وکیل دادگاه کیفری

وکیل دادگاه کیفری

وکیل دادگاه کیفری برکلیه قوانین و مجازات های کیفری مانند آیین دادرسی کیفری، قوانین جرائم اقتصادی، قاچاق، خرید و فروش مخدر و غیره مسلط است. و به همین دلیل در دعاوی و شکایت های کیفری مراجعه به او امری ضروری محسوب می شود. گروه وکلای کیفری ژیوار مفتخر به راهنمایی شما و قبول وکالت در خصوص پرونده های کیفری توسط وکیل برتر دادگاه کیفری می باشد.

  • وکیل دادگاه کیفری چه وظایفی دارد؟
  • بهترین وکیل دادگاه کیفری در تهران کیست؟
  • حق الوکاله وکیل دادگاه کیفری چقدر است؟

رایج ترین جرایم کیفری

رایج ترین جرایم کیفری عبارتند از:

  • جرایم کیفری شخصی: جرایم کیفری شخصی به جرایمی گفته می شود که به روح یا جسم افراد آسیب وارد میکند. از جمله این جرایم میتوان به قتل، جرایم خشونت آمیز، آتش سوزی، ضرب و شتم و غیره اشاره کرد.
  • جرایم کیفری علیه اموال: به جرایمی که لازمه وقوع آن دخالت در اموال افراد می باشد به طوری که به موجب آن فرد از مال خود محروم می شود، جرایم عیله اموال گفته می شود. از جمله این جرایم میتوان به خیانت در امانت، کلاهبرداری، سرقت و سایر اشاره کرد.
  • جرایم کیفری مالی: جرایم مالی جرایمی است که منجر به فریب و کلاهبرداری می شود. مانند جرایم یقه سفید، جرایم سایبری، پولشویی، اختلاس، کلاهبرداری و غیره
  • جرایم کیفری رایانه ای: به مجموعه جرایمی که با استفاده از کامپیوتر و فضای رایانه انجام می شود به طوری که به موجب آن به حریم شخصی افراد تجاوز شود، جرایم کیفری رایانه ای میگویند. از جمله این جرایم میتوان به انواع جعل کامپیوتری، جرایم علیه عفت، کلاهبرداری کامپیوتری و غیره اشاره کرد.
  • جرایم کیفری سایبری: به جرایمی که با استفاده از اینترنت و در فضای وب انجام میگیرد، جرایم کیفری سایبری گفته می شود.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

وکیل دادگاه کیفری کیست؟

وکیل کیفری همانطور که از نامش پیداست به وکلایی گفته می شود که قادر به حضور و ایفای نقش وکالت در پرونده های کیفری هستند. در پاسخ اینکه وکیل دادگاه کیفری کیست؟

باید گفت که وکیل کیفری برکلیه قوانین و مجازات های کیفری مانند قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری، قوانین مرتبط با جرائم اقتصادی، قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر و غیره مسلط است و به همین دلیل در دعاوی و شکایت های کیفری مراجعه به او امری ضروری محسوب می شود. یک وکیل دادگاه کیفری باید دارای روحیه قوی برای حضور در دادگاه ها باشد تا بتواند آرامش خود را حفظ کرده و به درستی از حقوق موکلش دفاع نماید.

عزل وکیل در دادگاه کیفری یک

عزل وکیل چه در دادگاه کیفری یک و چه در دادگاه کیفری دو هیچ تفاوتی ندارد و موکل در هر حال و در هر زمان از مراحل دادرسی می تواند وکیل خود را عزل نماید. عزل وکیل می تواند به صورت اظهارنامه به وکیل و سپس استعفای وکیل صورت گیرد و یا با عزل وکیل از طرق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و از کاربری شخصی در سامانه عدل ایران می توان وکیل را عزل نمود. پس عزل وکیل در دادگاه کیفری ۱ بسیار ساده است و شما با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می توانید این خواسته را با ارایه کلاسه پرونده از دفتر خدمات تقاضا نمایید تا آنان به دستور شما انجام دهند.

مقالات مرتبط  مشاوره حقوقی جرایم پزشکی

حضور وکیل در دادگاه کیفری

حضور وکیل در دادگاه کیفری دو الزامی نیست ولی حضور وکیل در دادگاه کیفری یک الزامی است. بنابراین، اگر متهم در دادگاه کیفری یک به هر دلیل وکیل نداشته باشد دادگاه مکلف است جهت رعایت تشریفات دادرسی در دادگاه های کیفری یک، برای او وکیل تسخیری گمارد.

