انواع جرایم مواد مخدر و مجازت آن در ایران

انواع جرایم مواد مخدر و مجازت آن در ایران

جرایم مواد مخدر یکی از سنگین ترین جرایم در حقوق کیفری ایران است. آشنایی با پیرامون جرایم مواد مخدر و استفاده از وکیل مواد مخدر برای طرح دعوا یا حضور در دادگاه با توجه به پیچیدگی چنین پرونده هایی ضرورت اساسی دارد.

گروه وکلای کیفری ژیوار به اتکای دانش و مهارت اعضای خود این توانایی را دارد که با در اختیار گذاشتن وکیل تضمینی مواد مخدر برای شما و ارائه انواع مشاوره های حضوری، تلفنی و آنلاین پاسخگوی تمام نیازهای حقوقی شما باشد. در ادامه با انواع جرایم مواد مخدر و مجازات آن ها و همچنین نکاتی درباره بهترین وکیل مواد مخدر و چگونگی انتخاب چنین وکیلی آشنا خواهید شد.

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل مواد مخدر

جرم انگاری جرایم مواد مخدر

سوالی که در رابطه با جرم انگاری هر گونه جرمی به وجود می آید این است که هدف از جرم تلقی کردن آن رفتار چیست. هدف از جرم انگاری هر رفتاری توسط قانون گذار، محافظت از افراد جامعه در برابر خطرهای احتمالی و حفظ نظم و امنیت اجتماعی است. مواد مخدر و روان گردان به علت آثار سوئی که بر جسم و روح و روان افراد می گذارند، امنیت افراد جامعه را در معرض خطر قرار می دهند و باعث اختلال در زندگی اجتماعی می شوند. از این رو در تمام کشورهای دنیا از جمله ایران، رفتارهایی که در ارتباط با مواد مخدر و روان گردان صورت می گیرد مورد جرم انگاری قانون گذار قرار گرفته است. برای آشنایی دقیق با این موارد و احکام آن می توانید از یک وکیل مواد مخدر مجرب مشاوره مواد مخدر دریافت کنید.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مقالات مرتبط  اقرار در جرایم مواد مخدر

مشاوره حقوقی

جرایم مواد مخدر در قانون ایران و تسلط وکیل مواد مخدر بر قوانین مربوطه

در حقوق ایران، مقررات مربوط به جرایم مواد مخدر در قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب سال 1367 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده شده که در سال 1376 و 1396 مورد اصلاح قرار گرفته است. همچنین قواعد خاصی درباره تعدد، تکرار، تشدید، تخفیف و یا عفو جرایم مواد مخدر در این قانون و در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 وجود دارد که وکیل مواد مخدر در تهران با تسلط بر کلیه این قواعد می تواند در جهت دریافت بهترین نتیجه برای شما تلاش کند.

انواع مواد مخدر و روان گردان چیست؟

مواد مخدر و روان گردان در قانون مبارزه با مواد مخدر به دو نوع سنتی و صنعتی تقسیم شده است. مجازات جرایم مواد مخدر مربوط به مواد مخدر سنتی مثل بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته، تفاله تریاک در ماده 4 ایان قانون آمده و مجازات جرایم مواد مخدر مربوط به مواد مخدر صنعتی مانند هروئین، مرفین، کوکائین، شیشه و سایر در ماده 8 این قانون ذکر شده است.

مزیت اعزام وکیل به سراسر ایران و جهان در گروه وکلای کیفری ژیوار:

 

جرایم مواد مخدر شامل چه مواردی است و نقش وکیل مواد مخدر در این میان چیست؟

در ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر رفتارهایی که در ارتباط با مواد مخدر و روان گردان مورد جرم انگاری قرار گرفته اند ذکر شده اند:

  1. کشت خشخاش و کوکا مطلقا و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی.
  2. وارد کردن، ارسال، صادر کردن و تولید و ساخت انواع مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی.
  3. نگهداری، حمل، خرید، توزیع، اخفا، ترانزیت، عرضه و فروش مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی.
  4. دایر کردن یا اداره کردن مکان برای استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی.
  5. استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی به هر شکل و طریق مگر در مواردی که قانون مستثنی کرده باشد.
  6. تولید، ساخت، خرید، فروش، نگهداری آلات و ادوات و ابزار مربوط به ساخت و استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی.
  7. فرار دادن یا پناه دادن متهمین، محکومین مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی که تحت تعقیب اند و یا دستگیرشده اند.
  8. امحا یا اخفا ادله جرم مجرمان.
  9. قرار دادن مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی یا آلات و ادوات استعمال در محلی به قصد متهم کردن دیگری.
مقالات مرتبط  بهترین وکیل مواد مخدر در اراک در سال ⚖ [1402]

اثبات تحقق هر یک از این جرایم و یا عدم اثبات تحقق آن در جهت دفاع از متهم به این جرایم، از وظایف و مهارت های وکیل مواد مخدر است که با آگاهی نسبت به ادله اثبات جرم و سایر اصول و قواعد حقوقی می تواند نقش موثری در پرونده جرایم مواد مخدر ایفا کند.

