بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی

بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی

یکی از تدابیر قانون گذار در زمینه تخلفات تعزیرات حکومتی، بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی است. در این مقاله با گروه وکلای کیفری ژیوار همراه باشید. برای استفاده از این امکان نیاز به یک وکیل تعزیرات حکومتی خواهید داشت که بتواند درخواست مربوط به این امر را طبق تشریفات مقرر به مراجع مربوطه ارسال کند.

  • اگر جریمه تعزیرات پرداخت نشود؟
  • اعسار از پرداخت جریمه تعزیرات
  • نحوه پرداخت جریمه تعزیرات به چه صورت است؟
  • پرداخت نکردن جریمه تعزیرات چه مجازاتی دارد؟

گروه وکلای ژیوار با برخورداری از بهترین وکیل تعزیرات حکومتی در سراسر کشور می توانند این نیاز را برای شما تامین کنند و همچنین پاسخگوی کلیه سوالات شما در قالب مشاوره آنلاین یا حضوری باشند. در این مقاله در مورد شرایط بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی و لزوم استفاده از وکیل تعزیرات حکومتی مطالبی را خواهید خواند.

اینفوگرافیک وکیل تعزیرات

تدابیر ناظر به جزای نقدی در تعزیرات حکومتی

قانون گذار در قوانین و مقررات مربوط به تعزیرات حکومتی تدابیر خاصی در رابطه با پرداخت جزای نقدی برای مساعدت به شخص محکوم علیه در نظر گرفته است. اید تدابیر شامل عفو تمام یا قسمتی از جزای نقدی و همچنین تقسیط جزای نقدی است که در ادامه به شرایط درخواست و اعمال آن می پردازیم. وکیل تعزیرات حکومتی با تسلط بر مقررات مربوط به این درخواست به شما کمک خواهد کرد.

عفو قسمتی از جزای نقدی در تعزیرات حکومتی

در تبصره یک ماده 18 دستورالعمل اجرای احکام تعزیرات حکومتی گفته شده است که اگر محکوم علیه ظرف مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ احضاریه برای پرداخت جریمه نقدی حاضر شود، مجری اجرای حکم او را از پرداخت 20% از جزای نقدی معاف می کند. این مقرره عینا تکرار تبصره 3 ماده 529 قانون آیین دادرسی کیفری مصرب 1392 است که حکم به عفو 20% را به طور کلی و برای همه جرایم مقرر کرده است.

دستورالعمل نحوه اجرای احکام سازمان تعزیرات حکومتی در سایت تعزیرات

تبصره 2 این ماده از دستورالعمل، عفو 20% از جزای نقدی در تعزیرات حکومتی را در صورت اعمال تقسیط یا پرداخت از خارج از موعد جزای نقدی منتفی دانسته است.

مقالات مرتبط  وکیل دادسرای ارشاد

در خصوص مشاوره با بهترین وکیل تعزیرات یا اعطای وکالت کلیک کنید:

مشاوره حقوقی

عفو تمام مبلغ جزای نقدی در تعزیرات حکومتی و وظیفه وکیل تعزیرات حکومتی در این رابطه

در ماده 36 دستورالعمل اجرای احکام تعزیرات حکومتی، هیاتی تحت عنوان هیات استانی در هر استان و هیات مرکزی در مرکز پیش بینی شده که درخواست عفو از سوی محکومین را مورد بررسی قرار می دهند و تصمیم مقتضی را صادر می کنند.

مطابق ماده 41 این دستورالعمل شرایط اولیه عفو بدین صورت است:

  • نداشتن پیشینه كیفری مؤثر
  • نداشتن تمكن مالي
  • عدم استفاده قبلي از عفو در پرونده های موضوع صلاحیت تعزيرات حكومتي (مگر به موجب قوانین و فرامین مقام معظم رهبری)
  • اخذ رضايت شاكي خصوصي يا پرداخت خسارت وی، در مواردی كه پرونده شاكي خصوصي دارد.