پس همانطور که عرض کردم حضور وکیل در دادگاه کیفری یک اجباری است وگرنه رسیدگی اشکال قانونی دارد. به همین صورت در دادگاه کیفری یک حضور نماینده دادستان نیز اجباری است و در صورت عدم حضور نماینده دادستان در جلسه دادرسی، وکیل دادگاه کیفری می‌تواند ایراد شکلی بگیرد و دادرسی را به هر دلیل به تاخیر اندازد.

مزیت اعزام وکیل به سراسر ایران و جهان در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

عدم حضور وکیل در دادگاه کیفری

بنابراین، عدم حضور وکیل در دادگاه کیفری یک می تواند دادرسی را به چالش بکشد. عدم حضور وکیل در دادگاه کیفری دو هیچ اهمیتی ندارد. یعنی بدون حضور وکیل در دادگاه کیفری ۲ می توان جلسه رسیدگی را تشکیل داد.

حضور وکیل بجای متهم در دادگاه کیفری

فراموش نگردد که در دادگاه کیفری دو بدون حضور متهم نیز می توان تشکیل جلسه داد و قاضی دادگاه کیفری دو می تواند به حضور وکیل بجای متهم در دادگاه کیفری دو اکتفا نماید. به عبارتی هیچ منع قانونی برای شروع به رسیدگی در صورت عدم حضور متهم و صرفا با حضور وکیل بجای متهم در دادگاه کیفری دو تشکیل جلسه داد و رسیدگی را صحیح دانست.

حضور وکیل بجای متهم در دادگاه کیفری

حضور وکیل بجای شاکی در دادگاه کیفری

حضور وکیل بجای شاکی در دادگاه کیفری امری رایج است. حضور وکیل بجای شاکی چه در دادگاه کیفری یک و چه در دادگاه کیفری دو بلاماپع است. اساسا حضور وکیل بجای شاکی یکی از دلایل اخذ وکیل دادگستری برای دادگاه کیفری است. حضور وکیل دادگستری بجای شاکی برای دادگاه کیفری بسیار رایج است و اتفاقا دادگاه کیفری نیز از این موضوع استقبال می‌کند، چراکه وکیل کیفری به مراتب بهتر از خود شاکی میتواند طرح شکایت نماید و دعوی کیفری را تعقیب کند. بهرحال، وکیل و قاضی زبان یکدیگر را بهتر می فهمند.

البته، بعضی از قضات در صورت عدم حضور شاکی در دادگاه کیفری، تلقی بی اهمیت بودن موضوع برای شاکی می دانند و این تاثیر منفی در نظر دادگاه کیفری دارد.

عذر موجه عدم حضور وکیل در دادگاه کیفری همان عذری است که در قانون آیین دادرسی کیفری و آیین نامه های مربوطه ذکر شده است. مثلا فوت اقربای نسبی یا سببی درجه یک و امثال اینها.

عذر موجه عدم حضور وکیل در دادگاه کیفری

عذر موجه عدم حضور وکیل در دادگاه کیفری همان عذری است که در قانون آیین دادرسی کیفری و آیین نامه های مربوطه ذکر شده است. مثلا فوت اقربای نسبی یا سببی درجه یک و امثال اینها.

وکیل دادسرای نظام

وکیل دادسرای نظام وکیل است که به قانون نیروهای مسلح کاملا مسلط است. وکیل دادسرای نظامی تخلفات انتظامی نیروهای مسلح را چه کادر اداری و چه کادر نظامی را خوب می شناسد. وکیل دادسرای نظامی به خوبی جرایم نظامی را با غیر نظامی تشخیص می دهد. اینکه چه جرایمی نظامی محسوب می گردد و در صلاحیت دادسرای نظام است و چه جرایمی هرچند توسط نیروهای نظامی انجام شده باشد در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب است.

پس وکیل برای دادسرای نظامی با توجه به پیچیدگی جرایم نظامی و انتظامی باید از تجربه و سابقه قضایی برخوردار باشد تا بتواند دفاع مطلوب و مناسبی برای موکلش بنماید.