مجازات جرایم مواد مخدر چیست و وکیل مواد مخدر چه نقشی در تعیین آن دارد؟

مجازات جرایم مواد مخدر بستگی به نوع مواد مخدر و روان گردان و همچنین میزان آن دارد. به تناسب نوع و میزان مواد مخدر و روان گردان مجازات این جرایم می تواند جزای نقدی، حبس، مصادره اموال و یا حتی اعدام باشد. اینکه متهم به جرایم مواد مخدر در پروسه قضایی چه مجازاتی و با چه میزانی دریافت کند تا حد زیادی بستگی به نحوه عملکرد وکیل مواد مخدری دارد که در پرونده دخیل است. بنابراین استفاده از بهترین وکیل مواد مخدر در این پرونده ها می تواند امری سرنوشت ساز باشد.

جرایم مواد مخدر مربوط به تریاک، شیشه و هروئین در چه صورتی اعدام است؟

جرایم مواد مخدر مربوط به تریاک، شیشه و هروئین در چه صورتی اعدام است؟

تریاک جزو مواد مخدر سنتی است که طبق ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر در صورتی که بیش از پنج کیلو گرم باشد موجب اعدام خواهد شد. شیشه و هروئین هم جزو مواد مخدر صنعتی هستند که طبق ماده 8 این قانون اگر بیش از سی گرم باشد مجازات اعدام را به همراه دارد.

شرایط اعدام در جرایم مواد مخدر چیست؟

طبق ماده 45 قانون مبارزه با مواد مخدر در صورت تحقق یکی از شرایط زیر مجازات متهم اعدام است:

  • الف) مواردی که مباشر جرم و یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب جرم سلاح کشیده یا به قصد مقابله با مأموران، سلاح گرم و یا شکاری به همراه داشته باشند.
  • ب) درصورتی‌ که مرتکب نقش سردستگی (موضوع ماده (130) قانون مجازات اسلامی یا پشتیبان مالی و یا سرمایه‌ گذار را داشته یا از اطفال و نوجوانان کمتر از هجده سال یا مجانین برای ارتکاب جرم استفاده کرده باشد.
  • پ) مواردی‌ که مرتکب به علت ارتکاب جرائم موضوع این قانون، سابقه محکومیت قطعی اعدام یا حبس ابد یا حبس بیش از 15 سال داشته باشد.

ت) کلیه جرائم موضوع ماده (4) این قانون مشروط بر اینکه بیش از پنجاه کیلوگرم باشد و مواد موضوع ماده (8) این قانون مشروط بر اینکه بیش از 2 کیلوگرم باشد و در خصوص سایر جرائم موضوع ماده (8) درصورتی‌ که بیش از 3 کیلوگرم باشد. اجرای این بند نسبت به مرتکبان، متهمان و مجرمان قبل از لازم‌ الاجراء شدن این ماده منوط به داشتن یکی از شرایط بندهای (الف)، (ب) یا (پ) نیز می‌ باشد.

پیش بینی مجازات اعدام برای برخی از حالات جرایم مواد مخدر بیش از پیش ضرورت حضور یک مواد مخدر ماهر و مجرب را آشکار می سازد. در ادامه برخی ویژگی های بهترین وکیل مواد مخدر را شرح می دهیم.

ویژگی های بهترین وکیل مواد مخدر

وکیل مواد مخدر باید به کلیه قوانین و مقررات حاکم بر جرایم مواد مخدر تسلط تئوریک و عملی داشته باشد تا بتواند در جهت پیشبرد پرونده به نفع شاکی یا متهم از آن ها استفاده کند. همچنین باید دارای اعتماد به نفس و فن بیان قوی برای اقناع قضاتی باشد که به پرونده رسیدگی می کنند و در نهایت اینکه در نهایت صداقت و امانت داری و تعهد حرفه ای نسبت به موکل خود عمل کند. گروه وکلای کیفری ژیوار می توانند بهترین وکیل مواد مخدر در تهران، بهترین وکیل مواد مخدر در مشهد، بهترین وکیل مواد مخدر کرج و در سراسر کشور را که حائز این شرایط هستند به شما معرفی کنند و همچنین خدمات حقوقی متنوعی را در قالب مشاوره حضوری یا تلفنی به شما ارائه کنند.

سوالات متداول در باب جرایم مواد مخدر

در این بخش سوالات متداول شما درباره جرایم مواد مخدر را پاسخ می دهیم:

  • آیا استعمال ماری جوانا طبق قوانین ایران جرم است؟ طبق ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر استعمال گراس یا همان ماری جوانا جرم تلقی شده است.
  • مرجع رسیدگی به جرایم مواد مخدر کجاست؟ مرجع رسیدگی به جرایم مواد مخدر دادگاه انقلاب مستقر در هر حوزه قضایی است.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.