در ماده 43 نیز شرایط تکمیلی دیگری برای درخواست عفو گفته شده است:

  • الف) محكومیني كه مبلغ جزای نقدی آن ها تا سقف يک میلیارد ريال باشد، در صورت احراز عدم تمكن مالي و پرداخت حداقل 50% از جريمه نقدی.
  • ب) محكومیني كه مبلغ جزای نقدی آن ها از يک میلیارد ريال تا سقف دو میلیارد ريال باشد، در صورت احراز عدم تمكن مالي و پرداخت حداقل 60% از جريمه نقدی.
  • ج) محكومیني كه مبلغ جزای نقدی آن ها بیش از دو میلیارد ريال باشد، در صورت احراز عدم تمكن مالي و پرداخت حداقل 70% از جريمه نقدی.
  • د) محكومین زنداني (حبس بدل ازجريمه نقدی) در صورت تحمل يک چهارم از مجازات حبس تبديلي
مقالات مرتبط  اخلال در نظم عمومی

برای درخواست عفو بر اساس این مواد و مرقوم کردن آن در متن درخواست خود، وکیل تعزیرات حکومتی به شما کمک می کند. وکیل تعزیرات حکومتی هم در طرح درخواست عفو و هم در ارائه درخواست تقسیط که در ادامه به آن می پردازیم، یاری گر شما خواهد بود.

تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی و نقش وکیل تعزیرات حکومتی

جزای نقدی تعزیرات حکومتی در شرایط خاصی می تواند مورد تقسیط قرار بگیرد و فشار مالی وارد بر محکوم علیه را کمتر کند. در ماده 25 دستورالعمل مذکور این مورد پیش بینی شده است: درخواست تقسیط جريمه نقدی محكوم علیه به ضمیمه صورتي از دارايي ها و مستندات مربوط به عدم تمكن مالي متقاضي، به ريیس اجرای احكام تحويل و رئیس اجرای احكام مكلف است پس از دريافت تقاضای تقسیط،موضوع را همراه مستندات مربوطه بهرئیس شعبه صادركننده رای بدوی منعكس، تا پس از احراز عدم تمكن مالي محكوم علیه و داشتن تضمین مناسب، امر به تقسیط نمايد.

تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی و نقش وکیل تعزیرات حکومتی

در ماده 26 هم شرایط درخواست تقسیط و میزان این تقسیط به این صورت ذکر شده است:

  • الف) جريمه نقدی تا يک میلیارد ريال؛ پس از پرداخت حداقل يک پنجم جريمه و الباقي در حداكثر 24 قسط متوالي
  • ب) جريمه نقدی بیش از يک میلیارد ريال؛ پس از پرداخت حداقل يک پنجم جريمه و الباقي در حداكثر 48 قسط متوالي

در صورت عدم پرداخت دو قسط متوالی ظرف مدت یک ماه از اخطار، دستور تقسیط لغو شده وکل مبلغ جریمه نقدی به صورت یک جا دریافت می شود.

ضرورت استفاده از وکیل تعزیرات حکومتی چیست؟

همان طور که دیدید درخواست بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی مبتنی بر قوانین و مقررات خاصی است که آگاهی به آن ها و همچنین نحوه استفاده از آن ها برای مستدل و مستند کردن درخواست عفو یا تقسیط و در نتیجه مورد قبول واقع شدن آن توسط کمیسیون های مربوطه از عهده همه افراد خارج است. وکیل تعزیرات حکومتی کسی است که علاوه بر دانش حقوقی عمومی، طرح دعاوی و درخواست های مربوط به تعزیرات حکومتی در تخصص او بوده و تجربه و مهارت او در این حوزه موفقیت موکلینش را به راحتی تضمین خواهد کرد.

مقالات مرتبط  تفاوت بین دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری

گروه وکلای ژیوار می توانند با معرفی بهترین وکیل تعزیرات در تهران، بهترین وکیل تعزیرات در مشهد، بهترین وکیل تعزیرات در کرج و بهترین وکیل تعزیرات در سراسر کشور به شما یاری برسانند. همچنین وکلای پایه یک کیفری گروه وکلای ژیوار آماده هرگونه مشاوره حضوری و آنلاین و پاسخگویی به سوالات شما در زمینه تعزیرات حکومتی خواهند بود. اجاره سند برای بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی

سوالات متداول در باب بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب بخشودگی و تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی می باشیم:

  • آیا امکان تقسیط جزای نقدی در تعزیرات حکومتی وجود دارد؟ بله همان طور که در مقاله بالا گفته شد، جزای نقدی در تعزیرات حکومتی می تواند تحت شرایطی مورد تقسیط قرار بگیرد. وکیل تعزیرات حکومتی به تمامی این شرایط آگاه است و می تواند به شما کمک کند.
  • درخواست عفو یا تخصیص جزای نقدی تعزیرات حکومتی باید به کدام مرجع ارسال شود؟ درخواست تقسیط باید به رئیس اجرای احکام تعزیرات حکومتی و درخواست عفو باید به هیات های استانی ای که در هر استان برای این امر پیش بینی شده اند تحویل داده شود. وکیل تعزیرات حکومتی این کار را برای شما انجام خواهد داد.
Rate this post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.