرونده خود یا عزیزانتان کاسته شده و در وقت و هزینه­ شما صرفه جویی شود. 

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل کیفری

قرار نهایی دادسرا

در این قسمت قصد داریم به بیان این که قرار نهایی دادسرا چیست؟ و انواع قرارهای نهایی دادسرا کدامند؟ پاسخ دهیم. قرار نهایی ممکن است در دادگاه یا دادسرا صادر شود. قرار نهایی دادسرا از طریق سامانه عدل ایران برای افراد ابلاغ می شود. قرار نهایی یکی از تصمیمات دادگاه است که نشان دهنده این است که تعقیب و رسیدگی به یک پرونده به پایان رسیده است. قرار نهایی صادر شده در سرنوشت پرونده و طرفین دعوا بسیار موثر است.

مطابق قانون آیین دادرسی کیفری برخی از مهم ترین قرارهای نهایی دادسرا عبارتند از:

  • قرار منع تعقیب: قرار منع تعقیب هنگامی صادر می شود دلایل و مدارک کافی برای نسبت دادن جرم ارتکابی به متهم وجود ندارد و معتقدند که متهم بی گناه است. بر اساس قانون قرار منع تعقیب زمانی صادر می شود که رفتار مرتکب جرم نبوده یا اینکه رفتار مرتکب جرم است ولی دلیل کافی برای انتساب آن به متهم وجود ندارد.
  • قرار جلب به دادرسی: قرار جلب به دادرسی یا قرار مجرمیت یکی از انواع قرارهای نهایی دادسر است که بر اساس آن مقامات دادسرا معتقدند که متهم، مجرم است و باید به جرم او در دادگاه رسیدگی و حکم صادر شود.
  • قرار موقوفی تعقیب: قرار موقوفی تعقیب در نهایت موجب توقف تعقیب کیفری متهم می شود. مثلا اگر متهم فوت کند یا شاکی در جرایم قابل گذشت رضایت دهد یا مواردی همچون توبه متهم قبل از اثبات جرم، عفو متهم طبق قانون و یا مشمول مرور زمان دعاوی کیفری شدن و مواردی از این قبیل صادر می شود که شرایط آن به طور کامل در قوانین مرتبط مشخص شده است .
  • قرار ترک تعقیب: در شرایطی صادر می شود که جرم متهم یکی از انواع جرایم قابل گذشت بوده و قبل از صدور کیفرخواست دادسرا، شاکی شکایت کیفری خود را پس بگیرد و گذشت کند.
مقالات مرتبط  تامین خواسته کیفری در قانون جدید ایران

مشاوره با وکیل کیفری

بررسی اعتراض به قرار نهایی دادسرا

بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، بسیاری از جرایمی که مورد تعقیب کیفری قرار می گیرند، باید ابتدا توسط مقامات دادسرا مورد رسیدگی قرار بگیرند و تحقیقات مقدماتی پیرامون آنها انجام شود؛ مگر برخی از جرایم منافی عفت یا جرایم تعزیری درجه 7 و 8 که مستقیما توسط دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار می گیرند.

دادسرای جرایم پولی و بانکی را می توانید در مقاله لینک شده مطالعه کنید. در پایان مراحل رسیدگی و انجام تحقیقات در دادسرا، نتیجه­ای تحت عنوان قرار نهایی دادسرا صادر می شود که با صدور این قرار نهایی تا حدود زیادی تکلیف مراحل بعدی رسیدگی به پرونده کیفری مشخص می شود. بر اساس قرار نهایی دادسرا یانظر به مجرم بودن متهم و لزوم رسیدگی به این جرم در دادگاه است یا عدم امکان تعقیب کیفری متهم به دلیل بی گناهی متهم یا مواردی از این قبیل.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که آیا میتوان به قرار نهایی دادسرا اعتراض نمود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در مورد برخی از انواع قرارها پاسخ مثبت است:

  • شاکی در صورتی که قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب صادر شده باشد می تواند در مهلت مقرر نسبت به قرار صادره اعتراض نماید. ولی قرار ترک تعقیب بنا به درخواست خود شاکی صادر شده است، بنابراین قابل اعتراض نیست؛ البته شاکی از تاریخ صدور قرار ترک تعقیب برای یک بار دیگر می تواند تعقیب مجرم را تقاضا نماید .
  • متهم نمی تواند نسبت به قرار جلب به دادرسی اعتراض کند؛ چون با توجه به شواهد و قرائن موجود در پرونده توسط دادسرا مجرم تشخیص داده شده و پس از صدور کیفرخواست باید در دادگاه به جرم او رسیدگی شود.