مقالات مرتبط  افشای اسرار حرفه ای

وکیل دادسرای ارشاد

وکیل برای دادسرای ارشاد وکیلی است که جرایم مرتبط با منافی عفت را کاملا می شناسد و به نحوه رسیدگی و تحقیقات دادسرای ارشاد آشنایی دارد. وکیل دادسرای ارشاد در تهران اکثرا با پرونده های سرکار دارد که توسط مدعی العموم یعنی دادستان طرح شده است. از اینرو، بعضا نیز پس از صدور حکم دادگاه ارشاد نیز دادستان نسبت به رای صادر شده اعتراض می نماید.

از جمله جرایمی که در دادسرای ارشاد رسیدگی می گردد و وکیل دادسرای ارشاد باید آنها را کاملا بشناسد و نحوه دفاع را خوب بداند شامل: تحصیل مال نامشروع از طریق تن فروشی، ایجاد مرکز فساد و فحشا، ترویج و تشویق به فساد و فخشا، شرب خمر، حمل و نگه داری مشروبات الکلی و رابطه نامشروع و جرایم مرتبط است. البته ممکن است همین جرایم با شاکی خصوصی مطرح شوند که در این صورت بعضا در دادسرا های دیگر رسیدگی می گردند.

وظایف وکیل دادگاه کیفری از چه قرار است؟

وظایف وکیل دادگاه کیفری از چه قرار است؟ در پاسخ اینکه وظایف دادگاه کیفری از چه قرار است باید گف که، زمانی که شما تصمیم به مطرح کردن دعاوی کیفری خود در دادگاه را میگیرد، نیاز به مراجعه به یک مشاور و یا همان وکیل کیفری دارید. چرا که چگونگی مطرح کردن دعاوی در دادگاه ها امری حساس است و وکیل کیفری با تخصص و دانسته های خود میتواند به درستی آن را انجام دهد.

در واقع از ابتدای مطرح کردن دعاوی و تنظیم شکایت نامه تا جمع آوری مدارک و اسناد مورد نیاز برای اثبات دعاوی نیاز به وکیل کیفری احساس می شود. اما به طور کل مهم ترین و حساس ترین وظیفه وکیل کیفری را می توان حضور در دادگاه ها و مراجع قضایی و اثبات کردن دعوی و شکایت موکل خود دانست، چرا که هر فرد تنها یکبار میتواند دعاوی خود را مطح کند از این رو درست مطرح شدن دعوی، ارائه صحیح توضیحات، اسناد و مدارک و درست انجام شدن دفاع از اهمیت بالایی برخوردار است.

افرادی که به دلایل مختلف مانند نداشتن هزینه مالی،  به وکیل کیفری مراجعه نمیکنند یا به سراغ وکلای غیر مجرب می روند، احتمال ضایح شدن حقشان در دادگاه وجود دارد و علاوه بر این ممکن است درگیر سایر هزینه ها مانند هزینه های دادرسی شوند. بنابراین فراموش نکنید اگر در صدد یک دعوی کیفری هستید به یک وکیل کیفری مجرب و کارآزموده مراجعه کنید و از تخصص های او بهره مند شود.

مزایای وکیل دادگاه کیفری

مزایای وکیل دادگاه کیفری

مراجعه به وکیل کیفری خوب در دادگاه چه مزیت هایی دارد؟ با  توجه به حساسیت پرونده های کیفری مراجعه به وکیل خوب و کاربلد مزیت های بیشماری را خواهد داشت. که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش و از بین بردن اضطراب و پریشانی: مراجعه به وکیل کیفری احساس آرامش را به افراد منتقل خواهد کرد. چرا که دیگر دغدغه ای از بابت چگونگی حضور در دادگاه و بیان دفاعیه نخواهد داشت.
  • افزایش احتمال موفقیت در پرونده های کیفری: وکیل کیفری دارای تخصص و دانش کافی در زمینه کلیه قوانین و مجازات های کیفری می باشد. از این رو مراجعه به او درصد موفقیت در پرونده های کیفری را تا حد زیادی افزایش میدهد. در واقع وکیل کیفری بر تمام امور مسلط است و توانایی و تخصص کافی برای مجاب کردن رای و نظر قاضی خواهد داشت.
  • توانایی مدیریت زمان: مراجعه به وکیل کیفری این امکان را برای شما فراهم میکند تا نیازی برای حضور در جلسات دادگاه نداشته باشید و در نتیجه در این زمان بتوانید به سایر کارها و امور خود رسیدگی کنید.
  • افزایش سرعت انجام مراحل دادرسی: مراجعه به وکیل کیفری منجر می شود تمامی لوایح، اوراق و مستندات، چگونگی طرح دعاوی و سایربه درستی و بدون بروز کوچکترین اشتباهی انجام شود. انجام درست کلیه مراحل پرونده سرعت انجام مراحل دادرسی را افزایش میدهد.
مقالات مرتبط  اثبات خیانت در امانت

