مهلت شکایت کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری

مهلت شکایت کیفری در قانون آیین دادرسی کیفری

در باب مدت زمان رسیدگی به شکایت کیفری باید گفت هر جرمی مهلت شکایت کیفری دارد و هر وقت به دادگاه مراجعه کنید نمیتوانید طرح شکایت نمائید. در این صورت اگر حق شما ضایع شود و بعد از چند ماه یا چند سال به دادگاه برای شکایت مراجعه کنید، به شکایت شما به دلیل اینکه مهلت شکایت کیفری گذشته است رسیدگی نخواهد شد. این موضوع به این دلیل است که دعوای شما، شامل مرور زمان گرديده است.

در واقع مبحث مرور زمان در این امر بدین معناست که باعث ایجاد وضعیت حقوقی جدیدی می شود. بنابراین گذشت زمان می‌ تواند در تعقیب مجرم و اجرای مجازات موثر واقع گردد. گروه وکلای کیفری ژیوار در خصوص پیشبرد پرونده های وکالتی همراه شما با وکیل کیفری متخصص در باب شکایت کیفری خواهند بود.

اینفوگرافیک خدمات تخصصی وکیل کیفری

مهلت دادرسی شکایت کیفری

در خصوص بررسی مهلت دادرسی شکایت کیفری در این بخش اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب قانونگذار با تصویب ماده 3 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، مراجع قضایی را مکلف ساخته است تا با بی‌ طرفی و استقلال کامل به اتهام انتسابی اشخاص در کوتاه‌ ترین مهلت ممکن رسیدگی و اتخاذ تصمیم نمایند. بدین ترتیب از هر اقدامی که باعث ایجاد اختلال یا طولانی شدن فرآیند دادرسی کیفری می‌شود، جلوگیری کنند.

از طرفی شكايت كيفری تحت اشکال قانونی خود حق مسلّم هر شخص خواهد بود. همچنین سوء استفاده از حق شكايت و بازی با آبروی اشخاص جامعه مورد نهی قانون گذار است. همچنین ممكـن است كسی بدون سوء نيت و در حالی كه خود را محق در دعوا می داند دست به طرح شكايت كيفری بزند. بدین ترتیب ناخواسته هزينه های مالی و معنوی سـنگينی بـه طـرف شـكايت تحمیل میگردد. از اینرو احتياط در طرح شكايت و نسبت دادن عمل مجرمانه به ديگری در حقوق جزای ایران و آيين دادرسی كيفری به تصريح بيان شـده است.

مقالات مرتبط  اعتراض به قرار نهایی دادسرا

مهلت شکایت کیفری در قانون مجازات اسلامی ایران

مهلت شکایت کیفری، در قانون مجازات اسلامی ایران، به شرح زیر است:

  • جرائم حق‌الناس: در جرائم حق‌الناس، مانند قتل، ضرب و جرح، سرقت، کلاهبرداری و غیره، شاکی، باید ظرف مدت شش ماه از تاریخ وقوع جرم، شکایت خود را ارائه دهد.
  • جرائم عمومی: در جرائم عمومی، مانند جرائم علیه امنیت ملی، جرائم علیه بهداشت عمومی، جرائم علیه اشخاص، جرائم علیه اموال و غیره، شاکی، باید ظرف مدت یک سال از تاریخ وقوع جرم، شکایت خود را ارائه دهد.

در برخی از جرائم، قانونگذار، مهلت شکایت کیفری را کوتاه‌ تر یا طولانی‌ تر کرده است. برای مثال، در جرائمی مانند زنای محصنه، شرب خمر، قذف و غیره، مهلت شکایت کیفری، یک ماه است. در صورتی که شاکی، در مهلت مقرر، شکایت خود را ارائه ندهد، مرتکب جرم می‌ شود. این جرم، «تضییع حق» نام دارد و مجازات آن، حبس از نود و یک روز تا شش ماه است.

در برخی از موارد، شاکی، می‌تواند با اذن مقام قضایی، پس از انقضای مهلت شکایت کیفری، شکایت خود را ارائه دهد. برای مثال، در صورتی که شاکی، در زمان وقوع جرم، صغیر یا مجنون بوده باشد، می‌ تواند پس از رسیدن به سن بلوغ یا بهبودی از جنون، شکایت خود را ارائه دهد. در صورتی که شاکی، در مهلت مقرر، شکایت خود را ارائه دهد، اما به دلایلی، رسیدگی به شکایت او، به تعویق بیفتد، این تعویق، موجب سقوط مهلت شکایت نمی‌ شود.

در خصوص مشاوره و یا اعطای وکالت کلیک کنید.

مشاوره حقوقی

ماده قانونی درباره مهلت شکایت کیفری

براساس ماده 13 قانون آیین دارسی کیفری در خصوص مهلت شکایت کیفری، حاصل شدن مرور زمان‌ یکی از موارد موقوف شدن تعقیب امر کیفری خواهد بود. از این رو موضوع مرور زمان در مهلت شکایت کیفری نیز بدین شرح می باشد. در واقع در مبحث مهلت شکایت کیفری، موضوع گذشتن در واقع مدتی است که پس از انقضای آن از دیدگاه قانونی، اعلام شکایت، تعقیب، تحقیق، رسیدگی به دعوای عمومی، صدور حکم و سرانجام مجازات امکان پذیر نمی باشد.