مهلت اعتراض به قرار نهایی دادسرا

در این بخش به بیان مهلت اعتراض به قرار نهایی دادسرا میپردازیم. مهلت اعتراض به قرار نهایی دادسرا برای اشخاص مقیم ایران، 10 روز از تاریخ وصول ابلاغیه دادسرا و برای اشخاص مقیم خارج از کشور، یک ماه است. معترض به قرار نهایی دادسرا می تواند پس از اینکه قرار نهایی صادر شده را مشاهده نمود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه نموده و ظرف مهلت مقرر نسبت به ثبت اعتراض به قرار نهایی دادسرا در سامانه ثنا اقدام کند.

نکته مهمی که در خصوص مهلت اعتراض به قرار نهایی دادسرا وجود دارد این است که اگر شاکی بخواهد خارج از مهلت قانونی به قرار نهایی دادسرا اعتراض کند، باید حتما عذر موجهی داشته باشد و این عذر موجه را در اعتراض خود به ثبت برساند. سپس دادگاه کیفری ضمن ملاحظه اعتراض، عذر شاکی را نیز مورد بررسی قرار می دهد و اگر عذر او را موجه تشخیص داد، وارد رسیدگی به اعتراض می شود. 

مقالات مرتبط  آیا جرم مزاحمت تلفنی قابل گذشت است؟⭐جرم پیامک

مراحل و نکات اعتراض به قرار نهایی دادسرا

مراحل و نکات اعتراض به قرار نهایی دادسرا عبارتند از:

  • ثبت نام در سامانه ثنا و احراز هویت در این سامانه
  • رعایت مهلت قانونی ذکر شده برای اعتراض به قرار نهایی 10 روز برای ایرانیان و یک ماه برای اشخاص مقیم خارج از کشور از تاریخ ابلاغ
  • مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت اعتراض
  • بررسی اعتراض به قرار نهایی صادره از دادسرا در دادگاه صالح کیفری اعم از دادگاه کیفری یک یا دو
  • در صورت تایید دادگاه به قرار نهایی صادر شده از سوی دادسرا، این قرار دیگر قابل اعتراض مجدد نیست. اما اگر دادگاه صالح قرار نهایی صادر شده از دادسرا را رد کند و اعتراض را وارد بداند، اگر قرار مورد اعتراض، قرار منع تعقیب باشد، خود دادگاه قرار جلب به دادرسی صادر می کند.

مراحل و نکات اعتراض به قرار نهایی دادسرا

نمونه رای تجدید نظرخواهی از قرار ترک تعقیب

در این بخش نمونه رای تجدید نظرخواهی از قرار ترک تعقیب را مشاهده خواهید کرد:

رأی دادگاه بدوی

در خصوص شکایت خانم ف.ح. به وکالت آقای د.ق. علیه آقای م.ح. به وکالت آقای ح.ج. و خانم م.ی. فرزند م. مبنی بر داشتن رابطه نامشروع از طبق مکالمه تلفنی و ارسال پیامک نظر به این که شاکیه فعلاً تقاضای ترک محاکمه متهمین را خواستار گردیده، بنابراین دادگاه مستنداً به تبصره یک ماده 177 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری قرار ترک تعقیب مشتکی عنه را صادر و اعلام می نماید و در صورت طرح شکایت مجدد قابل رسیدگی خواهد بود. این رأی ظرف 20روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر در مرکز استان می باشد.

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای م.ح. با وکالت آقای ح.ج. از دادنامه شماره 930216-03/03/93 صادره از شعبه محترم 101 دادگاه عمومی جزایی ورامین که ضمن آن در خصوص شکایت خانم ف.ح. علیه نامبرده دایر بر رابطه نامشروع قرار ترک تعقیب صادر گردیده است؛ دادگاه نظر به محتویات پرونده با عنایت به این که وفق ماده 232 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری و تبصره آن قرار ترک تعقیب از آراء قابل تجدیدنظر احصاء نشده است، لهذا مستنداً به ماده مرقوم قرار رد تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه را صادر و اعلام می دارد. رأی صادره قطعی است .

طبق رای فوق قرار ترک تعقیب صادره در خصوص بزه رابطه نامشروع، از آرای قابل تجدیدنظرخواهی نیست.