هزینه وکیل دادگاه کیفری

هزینه وکیل دادگاه کیفری به صورت توافقی بین موکل و وکیل تعیین می گردد. هزینه وکیل کیفری را نمی توان طبق تعرفه محاسبه کرد. صرفا دعاوی مالی حقوقی را طبق تعرفه محاسبه می نمایند. البته، از آنجا که هر دعوایی مبتنی بر ارزشی ریالی است به سهولت می توان مبلغ حق الزحمه وکیل را حدس زد.

هزینه وکیل برای دادگاه های کیفری در پرونده های مالی کیفری معمولا بر مبنای رقم ریالی و ارزش مال موضوع دعوای جزایی تعیین می گردد. هزینه وکیل برای دادسرای کیفری، اگر فقط در مرحله دادسرا باشد با اینکه فقط برای دادگاه کیفری باشد متفاوت است. هرچند معمولا هزینه وکیل دادسرا در پرونده کیفری از ابتدای شروع در دادسرا تا پایان رسیدگی در دادگاه تعیین می گردد. بنابراین، هزینه وکیل در دادسرا و هزینه وکیل در دادگاه در یک قراداد وکالت مشخص می گردد و بخش بخش نیست.

ویژگی های وکیل دادگاه کیفری

ویژگی های وکیل کیفری دادگاه کیفری به شرح زیر است:

  • برخورداری از سوابق تحصیلی مرتبط و معتبر در زمینه وکالت و حقوق
  • داشتن روحیه مطالعه، تحقیق و علاقه مند به کشف حقیقت
  • صبور بودن و داشتن پشتکار قوی
  • برخورداری از توانایی فن بیان، توانایی تجزیه و تحلیل قوی مسائل و سایر
  • برخورداری از دانش کافی در حوزه علوم انسانی و روانشناسی
  • وقت شناس و خوش قول بودن
  • برخورداری دانش و اطلاعات کاملی در رابطه با موضوعات مختلف مانند انواع جرایم، همه قوانین مرتبط و حقوق و تکالیفی که قانون گذار برای طرفین دعوا مشخص شده و غیره
  • آشنایی با انواع روش های پاسخگویی ودفاع  در برابر ادعا ها به بهترین شیوه
  • برخورداری از قدرت پیش بینی و داشتن درک درست از مسائل
  • یافتن معتبر ترین اسناد و مدارک در زمینه امور مرتبط با پرونده
  • و سایر.

امید بر این است که با به اتمام رسیدن این محتوا توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در باب وکیل دادگاه کیفری در اختیار شما قرار دهیم. مشاوره با یک وکیل خوب می تواند در تمامی امور اعم از کلاهبرداری، خیانت در امانت و جعل سند و سایر موارد شما را راهنمایی کند.

سوالات متداول در باب وکیل دادگاه کیفری

در این بهش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب وکیل دادگاه کیفری می باشیم:

  • هزینه ویکل دادگاه کیفری چقدر است؟ هزینه وکیل دادگاه کیفری به صورت توافقی بین موکل و وکیل تعیین می گردد. هزینه وکیل کیفری را نمی توان طبق تعرفه محاسبه کرد. صرفا دعاوی مالی حقوقی را طبق تعرفه محاسبه می نمایند. البته، از آنجا که هر دعوایی مبتنی بر ارزشی ریالی است به سهولت می توان مبلغ حق الزحمه وکیل را حدس زد.
  • وکیل دادگاه کیفری کیست؟ باید گفت که وکیل کیفری برکلیه قوانین و مجازات های کیفری مانند قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری، قوانین مرتبط با جرائم اقتصادی، قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر و غیره مسلط است و به همین دلیل در دعاوی و شکایت های کیفری مراجعه به او امری ضروری محسوب می شود. یک وکیل دادگاه کیفری باید دارای روحیه قوی برای حضور در دادگاه ها باشد تا بتواند آرامش خود را حفظ کرده و به درستی از حقوق موکلش دفاع نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.