بررسی مرور زمان شکایت کیفری

در واقع براساس ماده 106 قانون مجازات اسلامی، در جرائم تعزیری قابل گذشت هرگاه متضرر از جرم در مدت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم، شکایت نکند، حق شکایت کیفری او ساقط می گردد. مگر اینکه تحت سلطه متهم باشد یا به دلیلی خارج از اختیار، قادر به شکایت قانونی نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می گردد. در واقع هرگاه متضرر از جرم قبل از انقضای مدت مذکور فوت کند و دلیلی بر صرف نظر وی از طرح شکایت نباشد هر یک از ورثه متهم در مهلت 6 ماه از تاریخ وفات حق شکایت خواهند داشت.

مقالات مرتبط  مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم

در این خصوص تبصره ای تعیین شده است که غیر از مواردی که شاکی تحت سلطه متهم بوده باشد، در صورتی که به شکایت وی یا ورثه رسیدگی می شود که جرم موضوع شکایت طبق ماده 105 قانون مجازات اسلامی باشد، در غیر این صورت این قانون مشمول مرور زمان نمی گردد.

شرایط و جزییات مهلت قانونی شکایت کیفری

براساس ماده 105 قانون مجازات اسلامی، مرور زمان، در صورتی تعقیب جرایم موجب تعزیر را موقوف می‌کند که از تاریخ وقوع جرم تا انقضای مواعد زیر تعقیب نشده یا از تاریخ آخرین اقدام تعقیبی یا تحقیقی به صدور حکم قطعی منتهی نشده باشد. همچنین در صورتی که جرم تعزیری درجه یک، درجه 2 یا درجه 3 رخ داده باشد، ولی 15 سال از وقوع آن بگذرد و در این مدت متهم آن تعقیب نشود، پس از گذشت این مدت دیگر قابل تعقیب نخواهد بود و دیگر نمی‌ توان متهم را تعقیب کرد یا برای او تشکیل پرونده داد.

بدین ترتیب اگر شخصی مرتکب جرم تعزیری درجه 4 شود، با گذشت 10 سال از وقوع آن و تعقیب نشدن متهم در این مدت، این جرم دیگر قابل تعقیب و پیگیری نخواهد بود. از طرفی در صورت وقوع جرم تعزیری درجه 5 که 7 سال از ارتکاب آن گذشته باشد و در این فاصله زمانی متهم آن تعقیب نشده باشد، دیگر امکان تعقیب این فرد یا تشکیل پرونده برای او وجود نخواهد داشت. جرایم تعزیری درجه 6 نیز با گذشت 5 سال از وقوع جرم و جرایم تعزیری درجه 7 و 8 هم با گذشت 3 سال از وقوع جرم و تعقیب نشدن آن، قابل پیگیری نمی‌ باشد.

بررسی مهلت شکایت کیفری در جرایم کلاهبرداری

بررسی مهلت شکایت کیفری در جرایم کلاهبرداری

براساس ماده 109 قانون مجازات اسلامی سال 1392 جرایم مطروحه آن ماده را از شمول مرور زمان استثناء کرده است که در بند ب جرایم اقتصادی شامل کلاهبرداری و جرایم موضوع تبصره ماده 36 قانون مجازات اسلامی است که با رعایت مبلغ مقرر در آن ماده مطرح شده است. بنابراین در جرم کلاهبرداری، مبلغ کلاهبرداری جهت عدم شمول مرورزمان اهمیت ندارد و جرم کلاهبرداری به هر مبلغ براساس ماده 109 قانون مجازات اسلامی مشمول مرور زمان تعقیب، صدور حکم و اجرای مجازات نمی شود. وکیل دادگستری در گروه وکلای کیفری ژیوار پاسخگویی سوالات و مشکلات حقوقی و کیفری شما و اجاره سند برای آزادی زندانی خواهند بود.

مقالات مرتبط  وکیل تجاوز

سوالات پرتکرار در باب مهلت شکایت کیفری

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات پرتکرار در باب مهلت شکایت کیفری می باشیم:

  • رای غیابی چست؟ هرگاه متهم یا وکیل او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشود یا لایحه دفاعیه ای نفرستاده باشد، رای صادره غیابی است.
  • آیا به حکم غیابی می توان اعتراض کرد؟ بله، محکوم علیه غایب (یعنی کسی که حکم علیه او صادر شده) حق دارد به حکم غیابی اعتراض نماید. این اعتراض واخواهی نام دارد.
  • آیا اعتراض به احکام غیابی، مهلت دارد؟ بله مهلت واخواهی از احکام غیابی برای کسانی که مقیم کشورند 20 روز و برای کسانی که خارج از کشور اقامت دارند، 2 ماه از تاریخ ابلاغ واقعی خواهد بود مگر اینکه معترضِ به حکم، ثابت نماید عدم اقدام به واخواهی در این مهلت به دلیل عذر موجه بوده است.
  • رسیدگی غیابی در چه دادگاهی انجام می شود؟ هر دادگاهی که حکم غیابی را صادر کرده، همان دادگاه به حکم غیابی رسیدگی می کند.
  • آیا دادگاه تجدیدنظر نیز می تواند رای غیابی صادر کند؟ بله در مواردی که رای دادگاه تجدید نظر استان بر محکومیت متهم باشد و متهم یا وکیل او در هیچ یک از مراحل دادرسی نخستین و تجدیدنظر حاضر نبوده و لایحه دفاعیه یا اعتراضیه هم نداده باشد، رای دادگاه تجدیدنظر استان ظرف بیست روز پس از ابلاغ واقعی به متهم یا وکیل او، قابل واخواهی و رسیدگی در همان دادگاه (تجدیدنظر) است. رایی که در این مرحله صادر می شود قطعی است.
1/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.