مزیت مشاوره تلفنی و حضوری در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

ماده قانونی اعتراض به قرار نهایی دادسرا

ماده 270 قانون آیین دادرسی کیفری: علاوه بر موارد مقرر در این قانون، قرارهای بازپرس در موارد زیر قابل اعتراض است:

الف- قرار منع و موقوفی تعقیب و اناطه به تقاضای شاکی

ب- قرار بازداشت موقت، ابقاء و تشدید تأمین به تقاضای متهم

پ- قرار تأمین خواسته به تقاضای متهم

تبصره- مهلت اعتراض به قرارهای قابل اعتراض برای اشخاص مقیم ایران 10 روز و برای افراد مقیم خارج از کشور یک ماه از تاریخ ابلاغ است.

سایت ویکی حقوقی

شرایط اعتراض به قرار نهایی دادسرا

برای اینکه اعتراض به قرار نهایی دادسرا پذیرفته شود، باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

مقالات مرتبط  وکیل کیفری در قم

قرار صادره باید نهایی باشد. قرارهای نهایی عبارتند از:

  • قرار منع تعقیب
  • قرار جلب به دادرسی
  • قرار موقوفی تعقیب
  • قرار اناطه
  • قرار سقوط دعوی
  • قرار برائت
  • قرار محکومیت

قرار باید ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ به تقاضای شاکی، متهم یا مدعی خصوصی اعتراض شود.

تقاضای اعتراض باید به صورت کتبی به دادگاه کیفری مربوطه تسلیم شود.

نحوه اعتراض به قرار نهایی دادسرا

نحوه اعتراض به قرار نهایی دادسرا

برای اعتراض به قرار نهایی دادسرا، باید ابتدا تقاضای اعتراض را به صورت کتبی به دادگاه کیفری مربوطه تسلیم کنید. در این تقاضا باید مشخصات کامل خود، مشخصات پرونده و قرار مورد اعتراض را ذکر کنید. همچنین باید دلایل و جهات اعتراض خود را به طور صریح بیان کنید.

پس از تسلیم تقاضای اعتراض، دادگاه کیفری قرار جلسه رسیدگی به اعتراض را تعیین می‌کند. در جلسه رسیدگی، طرفین دعوی فرصت دارند تا دلایل و جهات اعتراض خود را بیان کنند. پس از پایان جلسه رسیدگی، دادگاه کیفری قرار مقتضی را صادر می‌کند.

تجدیدنظرخواهی از قرار نهایی دادسرا

قرارهای صادره از دادگاه کیفری در مورد اعتراض به قرارهای نهایی دادسرا، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان است. مهلت تجدیدنظرخواهی از این قرارها، 20 روز از تاریخ ابلاغ است.

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار عبارتست از:

خدمات گروه وکلای کیفری ژیوار

وکیل پایه یک دادگستری

استفاده از مشاوره حقوقی و وکیل متخصص و باتجربه در تمام مراحل رسیدگی پرونده­ های حقوقی و کیفری از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا با انتخاب وکیل و مشاوره حقوقی قبل از هر اقدام قانونی در وقت و هزینه های دادرسی صرفه جویی می شود و حق و حقوق موکل ضایع نمی شود.

گروه وکلای حقوقی آساک مجموعه ای متخصص از وکلای دادگستری، اساتید دانشگاه­ ها و حقوقدانان می باشد که با ارائه مشاوره های تخصصی، قبول وکالت و مشاوره در دعاوی حقوقی را بر عهده می گیرند. سوالات و مشکلات حقوقی خود را با وکیل دادسرا در تهران، وکیل کیفری، وکیل دادگستری مشهد، وکیل دادگستری قم، وکیل دادگستری کرج مربوط به گروه وکلای کیفری ژیوار مطرح نمائید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند. اجاره سند در کوتاه ترین زمان ممکن برای وثیقه دادسرا از دیگر خدمات می باشد.

سوالات متداول در باب اعتراض به قرار نهایی دادسرا

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب اعتراض به قرار نهایی دادسرا می باشیم:

  • قرار­های نهایی دادسرا کدام اند؟ قرار منع تعقیب، موقوفی تعقیب، ترک تعقیب و جلب به دادرسی از قرار­های نهایی دادسرا هستند که توضیحات مربوط به هر یک از آن­ها در مقاله ارائه شده است. 
  • آیا اعتراض به قرار نهایی دادسرا ممکن است؟ قرار منع تعقیب و موقوفی تعقیب از سوی شاکی قابل اعتراض است اما قرار ترک تعقیب و قرار جلب به دادرسی به دلایلی که در مقاله بیان شد قابل اعتراض نمی باشند.
  • مهلت اعتراض به قرار نهایی دادسرا چقدر است؟ مهلت اعتراض به قرار نهایی دادسرا برای افراد مقیم ایران 10 روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور یک ماه از تاریخ ابلاغ می باشد.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.